ATV Polska
A A A

Ferrari wśród quadów - Honda TRX 450R

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 27.12.2004
Pojawienie się Hondy TRX 450R na zdominowanym przez sportowe quady Yamahy krajowym rynku ATV jest wydarzeniem, wobec którego nie można przejść obojętnie. Nowa Honda ma wszelkie dane ku temu, by stać się groźnym konkurentem dla królującej na rajdowych trasach Yamahy YFZ 450.

O tym, że mamy do czynienia z rasowym sportsmenem, dowiadujemy się już podczas uruchamiania silnika, który... nie posiada rozrusznika elektrycznego. Motor zapuszczamy przy pomocy „kopki”, która dla osób nieprzyzwyczajonych jeszcze do quada, może stanowić na początku pewną niedogodność. Rozrusznik nożny działa jednak bez zarzutu (przy gorącym silniku wystarczy zwykle jedno kopnięcie), a jego obsługa jest dziecinnie prosta.

Silnik – przy wciśniętym sprzęgle - można uruchomić na dowolnym biegu. To ważna cecha, bowiem „utrafienie” biegu jałowego w skrzyni – wobec braku jego kontrolki – bywa nieco utrudnione. Sprzęgło i skrzynia działają bez zarzutu – do pełni szczęścia brakuje jedynie biegu wstecznego. W razie potrzeby wystarczy już jednak pomoc drugiej osoby, by ważący blisko 159 kg pojazd – dosłownie – wynieść z opresji.

Jazda Hondą TRX 450R to prawdziwa przyjemność obcowania z wyczynowym pojazdem sportowym, do którego specyfiki trzeba się jednak przyzwyczaić. Quad ten jest niezwykle zrywny – zbyt prędkie puszczenie sprzęgła i silnik gaśnie. Po nabraniu wprawy w obsłudze dźwigni możemy już bez przeszkód zająć się ujeżdżaniem stada około 40 koni mechanicznych, rozkoszując się przy tym wprost zawrotnymi prędkościami (jakimi dokładnie – trudno powiedzieć z powodu braku licznika). Bez obaw - gdy prędkość okaże się za duża, z pomocą przyjdą nam bardzo czułe i mocne hamulce tarczowe.

W zakrętach i podczas skoków Honda czuje się znakomicie, zachęcając do coraz bardziej agresywnej jazdy. Sprzyja jej przesunięcie ciała przez kierowcę na sam przód kanapy, w czym nie przeszkadza wcale stosunkowo duży, ponad 14-litrowy zbiornik paliwa. Przy wyższych prędkościach TRX – z powodu stosunkowo niewielkiego rozstawu osi - bywa jednak niesforny i utrzymanie zamierzonego toru jazdy wymaga już pewnej wprawy.

Dłuższa podróż pojazdem w ogóle nie męczy, co jest zasługą zarówno miękkiej, dobrze wyprofilowanej, wysmukłej kanapy, jak i doskonale tłumiących (regulowanych) amortyzatorów Showa, które docenimy zwłaszcza podczas lądowań po skokach. Dzięki nim przyziemienie jest niemal nieodczuwalne. Zawodowi kierowcy chwalą ponadto swą Hondę za łatwość, z jaką można nią sterować w czasie dalekich lotów.

Według naszych danych w Polsce jeżdżą obecnie dwie Hondy TRX 450R. Nic w tym dziwnego – pojazd dopiero co zadebiutował, a w dodatku kosztuje blisko 50 tys. złotych. Gdy udowodni – czego jesteśmy pewni - swoje umiejętności na rajdowych trasach, chętnych do jego kupna z pewnością nie zabraknie.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Honda
Model TRX 450 R
Dostępny w Polsce tak

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterosuwowy
Pojemność 450 ccm
Średnica i skok tłoka 94.0 x 64.8 mm
Stopień sprzężenia 10.5:1
Chłodzenie ciecz + wentylator
Zasilanie [G] Keihin 42.0 mm
Rozrusznik nożny
Moc ok. 40 KM
Pojemność zbiornika paliwa 14.5 l

Napęd
Rodzaj 4x2
Sprzęgło manulane
Przeniesienie napędu 5-biegowa skrzynia manulana, napęd na tył: łańcuch

Wymiary
Długość 184,5 cm
Szerokość 117,5 cm
Wysokość 110,5 cm
Wysokość kanapy 83 cm
Rozstaw osi 125 cm
Waga 158,7 kg

Zawieszenie
Przedni podwójne wahacze, regulowane amortyzatory Showa, 21 cm skoku
Tylne aluminiowy wahacz, regulowany amortyzator Showa, 23 cm skoku

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny hydrauliczny, tarczowy

Opony
Przednia 22 x 7-10
Tylna 20 x 10-9