ATV Polska
A A A

Historia marki Yamaha

marekxp 04.09.2008


Koncern Yamaha został założony w 1897 r i nie miał wspólnego z branżą motorową lecz ... muzyczną (stąd w znaczku Yamaha są skrzyżowane trzy kamertony).

Yamaha Motor Co., Ltd powstała w 1955 r. Japonia przeżywała wówczas boom ekonomiczny. Młody prezes spółki Nippon Gakki, Genichi Kawakami próbował znaleźć nowe zastosowanie dla maszynerii pozostałej po produkcji mechanizmów śmigieł samolotowych w czasie II wojny światowej.



"If you're going to do something, be the best."
Genichi Kawakami

[b]1980 Yamaha Tri-moto 125[/b]
był to pierwszy 3-kołowy pojazd ATC Yamahy, miał 123cc pojemności w 2suwie, był wyposażony w 5 biegową skrzynię biegów i w chłodzenie powietrzem


[b]1983 Yamaha 225DX[/b]
Ten 4 suw w pojemności 223cc był pierwszym pojazdem ATC z napędem na wał oraz z elektrycznym rozrusznikiem. Bardzo popularny model w tamtych czasach.


[b]1984 Yamaha Tri-Zinger 60[/b]
pierwszy sprzęt Yamahy dla dzieci, automatyczna skrzynia biegów, 59cc pojemności, 2 suw, ogranicznik prędkości oraz napęd na wał.


[b]1985 Yamaha YFM 200[/b]
Pierwszy czterokołowiec Yamahy napędzany wałem, posiadał skrzynię półautomatyczną 5 biegową oraz bieg wsteczny, 4 suw odpalany elektrycznie lub za pomocą "szarpajki".


[b]1985 Yamaha YFM 80[/b]
Tutaj także Yamaha pamiętała o młodszych użytkownikach czterokołowców konstruując 4 suwowy pojazd o pojemności 79cc z 4 biegową półautomatyczną skrzynią biegów

[b]
1985 Yamaha Tri-Z 250[/b]
Wyczynowy trike z silnikiem wziętym z crossowych motocykli Yamahy - YZ, 2 suw chłodzony olejem, posiadał 5 biegową manualną skrzynię biegów, napęd łańcuchem, bak znajdował się pod siedzeniem, produkowany od 1985-1986r.

[b]
1986 Yamaha 4-Zinger 60[/b]
Yamaha widocznie lubi dzieci, bo znowu skonstruowała kolejny pojazd dla nich, wygląda jak mała ciężarówka napędzana wałem, skrzynia automat, starter "szarpajką" oraz limit prędkości.


[b]1987 Yamaha Banshee 350 [/b]
Banshee to odpowiedź na trzy mocne, sportowe quady konkurencji, czyli na Hondę 250R, Suzuki LT250R oraz Kawasaki Tecate-4. Banshee posiadało 2 cylindrowy 2 suwowy silnik chłodzony cieczą, silnik był zapożyczony z crossówek legendarnych RD/RZ, 6 biegowa manualna skrzynia biegów skrzynia biegów, napęd łańcuch, w swoim pierwszym wyścigu Banshee wygrało wyścig Baja 1000.


[b]1987 Yamaha Warrior 350[/b]
Tak wyglądały pierwsze egzemplarze Warriora, parę lat później zmieniono układ lamp z przodu.
Yamaha Warrior to pierwszy w historii quad ze elektrycznym rozrusznikiem, oraz najlepiej sprzedający się sportowy quad wszech czasów. To wszystko dzięki mocnemu 4 suwowemu jednocylindrowemu silnikowi, posiadał 6 biegową manualną skrzynię biegów wraz ze wstecznym.
Tak samo jak Banshee posiadał po dwa hamulce tarczowe z przodu (po jednym na koło) oraz na jednym hamulcu tarczowym z tyłu (zamontowany na ośce).


[b]1987 Yamaha Big Bear 350[/b]
Big Bear to pierwszy quad Yamahy z napędem 4x4, posiadał mocny silnik o pojemności 349cc wraz z chłodzeniem oleju, posiadał 5 biegów (z możliwością przełączania czy wolne oraz szybkie, czyli posiadał 10 biegów) oraz bieg wsteczny, sprzęgło automatyczne (czyli półautomat), elektryczny starter + "szarpajka" przód tarczowe hamulce, tył bęben.


[b]1988 Yamaha Terra-Pro Home 350[/b]
Takiego quada jeszcze nie widzieliście, bardzo rzadko spotykany, jest to jedyny quad z wbudowanym fabrycznie, wałkiem przeniesienia mocy, czyli mógł pracować z wieloma maszynami typu kosiarka, glebogryzarka, opryskiwacz itp. wszystko co wymagało wałka napędzającego, oraz jest to quad który posiadał możliwość zblokowania tylniego dyfferencjału (tylni diff lock), quad napędzany tylko na tył wałem (2WD) silnik oraz skrzynia biegów z Big Beara 350.

[b]
1988 Yamaha Blaster 200[/b]
Najlepiej sprzedawany quad poniżej 250cc pojemności to Blaster, odpalany na kopniaka, wraz ze 6 biegową skrzynią biegów oraz 27 koni na 145kg wagi był najlepszym quadem jeśli chodzi o stosunek mocy do wagi w swojej klasie.


