ATV Polska
A A A

Eigerem na szczyty -
test Suzuki Eiger 400 4x4

Mr. Quad "Off Road Pl" 24.09.2004
Bez żadnej przesady można powiedzieć, że firma Suzuki była prekursorem quadów na polskim rynku. W tym miesiącu mija właśnie 10 lat od historycznego momentu sprzedania pierwszego quada w krajowym salonie motocyklowym. Co prawda był to dziecinny model LT-80, ale początek został zrobiony.

[h4]Eigerem do UE[/h4]
W tamtych czasach już samo pojawienie się takiego pojazdu wywoływało nie lada sensację, tym większą gdy za jego kierownicą zasiadał czteroletni (!) wówczas Andrzejek Chmielewski. Młodziutki zawodnik doskonale radził sobie na pierwszych zawodach w swoim życiu, którym był rajd Wertep.
Przeczuwając możliwość zrobienia dobrego interesu Suzuki Motor Poland z czasem wprowadzało do swojej oferty coraz to większe modele quadów. Niestety pod koniec lat dziewięćdziesiątych przepisy celne skutecznie zablokowały rozwój tego segmentu rynku motoryzacyjnego i przez ostatnie lata znów można było kupić jedynie dziecinne modele Suzuki.
Pierwszego maja 2004 nastąpił długo oczekiwany moment wejścia Polski do Unii Europejskiej, które - jak się okazało – szybko zmieniło obraz polskiego rynku ATV. Skorzystała na tym także firma Suzuki, która wkrótce zaprezentowała bogatą ofertę najnowszych modeli swoich quadów. Szczególną uwagę klientów przyciąga największy z oferowanych pojazdów - Eiger 400, którego nazwa pochodzi od górskiego szczytu w szwajcarskich Alpach.

[h4]Dynamit na reduktorze[/h4]
Wersja LT-A400F Eigera charakteryzuje się napędem automatycznym. Wybór kierunku jazdy, jak również trybu pracy dwustopniowego reduktora, dokonuje się za pomocą dźwigni umieszczonej wygodnie obok wlewu paliwa. Dzięki automatowi kierowca już po kilku minutach jazdy zapomina o „słuchaniu” obrotów silnika, jak to ma miejsce w przypadku skrzyni manualnej, i poświęca swą uwagę wyłącznie prowadzeniu pojazdu.
Przekładnia CVT sprawnie reaguje na każdy ruch manetki gazu. Pojazd chętnie przyspiesza (szczególnie w zakresie niskich i średnich obrotów) i bez problemów wdrapuje się na wzniesienia z minimalną prędkością. Sprzęgło odśrodkowe działa prawie bez żadnego opóźnienia już przy minimalnym wzroście obrotów silnika. Pokonując przeszkody wodne, kierowca musi zwracać uwagę na przedni bagażnik. Jego zanurzenie grozi bowiem dostaniem się wody do przekładni pasowej, ale mimo to Eiger przystosowany jest do jazdy w wodzie o głębokości ponad 80 cm.

[h4]Tabliczka czekolady[/h4]
Ciekawostką jest podwójny system chłodzenia silnika. Pod przednim bagażnikiem umieszczona jest chłodnica oleju wielkości dużej tabliczki czekolady, a za nią potężny wentylator wymuszający przepływ chłodzącego powietrza wokół głowicy i cylindra. Dlatego wjeżdżając do wody sięgającej ponad silnik, trzeba profilaktycznie poczekać na wyłączenie się wentylatora, bo inaczej rodzi się groźba spalenia bezpiecznika odpowiadającego za jego pracę. Ale przy częstej pracy z wyciągarką i powolnym przemieszczaniu się w bardzo trudnym terenie taki zdublowany system chłodzenia zapewni długotrwałą żywotności silnika.
Konstruktorzy Eigera nie poświęcili wiele uwagi zbytniemu upiększaniu pojazdu, a w zamian za to dołożyli starań, by zbudować pojazd funkcjonalny i prosty w obsłudze. Przykładem może być sposób włączania napędu przednich kół, który jest odłączany lub załączany przy pomocy dźwigienki umieszczonej na kierownicy. O tym, czy napędzane są wszystkie cztery koła informuje umieszczony na dźwigience napis 4WD, który staje się widoczny po jej przestawieniu w taką pozycję. Tego rodzaju prostota zamiast urządzeń elektronicznych może w tych czasach trochę dziwić, ale archaiczny wygląd przyrządów sterujących ma znaczenie tylko podczas oglądania pojazdu w salonie. W terenie liczy się skuteczność i trwałość.

[h4]Terenowa miniciężarówka[/h4]
Eiger sprawnie porusza się po pochyłościach. Jest stabilny podczas trawersowania dzięki zastosowaniu w tylnym zawieszeniu wahacza z szeroko rozstawionymi ramionami stanowiącymi podparcie dwóch amortyzatorów. Także przy szybkim pokonywaniu zakrętów pojazd zachowuje się bardzo pewnie i nie przejawia tendencji do wywrotek.
Nie tylko miłośnikom jazdy w terenie możemy polecić Eigera – pociechę z niego mieć będą także osoby poszukujące sprawnego pojazdu transportowego. Spory udźwig bagażników bagażników (90 kg z przodu i XX kg z tyłu) oraz możliwość ciągnięcia przyczepy o masie 500 kg czynią z niego – pomimo stosunkowo niewielkiego silnika – terenową miniciężarówkę. Co ciekawe model ten pochwalić się może prawdziwie unikatowym elementem wyposażenia - światłem cofania, które przyda się zarówno podczas wieczornego manewrowania na podwórku, jak i w lesie, gdy skończy się droga.
Dla poprawienia jego sprawności terenowej warto pomyśleć o zmianie opon Dunlop na ogumienie o bardziej agresywnym bieżniku. Fabrycznie montowane gumy, choć nieźle oczyszczają się z błota, nadają się jedynie do niezbyt wymagającego terenu. Prawdziwemu bagnu mogą już nie podołać.

[h4]Podsumowanie[/h4]
Suzuki LT-A400F Eiger to pojazd, który potrafi zaskoczyć swymi umiejętnościami jazdy off-roadowej. Napęd na wszystkie koła w parze z przekładnią automatyczną pozwalają łatwo i skutecznie walczyć z pułapkami terenu. Zaskakująca jest również cena pojazdu, kosztującego (wraz z przyczepką do jego transportu) 33 000 zł.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Suzuki
Model Eiger 400 4x4
Dostępny w Polsce tak
Cena 33 000 zł

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterosuwowy, SOHC
Pojemność 376 cm³
Średnica i skok tłoka 82.0 x 71.2 mm
Stopień sprzężenia 9.0:1
Chłodzenie powietrzno-olejowe
Zasilanie [G] KeihinT CVK32
Rozrusznik elektryczny (ręczny)
Pojemność zbiornika paliwa 15 l

Napęd
Rodzaj 2WD/4WD
Przeniesienie napędu automatyczna przekładnia pasowa, bieg wsteczny, 2-stopniowy reduktor, przód i tył: wałki, przedni me

Wymiary
Długość 2.175 mm
Szerokość 1.145 mm
Wysokość 1.200 mm
Wysokość kanapy 830 mm
Rozstaw osi 1.270 mm
Prześwit 235 mm
Waga 268 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójne wahacze A-arm, skok: 170 mm
Tylne wahacz, 2 amortyzatory, skok: 170 mm

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny mechaniczny, bębnowy

Opony
Przednia AT 25 x 8-12
Tylna AT 25 x 10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 30 kg
Tylny bagażnik 60 kg
Uciąg 450 kg