ATV Polska
A A A

Historia marki Honda

czosnek Forum ATV Polska 07.08.2008
Zacznijmy od początku.
Osamu Takeuchi – inżynier ze stajni Honda był szefem programu jaki powstał na początku roku 1967 , którego celem było stworzenie nowego brandu dla sieci dealerskich w USA - aby ograniczyć sezonowość sprzedaży w branży motocyklowej. Takeuchi miał głowę pełną niekonwencjonalnych pomysłów. Experymentował z dwu , trzy , cztero a nawet z sześcioma kołami. Jednak najbardziej słuszna jego zdaniem była koncepcja 3 kołowej maszyny. Prace nad projektem znacznie przyspieszyły kiedy Honda America

udostępniła mu plany prototypu o nazwie Amphi-Cat . Pojazd ten poruszał się na sześciu 20 calowych kołach zaopatrzonych w ‘balonowe’ opony o niskim ciśnieniu.Celem było stworzenie pojazdu ,który będzie poruszał się w głębokim śniegu , błocie czy terenie bagiennym tam gdzie zwykły użytkownik na motocyklu miałby trudności. 30 lat później sprzedaż pojazdów ATC/ATV osiągnęła wielkość na poziomie 6,5milona sztuk. Użytkowane są w różnego rodzaju sektorach przemysłu i gospodarki. Zobaczmy jednak jak ewoluowała nasza kochana Hondzia



[b]1970 Honda ATC90[/b]

W czasie kiedy większość z naszych rodziców biegało boso po trawie z kwiatami we włosach lub stało w kolejce po papier toaletowy czy cukier. Na rynku motoryzacyjnym pojawił się taki oto wynalazek


Reklamowany ( w Polsce znaczenia tego słowa jeszcze nie znaliśmy) był przez następującą broszurę


What Is it -- co to jest!! :) – chyba pierwsza reklama pojazdu typu ATV.
Pojazd wprowadzony został na rynek US w roku 1969 jako US90 , później przemianowany został na ATC (All Terrain Cycle). Wyposażony był w silnik czterosuwowy o mocy 7KM. Posiadał system Swivel-Lok blokujący kierownicę ułatwiający załadunek na przyczepkę czy pickupa oraz automatyczne sprzęgło i czterostopniową skrzynię biegów. Kosztował 600$.



[b]1973 Honda ATC70[/b]
Honda wprowadza na rynek mniejszego brata 90-tki o nazwie ATC70. Wyposażona jest w osłony stóp , poprawiono hamulce i wychodząc naprzeciw wymaganiom U.S. Forest Service (Lasy Państwowe) łapacz iskier




[b]1979 Honda ATC110[/b]



ATC 110 to silniejszy kuzyn ATC90 dodano oprócz mocy i pojemności hamulec parkingowy i osłonę łańcucha



1980 Honda ATC 185[/b]


ATC 185 – wyposażona zostaje w silnik 180cc pięciobiegową półautomatyczną skrzynię gdzie pierwszy bieg ma bardzo wolne przełożenie. W osprzęt tego modelu wchodzą seryjnie montowane metalowe bagażniki oraz zaczep przyczepki


[b]1981 Honda ATC 250R[/b]


ATC 250R-ten model powinien nazywać się ognista rewolucja. Dwusuwowy silnik 250cc posiadał system redukcji wibracji, chłodzony cieczą.Pięciobiegowa skrzynia manualna. Podwójne tarcze hamulcowe z przodu. Całkowicie nowa rama zaopatrzona w Swingarm. Wszystko na zawieszeniu Showa. Z powodzeniem startował w Baja 1000. Uznawany powszechnie za kultowy model wśród trójkołowców



[b]1982 Honda ATC 200E Big Red[/b]


Rok później Honda wypuszcza na rynek pierwszy model ATC użytkowy. Silnik o pojemności 192cc z elektronicznym zapłonem oraz standardowym wyposażeniem w postaci dużych bagażników z przodu i z tyłu. Skrzynia biegów półautomatyczna pięciobiegowa.Zawieszenie teleskopowe z przodu


[b]1983 Honda ATC 200X[/b]


Znacząco wzrasta sprzedaż pojazdów typu ATC po tym jak na rynku pojawia się model 200x.
Posiadał on jednocylindrowy czterosuwowy silnik. Doskonałe zawieszenie , felgi z lekkich stopów. Model ten wpłyną poniekąd na propagację sportu ATV w USA



[b]1984 Honda Big Red (ATC 200ES)[/b]


Big Red –ATC 250ES.Dodano w tym modelu wsteczny bieg oraz napęd na wał zwiększono również ładowność bagażnika tylnego



Pierwszy ‘czterokołowiec’ Hondy napędzany silnikiem czterosuwowym jednocylindrowym. Posiadał on 5-cio stopniową skrzynię biegów + wsteczny i napędzana była na wałek.