[b]1989 Yamaha Pro Hauler 230[/b]
Coś dla ogrodników, kolejny nietypowy quad z dziwnymi rozwiązaniami typu blokada tylniego dyferencjału, oraz termostat do załączania wentylatora do chłodzenia silnika, był napędzany tylko na tył (2WD) gdzie hamowany był hamulcami bębnowymi, elektrycznie zapalany, skrzynia półautomatyczna 5 biegowa (biegi szybki lub wolne, czyli 10 biegów w sumie) posiadał wsteczny oraz napęd wałem. Można było zamówić wersję normalną, specjalną ze specjalnymi terenowymi oponami oraz wersję z biegami tylko wolnymi.

[b]
1989 Yamaha Breeze 125[/b]
Silnik o pojemności 124cc w parze z automatyczną skrzynią biegów ze wstecznym pozwalał na spokojną jazdę po lesie, dodatkowo posiadał wentylator który miał za zadanie chłodzenie silnika., po za tym posiadał pełne podnóżki które chroniły nogi przed kamieniami czy błotem oraz wygodny elektryczny starter.


[b]1995 Yamaha Wolveriene 350[/b]
Pierwszy typowo sportowo nastawiony quad ze sztywnym nie rozłączalnym napędem 4x4, 5 biegów, wsteczny, na przodzie dwa hamulce tarczowe a na tylniej ośce jeden, centralny humulec tarczowy, występowały wersje tego quada wraz z przednim oraz tylnim bagażnikiem.

[b]
1998 Yamaha Grizzly 600[/b]
Była to prawdziwa rewolucja w dziejach przeprawowych quadów, była to największa pojemność montowana w jakimkolwiek quadzie, mocarny silnik o pojemności 595cc w tamtych czasach dawał ogromną moc w połączeniu z rewolucyjną automatyczną skrzynią biegów Ultramatic, która posiadała reduktor, bardzo dobre było hamowanie silnikiem, najlepsze w tamtych czasach, nowością było także zastosowanie rozłączalnego napędu przedniej osi, nie trzeba było się zatrzymywać by odłączyć czy załączyć napęd. Grizzly 600 postawił bardzo wysoko poprzeczkę konkurencji.


[b]1999 Yamaha Bear Tracker 250 [/b]
Napęd na tył, przenoszony wałem, oraz 5 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów ze wstecznym w połączeniu z 4 suwowym silnikiem o pojemności 229cc spokojnie wystarczał do lansu po niezbyt wymagającym terenie, z powodu braku napędu na przód.

[b]
2000 Yamaha Big Bear 400[/b]
Występował w dwóch wersjach 2WD oraz 4WD, w porównaniu do poprzedniego, wysłużonego już Big Beara zwiększono pojemność silnika do 386cc oraz zmieniono trochę skrzynię biegów która nie posiada już wyboru pomiędzy szybkimi oraz wolnymi biegami.


[b]2001 Yamaha Raptor 660[/b]
I tak oto nastały rządy Raptora, który pobił kolejny rekord posiadając największy silnik w tamtych czasach, wyposażony w 5 biegową, manualną skrzynią biegów wraz ze wstecznym, elektrycznym rozrusznikiem oraz mocnym silnikiem 660cc z 5 zaworami na cylinder szybko podbił serca kupujących oraz uzyskał tytuł "Sport ATV of the Year 2001"


[b]2002 Yamaha Grizzly 660[/b]
Kolejny quad ukazujący że Yamaha przodowała w konstruowaniu quadów, w tym modelu po raz pierwszy w historii wbudowano blokadę przedniego dyferencjału, rozłączalnego za po mocą przyciska, w odróżnieniu od poprzednika (Grizzly 600) posiada niezależne zawieszenie z tyłu, oraz posiada ten sam silnik co Raptor 660 jedynie zmodyfikowany pod skrzynię automatyczną Ultramatic oraz quad uzyskał hamowanie silnikiem.


[b]2004 Yamaha YFZ 450[/b]
Mocny silnik oraz znakomity stosunek mocy do wagi to atuty maszyny która powstała aby wygrywać wszystkie wyścigi quadowe na świecie. 4 suwowy, 5 zaworowy silnik o pojemności 439cc, niestety jak to quad na tor nie posiada wstecznego.


[b]2006 Yamaha Raptor 700[/b]
Po bardzo udanym poprzedniku, inżynierowie ze stajni Yamaha postanowili zmodyfikować swojego najbardziej rozpoznawalnego quada, zastosowali jako pierwsi w sportowym quadzie elektroniczny wtrysk paliwa do jego 682cc pojemności silnika, nie zrezygnowano ze wstecznego.


[b]2007 Yamaha Grizzly 700[/b]
Jest to pierwszy quad z seryjnym montowanym wspomaganiem kierownicy (EPS), jest tej samej pojemności co Raptor 700 czyli 682cc z elektronicznym wtryskiem paliwa, można wybierać pomiędzy trybami 2WD, 4WD, 4WD z przednim diff lockiem.



Autor: marekxp
Źródło: [l=http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=13091] Forum ATV Polska[/l]