ATV Polska
A A A

Bez wstecznego POLARIS Predator 500

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 22.04.2003
Już od niemal trzech lat wśród osób zajmujących się czterokołowcami krążyła wiadomość o przygotowywanym projekcie nowego sportowego quada amerykańskiej firmy Polaris. Wreszcie w drugiej połowie ubiegłego roku ciekawość wszystkich została zaspokojona - Polaris pokazał światu swój najnowszy model - Predator 500.

Predator okazał się interesującym pojazdem sportowym, wyposażonym w mocny silnik i ciekawie skonstruowany układ kierowniczy, ale zachwytu osób tak długo na niego oczekujących raczej nie wzbudził. Polaris wyposażył go w jednostkę napędową japońskiej firmy Fuji o pojemności skokowej 499 cm3 i mocy 45 KM, co pozwala go porównywać z konkurencyjnym pojazdem Cannondale'a Cannibal 440, a nawet Yamahą 660 Raptor. Dalej napęd przekazywany jest na tylną oś za pośrednictwem manualnej, pięciobiegowej skrzyni przekładniowej, co dla amerykańskiej firmy jest rozwiązaniem raczej niezwykłym (prawie wszystkie produkowane przez nią quady wyposażone są w bezstopniową automatyczną przekładnię paskową). Amerykanie doszli do wniosku, że w rywalizacji sportowej kierowca jednak musi mieć możliwość samodzielnego doboru odpowiadającego mu biegu. Szkoda tylko, że nie pomyśleli o - bardzo prawdopodobnej w czasie wyścigu czy rajdu - sytuacji, gdy kierowca zmuszony jest cofnąć pojazd, w czym bardzo przydatny mógłby się okazać bieg wsteczny...
Niezłe rozwiązania konstrukcyjne znajdziemy natomiast w układzie kierowniczym pojazdu, któremu amerykańscy inżynierowie poświęcili sporo uwagi. Efektem ich pracy jest system PRO (Polaris Rider Optimized), który znacząco ułatwia sterowanie pojazdem, pozwala lepiej go kontrolować i zmniejsza promień skrętu. W parze z nowoczesną konstrukcją sterów nie idzie jednak zawieszenie Predatora, które jest bardzo utwardzone, a przez to mało przyjazne kierowcy. Co prawda zastosowano tu kolejny "unikatowy" system mający zapobiegać "nurkowaniu" pojazdu podczas hamowania, którego zadaniem jest przenoszenie siły hamującej na podwozie pojazdu za pośrednictwem wahaczy, a nie amortyzatorów, ale rozwiązanie to nie wpływa korzystnie na komfort jazdy kierowcy. Mankament ów dany mu będzie odczuć np. podczas skoków, a konkretnie - lądowań. Choć jest to pojazd sportowy, Polaris mógłby być w tej kwestii nieco bardziej komfortowy... Na pochwałę zasługuje natomiast zachowanie pojazdu podczas lotu, kiedy kierowca ma wrażenie, jakby punkt ciężkości maszyny znajdował się dokładnie między jego stopami, co ułatwia sprawowanie nad nim kontroli.
Podsumowując, Polaris Predator 500 jest niezłym pojazdem sportowym, choć - mimo tak długo trwającego okresu badań i tworzenia projektów - ma kilka mankamentów. Polaris znany jest jednak z "dopracowywania" swoich pojazdów, tak więc można mieć nadzieję, że w kolejnych latach ujrzymy udoskonalone wersje tego modelu.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Polaris
Model Predator 500
Dostępny w Polsce tak

Silnik
Typ marki Fuji, jednocylindrowy, czterosuwowy
Pojemność 499 cm³
Chłodzenie ciecz
Zasilanie [G] Mikuni 42 mm BSR
Rozrusznik elektryczny
Moc 45 KM
Pojemność zbiornika paliwa 12,4 l

Napęd
Rodzaj 4x2
Sprzęgło manualne
Przeniesienie napędu 5 biegów, napęd na tył: łańcuch

Wymiary
Długość 181,6 cm
Szerokość 120,7 cm
Wysokość 114,3 cm
Wysokość kanapy 81,3 cm
Rozstaw osi 129,5 cm
Promień skrętu 170,2 cm
Prześwit 11,4 cm
Waga 188 kg

Zawieszenie
Przedni podwójny A-arm / 25,4 cm skoku
Tylne wahacz / 27,9 cm skoku

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny hydrauliczny, tarczowy

Felgi
Przednia 10
Tylna 10

Opony
Przednia Maxxis Razr PR; 21x7-10
Tylna Maxxis Razr PR; 20x11-10