[b]1985 Honda ATC 250R[/b]


Jeden z ostatnich modeli trójkołowych , jednocześnie najbardziej dopracowany. Silnik dwusuwowy o pojemności 246cc chłodzony cieczą przez dwie chłodnice aluminiowe. Skrzynia biegów 6-cio stopniowa. Przednie zawieszenie gazowe. Aluminiowe felgi i hamulce tarczowe. Używany przez wielu zawodników w rajdach Baja i nie tylko.




[b]1986 Honda FourTrax 250R ATV[/b]


Fourtrax 250R ATV. Jednocylindrowy silnik dwusuwowy chłodzony cieczą.Skrzynia 6-cio stopniowa manualna. Hamulce tarczowe 2 z przodu i jeden z tyłu. Był to model stworzony do zawodów sportowych dla doświadczonych riderów



[b]1986 Honda FourTrax 4x4 ATV[/b]


Model Fourtrax był pierwszym quadem ze stałym napędem 4x4.Posiadał najmocniejszy silnik w swojej klasie. Swoją dzielność w terenie i wręcz legendarną niezawodność zawdzięcza silnikowi o pojemności 350cc oraz 5-cio stopniowej manualnej skrzyni biegów. Napędzana była na wał. Jej późniejsze modele służyły w wielu armiach na całym świecie. W standardzie posiadała chłodnice oleju.



[b]1987 Honda Foreman 4x4 ATV[/b]



Rok po premierze FourTraxa narodziła się marka Foreman. Pierwsze modele posiadały silnik o pojemności 350cc. Jednak rozmiarami i ładownością przewyższały model Fourtraxa.




[b]1988Honda FourTrax 250X ATV[/b]


Trx 250X model zaopatrzony w silnik o pojemności 246cc czterosuwowy , pięciobiegowy +wsteczny z regulowanym zawieszeniem. Od razu stał się bardzo popularny w świecie sportów ATV. Od tego modelu Honda zastrzegła nazwę FourTrax dla lini quadów z czterema kółkami




[b]1988 Honda FourTrax 300 i 300 4x4 ATV's[/b]

Nowy model Four Traxa z silnikiem 282cc cztero cylindrowym był lżejszy od TRX250 o 42 funty oraz zostało zastosowane w nim zawieszenie McPherson
[b]1988 FourTrax 300 4x4 (TRX300FW)[/b]
Bliźniaczym modelem był FourTrax 300 4x4. Różnił się od brata stałym napędem na wszystkie koła. Słynął z bezawaryjności oraz wybaczał wiele niedoświadczonym użytkownikom. Produkowany był do 2000r uzyskując status BestSelling czyli najlepiej sprzedającego się modelu quada. Sprzedano ponad 530 000 jednostek.



[b]1993 Honda TRX 300EX Sport ATV[/b]


Model FourTrax 300EX powtórzył sukces starszego brata 250X dodano 36cc do pojemności silnika oraz elektryczny starter




[b]1994 Honda Four Trax 90 ATV[/b]


Wreszcie Honda pomyślała o młodszych użytkownikach quadów. Wypuszczajac na rynek model FourTrax 90 zaprojektowany dla riderów od 12 roku życia. Zachowano tu ergonomiczne kształty oraz system bezpiecznego startu. Silnik czterosuwowy o pojemności 89cc




[b]1995 Honda Foreman 400 ATV[/b]


W nowym Foremanie inżynierowie wprowadzili kilka zmian. Obniżono środek ciężkości. Dodano nową głowicę zaworów. Zwiększono prześwit.Uznawany był za sprzęt do pracy i do hulanki



[b]1997 Honda FourTrax Recon Utility ATV[/b]


W zasadzie niczym nie różnił się od poprzednika z wyjątkiem nowego layoutu i kilku zmian kosmetycznych w nadwoziu





[b]1998 Honda FourTrax Foreman ES Utility ATV[/b]


Kolejna odsłona ( wtedy najmocniejszego i największego ) modelu Foreman.
Dostępna była w dwóch wersjach , z manualną skrzynią biegów i ES czyli electric shift- biegi przełączane przyciskami w kierownicy. Jak na owe czasy był to system rewolucyjny . Dodano również efektywne hamowanie silnikiem podczas zjazdów. Miesięcznik ATV Magazine uznał Foremana ES za ATV of the YEAR




[b]1999 Honda FourTrax TRX 400EX Sport ATV[/b]


TRX 400EX była jednym z pierwszych quadów sportowych który rozbudził koniunkturę w segmencie sportów ATV. Czterosuwowy silnik na aluminiowej ramie i swingarmie.





