Vendetta napisał(a):
Czy ktoś może mi opisać wady i zalety zastosowania gaźnika w KTM ?
Wiem tylko że nie da się podłączyć np modułu i wgrać map wtryskowych.
Zastanawiam się czemu w innych nowych quadach jest wtrysk a tu gaźnik
Gaźnik: Polega na tym iż gaźnik i paliwo jest zasysane ciśnieniem produkowanym przez tłoki w środku cylindra. Innymi słowy im szybciej tłok się porusza (góra dół) tym więcej paliwa jest dostarczane. Niestety kiedy tłok się nie porusza paliwo nie może być dostarczane i przemienia się w miniaturową wersje baku hehe. Teraz w zasadzie dostarczanie paliwa jest również u warunkowe igłami (moza kupić Jettowane) i do determinuje cały cykl.
+ łatwiejsze są do regulowania, czyli łatwiej jest z nich wycisnąć moc. Odnowienie/przebudowa kosztuje znaczniej mniej i jest łatwiejszy w naprawie. Naprawdę łatwo jest go naprawić, każdy mechanik będzie wiedział co robić.
+ jest super jeżeli potrzeba szybkiego dopływu paliwa (co daje lepsze osiągi itp... chodź jest firma Mino z Holandii która ma dużo zastosowań jak zmniejszyć zużycie i poprawić przepływ. Można też śrubę paliwową zamontować i samemu regulować).
- nie jest tak efektywny jak wtrysk, ponieważ zmiany nie mogą być prowadzone i regulowane od zapotrzebowania.
- w sytuacjach gdy np: jazda atv podczas błotnistego dnia. Znacznie częściej gaz będzie odpowiadał zupełnie inaczej, gdyż będziesz musiał dodawać więcej gazu żeby ruszyć bo się będą opony ślizgać. Wtedy tłok będzie zrozumiale ruszać się wolniej jako iż nie ruszasz/ograniczasz się gdyż warunki są jakie są, wtedy nie będzie wystarczająco dużo ssania. Co powoduje ze jak dodasz dużo gazu odrazu, to iż będzie więcej zapotrzebowania niż dostarczanego ssania i wtedy można sobie pomarzyć o dalszej jeździe na ten dzień.
Co daje więcej mocy trudno powiedzieć. Jedni mówią ze gaźnik bo paliwo pomaga w utrzymaniu/chodzeniu ale to i tak zależy od wielu innych czynników. Dla mnie to jest to samo.
Wtrysk:Wtrysk, przechodzi ten cały cykl co gaźnik tylko ze szybciej po przez specjalne zastosowanie Jettowania (igieł). Wtedy paliwo jest przenoszone indywidualnie prze pompę która jest zasilana normalnie z baterii. I przez to paliwo odrazu dostaje się to silnika. Ogólnie teraz cylinder (kiedyś inaczej) nie jest potrzebny żeby wtrysk działał - odpowiada za to komputer CDI który sam sobie wszytko reguluje.
+ jest bardziej dokładny, mniej spalin produkuje (chodź i tak dużo ludzi na to nie patrzy) jako iż komputer ciągle zmienia i reguluje proporcje paliwa w zależności od sensorów. Co zostawia nam lepsze spalanie i więcej km na przejechanym baku.
- wtrysk potrzebuje znacznie większego stosunku i ciśnienia paliwa, co powoduje ze jakiekolwiek przełamanie w systemie dostarczania paliwa spowoduję utratę jego zastosowania. Wtrysk jest drogi i części do niego również, jak i naprawa wymaga trochę wiedzy. Również quad zgaśnie na wtrysku jeżeli się przewróci (jeżeli takie rzeczy planujesz) lub będzie pod nachyleniem ponieważ syfon znajduje się na dnie baku.
- wtrysk potrzebuje baterie a to jest dodatkowy ciężar, ale to pewnie tylko dla puszystych i ludzi z kick start ma znaczenie.
- jedyną drogą żeby tuningować CDI jest zrobić to elektronicznie...
Odp na pytanie czemu KTM maja gaźnik ?
Według mnie dlatego ze jest prościejszy w obsłudze. Zmieniasz wydech, airboxa itp... Jettujesz i tyle. Nie trzeba grzebać z CDI. Tak jak to jest w LTR czy YZFR. Poza tym gaźnik możesz samemu naprawić, jak masz pojęcie o mechanice. Ale myślę ze KTM w niedługiej przyszłości i tak będzie na wtrysku - LTR go ma i 450R teraz i widać maja sukcesy w swojej budowie - dla mnie to tylko kwestia czasu w KTM. Superbike kiedyś też jeździły na gaźnikach teraz tylko na wtrysku.
Ufff ... trochę się rozpisałem ale mam nadzieje ze to pomoże również innym ... Pozdro.