ATV Polska
A A A

E-ATV Extreme 950 - niemieckie monstrum

Robert Giedronowicz 28.12.2006
Największy obecnie seryjnie produkowany quad nie powstaje w Stanach - kraju krążowników szos i wszystkiego co potężne, ale w Niemczech. Tam w trzydziestotysięcznym miasteczku Neukirchen-Vluyn zawodnik i mechanik Clemens Eicker buduje pojazdy o nazwie E-ATV. Stworzona przez niego firma E-ATV Racing GmbH od kilku lat współpracuje z austriackim KTM, na bazie którego budowane są quady E-ATV, a w ostatnim czasie nawiązał współpracę także z włoskim Ducati.
W 2003 roku zaprezentowany został prototyp, a od 2005 rozpoczęto produkcję największego obecnie seryjnego quada o nazwie E-ATV Extreme 950. Napęd pochodzi z potężnego motocykla KTM Super Enduro R – dwucylindrowy, widlasty, chłodzony wodą silnik LC8 o pojemności 942 ccm z sześciobiegową skrzynią manualną !


Kto myśli, że wszystko co możliwe już zbudowano jest w błędzie. [b]E-ATV[/b] przełamuje dotychczasowe standardy. Ten pojazd to prawdziwe monstrum, jego wymiary i osiągi są ponadprzeciętne. W czasie testów na torze zawodnicy dosiadający [b]E-ATV 950 Extreme[/b] nie mogli wyjść z zachwytu nad rozmiarami i mocą tego pojazdu. Wszystkie dotychczas znane duże quady Raptor 700, Kawasaki V-Force czy nawet Bombardier DS650 Baja wyglądały przy nim jak małe zabawki. [b]Extreme 950[/b] jest niezwykle dużym quadem o długości 210 cm i szerokości aż 129,5 cm. Quad jest tak szeroki, że przednie koła nie mieszczą się pod jedną obudową i w wersji homologowanej wykonano oddzielne błotniki zabezpieczające kierowcę przed zabrudzeniami spod przednich kół. Rozstaw osi jest o przynajmniej 20 cm większy niż w innych dużych quadach i wynosi aż 147,5 cm. Takie rozmiary wpływają bezpośrednio na masę całego pojazdu. [b]E-ATV Extreme 950[/b] waży aż 240 kg (suchy), a gotowy do jazdy aż 254 kg. Przypomnę, że Raptor 700 uznawany za zbyt ciężki do sportu waży jedynie 180 kg, ale chyba nie da się zbudować lżejszego quada z takim napędem, skoro motocykl KTM 950 Super Enduro R z silnikiem LC8 waży aż 185 kg !

Firma [b]E-ATV Racing[/b] szczyci się tym, że ich pojazdy składane są ręcznie wyłącznie z komponentów wysokiej jakości dedykowanych do sportu. Nie ma miejsca na przypadkowość.
Dla przykładu: hamulce to tarczowe wentylowane Brembo z zaciskami dwutłokowymi. Zawieszenie wyposażone w sportowe amortyzatory gazowe WP o nastawianej twardości, sile dobicia i odbicia. Na ramieniu przednich wahaczy można przestawiać mocowanie dolne amortyzatora w celu odpowiedniego dobrania ustawienia i wysokości prześwitu
Układ wydechowy to dwa równoległe tłumiki sportowe o dużej przepustowości. Seryjnie zamontowano nerfbary i przedni zderzak.
Szeroka aluminiowa kierownica Rental z możliwością regulacji na łożyskowanej kolumnie zapewnia łatwość skrętu mimo dużej masy i szerokiego rozstawu przednich kół.
Pojazd posiada dwie chłodnice: wodną i olejową. Opcjonalnie można go wyposażyć w trzecią, co jest wskazane przy jazdach na pustyni.
Wśród zegarów jest cyfrowy prędkościomierz, analogowy obrotomierz i wszystkie niezbędne kontrolki.
Oglądając to wyposażenie faktycznie nie ma niczego, co można by tuningować ! Zawodnicy kupujący produkty japońskie czy amerykańskie rozpoczynali od wielkiego rozkręcania i wymiany podzespołów na sportowe. Tu naprawdę nie ma się do czego doczepić.
Producent zapewnia, że jego pojazdy są zabezpieczone antykorozyjnie jak żadne inne. Większość elementów wykonane jest ze stali szlachetnej i aluminium. Ma to zapewnić odpowiednią ochronę przed korozją w ekstremalnych warunkach pustynnych, nie tylko piaskowych, ale też solnych. Większość połączeń skrętnych jest szczelnych i jedynie tylna oś wymaga smarowania.

Quad [b]E-ATV 950 EXTREME[/b] jest sprzedawany w Niemczech jako dwuosobowy pojazd dopuszczony do ruchu z mocą ograniczoną do 15kW/20 KM. Było to konieczne do uzyskania homologacji europejskiej. Prędkość maksymalna pojazdu ze zblokowanym silnikiem to tylko 101 km/h i nadaje się jedynie do jeżdżenia na zakupy. Po odblokowaniu silnik odzyskuje swoje możliwości, oferując solidne 95 KM, a prędkość maksymalna wynosi aż 185 km/h. Produkowana jest także nisko zawieszona wersja SM przeznaczona do ścigania się na asfalcie. W czasie prób na torze zmierzone prędkości zbliżały się do 200 km/h. Testujący poddali więc pojazd badaniom na hamowni. Wyniki były oszałamiające !!!
Moc jaką wykazały urządzenia wynosiła 104,5 KM przy 8512 obr/min, a moment obrotowy 94,0 Nm przy 6532 obr/min. Jeśli kogoś nie zelektryzowały te dane, to chyba dlatego, że trudno je sobie wyobrazić w quadzie ! To pasuje raczej do samochodu średniej wielkości. Jeden z kierowców testowych, jeżdżący zwykle na Can-Am DS650 Baja, którego prędkość maksymalna to nie byle jakie 140 km/h, przeżył szok, gdy po umiarkowanym dodaniu gazu, Extreme 950 wyskoczył do przodu jak samolot. Myśląc, że jedzie około 100 km/h spojrzał na zegary, które wskazywały prawie 160 km/h, a do maksimum możliwości jeszcze mu sporo brakowało.

