ATV Polska
A A A

Bezkonkurencyjny sportsman - Sportsman 800

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 02.06.2005
Elektroniczny wtrysk paliwa, który w silnikach samochodowych nikogo już nie dziwi, powoli zaczyna być również wykorzystywany przy konstruowaniu jednostek do quadów. Po raz pierwszy został zastosowany w Polarisie Sportsman 700 EFI. Od tego roku po bezdrożach świata jeździ już Sportsman 800 .


Silnik Sportsmana o pojemności 760 cm³ (nazwa pojazdu jest więc tylko chwytem reklamowym) to aktualnie największa jednostka stosowana w fabrycznie produkowanych quadach. Pod tym względem Polaris przebił swojego rynkowego konkurenta – Kawasaki, który oferuje BruteForce’a 750 z silnikiem o pojemności „zaledwie” 749 cm³. Jednostka Polarisa budzi zainteresowanie także z innego powodu – jako jedna z nielicznych na rynku posiada elektroniczny wtrysk paliwa, którym – oprócz Sportsmana – pochwalić się może tylko Suzuki KingQuad 700. Silnik ten ma konstrukcję dwucylindrową, chłodzony jest cieczą i uruchamiany jest za sprawą elektrycznego startera.

Sportsman 800 to profesjonalny quad użytkowy, wyposażony w automatyczną przekładnię i dwubiegowy reduktor. Napęd, jak przystało na prawdziwego terenowca, przekazywany jest na cztery (lub dwa) koła. Za sprawą systemu All Wheel Drive pojazd „inteligentnie” wyczuwa, kiedy napęd kół tylnych już nie wystarcza, by pokonać przeszkodę, po czym samodzielnie uruchamia napęd na przód.

„Osiemsetka” posiada w pełni niezależne zawieszenie wszystkich kół. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona; koła tylne wyposażono w stabilizator. Prędkość pojazdu kontrolowana jest za sprawą hydraulicznych hamulców tarczowych.

Ciekawostką w konstrukcji Sportsmana 800 jest zastosowanie podwójnych tłumików oraz specjalnie dla niego stworzonych opon Polaris PXT przystosowanych do ekstremalnych warunków.