[b]2000 Honda FourTrax Rancher Utility ATV's[/b]


W roku 2000 Honda wprowadziła na rynek 4 modele Ranczera 2WD i 4WD z konwencjonalną skrzynią biegów i z ESP. Zastąpiły one popularnego FourTraxa300. Model 4WD otrzymał nowy rodzaj przeniesienia napędu na przednią oś. Co znacznie poprawiło jego trakcję jazdy. Zmiany nastąpiły również w slniku wprowadzono komory w których podczas przechyłów pozostawał olej co poprawiało smarowanie silnika w warunkach extremalnych. Po kilu zmianach jakie wprowadziła fabryka względem FourTraxa nowym Ranczerem jeździło się jak sportowym quadem



[b]2001 Honda FourTrax TRX 250EX ATV[/b]



Nowy TRX 250 EX zawitał w roku 2001 i otworzył nowy etap wśród quadów sportowych tej klasy. Silnik OHC czterocylindrowy przeniesiony z popularnego modelu Recon, półautomatyczna skrzynia biegów i elektryczny starter





[b]2001 Honda Foreman Rubicon Utility ATV[/b]


Podobnie jak w roku 1970 model ATC 90 wprowadził w USA i na Świecie nową klasę pojazdów tak w roku 2001 Foreman Rubicon wprowadził nową klasę ATV.
Honda poruszyła światek ATV wprowadzając jednocylindrowy ,czterozaworowy ,chłodzony cieczą , czterosuwowy silnik o pojemności 500cc. Z rewolucyjnym systemem Hondamatic – automatyczną skrzynią biegów.Teraz mieliśmy wybór czy chcemy przełączać biegi ESP czy włączamy auto. Rubikon posiadał wiele innowacji , poprawiono hamowanie silnikiem – uważane przez wielu do dziś za najlepsze w świecie ATV



[b]2003 Honda FourTrax Rincon Utility ATV[/b]


W 2003 roku pojawił się jak na owe czasy najbardziej komfortowy quad produkowany seryjnie ( niektórzy tej opini nie zmienili do dziś :) ). Silnik o pojemności 649cc OHV jednocylindrowy , chłodzony cieczą , nowa ‘automotive – style’ skrzynia przełożeń biegów.Dodano również opatentowany przez Honde system TraxLock –zmiana napędu 4WD/2WD podczas jazdy. Pełne niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu. Wiele elementów wykonano z aluminium w celu zredukowania wagi.



[b]2004 Honda FourTrax Rancher AT Utility ATV[/b]


Nowy Ranczer otrzymał silnik o pojemności 397cc z jednym cylindrem , drugiej generacji Hondamatic – automatyczną skrzynię biegów + przyciski w kierownicy do zmiany biegów ESP. Odświeżono również wygląd zewnętrzny oraz dodano GPScape.




[b]2004 Honda TRX 450R Sport ATV[/b]


TRX 450R ustanowił nowy standard w budowie quadów sportowych silnik o pojemności 450cc chłodzony cieczą ,czterozaworowy Unicam ,czterosuwowy. Sportowe niezelażne zawieszenie z przodu o pełnej regulacji i Swingarm’em. Quad ten pojawiał/pojawia się w prawie wszystkich rajdach Enduro , Baja i Cross





[b]2005 Honda FourTrax Recon ES ATV[/b]


Najlepiej sprzedający się quad w klasie midsize. Przebudowany z zewnątrz otrzymał również więcej mocy , nowe zawieszenie. Popularne ESP dodano do tego modelu w roku 2002 , równelegle sprzedawany był również model z konwencjonalną skrzynia biegów.



[b]2005 Honda FourTrax Rubicon ATV[/b]


Nowego Rubicona wyposażono w System Hondamatic , zrobiono tzw facelifting oraz dodano TraxLock i przednie hamulce tarczowe z systemem usuwania zabrudzeń ( błoto/śnieg) z tarczy. Dostępna była również wersja GPScape.