Niemiecka prasa motoryzacyjna pisze o [b]E-ATV[/b] w samych superlatywach. Podkreślane jest użycie wyłącznie materiałów najwyższej jakości i dobranie każdego podzespołu do potrzeb zawodnika. Żadnych oszczędności, bo celem jest stworzenie profesjonalnego quada sportowego. Każdy pojazd wykonywany jest na specjalne zamówienie, więc możliwe jest spełnienie także indywidualnych życzeń. Czas realizacji takiego czterokołowca marzeń na zamówienie trwa do 6 tygodni.

Po tych pochwałach trzeba jeszcze spojrzeć na cenę tego pojazdu. Rachunek jest wysoki: od 18990 do 22000 Euro. To bardzo dużo, ale mając na względzie wyposażenie, możliwości i jakość użytych materiałów – ta cena nikogo nie powinna dziwić. Na pocieszenie nabywców najdroższego seryjnego quada: producent udziela aż trzyletniej gwarancji na pojazd i komponenty.

[b]E-ATV[/b] nie jest jeszcze powszechnie znaną marką. Metodą zdobycia uznania klientów jest poszukiwanie sukcesów w sporcie, podobnie jak to zrobiły przed laty znane firmy motocyklowe, m.in. KTM. Stąd udział samego Eickera i innych zawodników na quadach E-ATV w prestiżowych zawodach sportowych m.in. [b]Tuareg Rally 2006[/b], [b]Pont de Vaux 2006[/b], [b]European Quad Baja[/b]. Na quadach [b]E-ATV[/b] jeżdżą m.in.:Gerhard Arzberger, Walter Walschek, Wolgang Herter, Jürgen Mohr, Detlef Bruner, Uwe Lenartz, Gerd Bernhardt i wielu innych. Trzeba przyznać, że jak na dwa lata produkcji to firma zyskała sporą grupę zwolenników, bo wielu zapowiada przesiadkę na produkty z „kuźni” Eickera.
E-ATV startowały także w Mundialu Quadów, ale jazda na torze, w ciasnych i technicznie trudnych przejazdach nie leży w ich naturze. Były zbyt ciężkie i mało poręczne, żeby odnieść znaczące sukcesy w Pont du Vaux, nie mogąc wykorzystać drzemiącej w nich mocy.
Co innego na długich i przestrzennych trasach. W trudnych warunkach pustyni Extreme 950 zdały egzamin celująco, szokując swoimi osiągami. Przejazd z prędkością 150 km/h po kamienistych drogach pustyni pozostawiał niezapomniane wrażenia na innych kierowcach.
W rajdzie Baja Cup we Włoszech Jürgen Mohr nie dał szans rywalom, wygrywając na E-ATV klasę powyżej 450 ccm. W 2007 roku przygotowywane są kolejne starty w rajdach w Europie i w północnej Afryce.
Wydaje się, że ten sprzęt został stworzony do udziału w rajdzie Dakaru, który byłby prawdziwym testem wytrzymałości. Może w 2008 roku będzie to możliwe.

Niewątpliwie [b]E-ATV Extreme 950[/b] to wyjątkowy quad i jeszcze o nim usłyszymy. Kto spróbuje Extreme 950 ten od dnia następnego zaczyna na niego oszczędzać. To prawdziwy quad marzeń. Czekam z niecierpliwością na pierwszy egzemplarz w Polsce.



[l=http://www.eatv.de] Zapraszam do zapoznania się ze stroną internetową producenta[/l]

[l=http://www.atvpolska.pl/index.php?s=artykuly&type=details&id=180] Relacją z rajdu Tuareg z udziałem E-ATV. [/l]

[l=http://www.atvpolska.pl/index.php?s=galeria&album=153] Zdjęciami z tego rajdu[/l]



[b]Dane techniczne E-ATV Extreme 950:[/b]

Silnik: Widlasty, 2-cylindrowy, 4 –suw
Pojemność: 942 ccm
Średnica / skok: 100/60 mm
Sprężania: 11,5:1
Starter: Elektryczny i nożny
Skrzynia biegów: 6 biegów
Gaźnik: CVRD43
Olej silnikowy: 3,0l Motorex Power Synt 4T 10W/50
V-Max: przy 15kw : 101 km/h, przy 72kw : 185km/h
Zawieszenie przód: WP 4014 Spin / skok 260 mm
Zawieszenie tył: WP PDS / skok 335 mm
Hamulce przód: Brembo 2 x tarczowe 172 mm zaciski dwutłokowe
Hamulce tył: Brembo 1 x tarczowe 220 mm zacisk dwutłokowy
Koła przód: 165/70-10 , felga 5x10
Koła tył: 225/40-10 , felga 8x10
Rozstaw osi: 1475 mm
Prześwit: 172 / 190 mm
Wysokość siedziska: 812 / 830 mm
Długość: 2100 mm
Szerokość: 1295 mm
Zbiornik paliwa: 22 L
Masa własna: 254 kg


Tekst: [b]Robert Giedronowicz[/b]
Foto: [b]E-ATV Racing i Martin Gastel
[/b]