[b]2005 Honda FourTrax Foreman ATV[/b]


Honda wypuszcza completnie nowy silnik OHV 475cc , chłodzony powietrzem , czterosuwowy osadzony w nowej ramie. Dostępne są 3 wariacje tego modelu 2WD z konwencjonalną skrzynia biegów , 4WD z konwencjonalną skrzynią biegów oraz 4WD z ESP. Wszystkie modele wyposażone są w nowe bardzo twarde automatyczne sprzęgło. Opatentowany system ‘dual oli cooler’. Tarcze hamulcowe z przodu z systemem samo oczyszczania. 4WD zaopatrzony był w TraxLock oraz przedni dyferencjał w system Torsen.





[b]2006 Honda TRX 90 Youth ATV[/b]


Dla naszych milusińskich Honda zaproponowała nowy model TRX90. Facelifting stylizowany na swoją starszą siostrę TRX 450R.Nowy rodzaj zawieszenia , elektryczny starter ,przeprojektowano kierownice aby podnieść komfort jazdy




[b]2006 Honda TRX 250EX ATV[/b]

TRX 259EX – promowany był pod hasłem ‘Funy to Ride’ czyli w wolnym tłumaczeniu radość z jazdy. W tym modelu Honda zamontowała opatentowane przez siebie rodzaj sprzęgła o nazwie Honda Sport Clutch. Nowe zawieszenie z przodu i z tyłu oraz stylizację zewnętrzną na TRX450R






[b]2006 Honda TRX 450R Sport ATV[/b]

W nowym TRX-e dodano mocy i elektryczny zapłon.Nowe przełożenie zaprojektowane do wyczynowej jazdy. Dłuższy swingarm. Nowe A-arms’y z przodu. Zwiększono kompresję silnika podnosząc jednocześnie moment obrotowy.






[b]2006 Honda FourTrax Rincon Utility ATV[/b]


W roku 2004 w modelu Rincon dodano GPScape. W 2006 silnik zwiększył pojemność do 675cc. Otrzymał nowy system wydechu dzięki któremu poruszał się nieco ciszej. Rollover sensor –wyłącza silnik kiedy quad ’dachuje’. PGM-FI pierwszy programowalny elektroniczny wtrysk paliwa





[b]2007 Honda Foreman 4x4ES w/ EPS Utility ATV[/b]


Model Foreman 4x4 ES zostaje wyposażony w EPS (Electric Power Steering) był to pierwszy system wspomagania kierowania zamontowany w pojazdach ATV. EPS monitoruje szybkość pojazdu , przyspieszenie oraz manewrowanie kierownicą i na podstawie tych danych określa poziom siły wspomagania. Kiedy stoimy wspomaganie osiąga 100% swojej wydajności natomiast wraz ze wzrostem prędkości spada praktycznie do kilkunastu procent. System ten jest wrażliwy na gwałtowne rwanie kierownicy podczas jazdy w wyniku najechania na kamień czy dziurę. Skutecznie redukuje efekt tzw: kickback czyli nieprzyjemnego wyrywania kierownicy z rąk





[b]2007 Honda FourTrax Rancher Utility ATV's[/b]


Kompletnie przeprojektowany Rancher został wyposażony we wtrysk paliwa , chłodzenie cieczą. Wersja 2WD posiada manualną skrzynię lub ESP oraz Wersja 4WD manualna albo ESP.Obniżono środek ciężkości. Dodano Traxlock oraz automatyczne sprzęgło.




[b]2008 Honda TRX 700XX Sport-Utility IRS ATV[/b]


TRX700XX została wyposażona w silnik o pojemności 686cc znany z jednostki XR650R, chłodzony cieczą. Skrzynia biegów 5-cio stopniowa + wsteczny , SOHC, system przeniesienia napędu przez łańcuch, niezależne zawieszenie z przodu i z tył.




[b]2009 BigRed UTV[/b]


Honda pojawia się na rynku pojazdów UTV z modelem BigRed. Zaopatrzony jest on w silnik o pojemności 675cc PGM- wtrysk paliwa , chłodzony cieczą. Automatyczna skrzynia biegów z trzema wariantami wyboru podczas jazdy 2WD , 4WD TraxLock oraz 4WD Diflock. Obszerna kabina jak na tego typu pojazdy oraz skutecznie obudowane koła w celu zmniejszenia rozbryzgów błota czy wody. Tylne i przednie zawieszenie to dual A-arm czyli niezależne. Hamulce tarczowe. Na razie tyle danych resztę uzupełnimy po premierze zapowiedzianej na lato 2008

Źródło [l=http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=12701] Forum ATV Polska [/l]
Autor: czosnek