ATV Polska
A A A

Kanadyjski obieżyświat - Bombardier Outlander 800 H.O. EFI 4x4

Arek Kwiecień 18.07.2005
Bombardier kończy produkcję użytkowego Traxtera. Od roku 2006 flagowym modelem kanadyjskiego koncernu będzie potężny Outlander 800. Oprócz modelu bazowego dla klientów przygotowano wersję dwuosobową oraz przeprawową, wyposażoną m.in. w wyciągarkę Warn.

Bombardier napędzany jest nową jednostką Rotaxa, charakteryzującą się elektronicznym wtryskiem paliwa. Jest to silnik dwucylindrowy, czterosuwowy, o pojemności aż 800 cm³. Według danych producenta jego moc jest aż o 28% większa od osiągów jednostki Polarisa Sportsmana 800, o 54% - od Suzuki King Quada 700 i o 25% - od Kawasaki Brute Force’a 750.
W Outlanderze napędzane są wszystkie koła – od decyzji kierowcy zależy, czy napęd przekazywany jest na jedną czy obie osie czterokołowca. W zależności od ukształtowania terenu prowadzący pojazd może wybrać wysoki (drogowy) lub niski (terenowy) bieg reduktora. W najtrudniejszych momentach z pomocą przyjdzie mu samoblokujący przedni mechanizm różnicowy. A gdy sprawy zajdą za daleko, zawsze istnieje możliwość skorzystania z biegu wstecznego.
Zawieszenie Outlandera jest całkowicie niezależne. Z przodu skonstruowano je z podwójnych wahaczy A-arm, z tyłu wykorzystano innowacyjny system TTI, którą sprawia między innymi, iż podczas pokonywania przeszkody koło porusza się ruchem idealnie pionowym. Kontrolę nad pojazdem sprawują hydrauliczne hamulce tarczowe – z przodu podwójny, z tyłu pojedynczy. Ciekawym rozwiązaniem jest szczelna zabudowa ich mechanizmów, co zwiększa ich funkcjonalność i trwałość.
Dla Outlandera opracowano nowe, wzmocnione podwozie, które skonstruowano w systemie Surrounding Spar Technology. Konsrukcja podwozia umożliwia m.in. bezproblemowe „prześlizgiwanie się” nad przeszkodami, bez ryzyka uszkodzenia pojazdu. W wersji dwuosobowej MAX podwozie – w porównaniu do modelu bazowego - jest dłuższe i posiada większy rozstaw osi (oba parametry rosną o ok. 20 cm). Szerokość i wysokość pozostaje ta sama. Outlander Max posiada ponadto wydłużoną kanapę, przystosowaną do transportu 2 osób. Siłą rzeczy jest również cięższy (o 23 kg) od pojazdu w wersji podstawowej – waży 313 kg.
Oba modele (1- i 2-osobowy) użytkowego Bombardiera sprzedawane również będą w wersji przeprawowej XT, która charakteryzuje się dodatkowym wyposażeniem: przednią wyciągarką Warn 2500 ci, przednim i tylnym grillem oraz ochraniaczami na dłonie. Ponadto XT-eki będą zaopatrzone w opony radialne Carlisle ACT, charakteryzujące się agresywnym ukształtoiwaniem bieżnika.
Arek Kwiecień
fot. Bombardier


Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Bombardier
Model Outlander 800 H.O. EFI 4x4
Dostępny w Polsce Nie
Cena bd

Silnik
Typ V2 - dwucylindrowy, czterosuwowy
Pojemność 800 ccm
Średnica i skok tłoka 91 x 62 mm
Stopień sprzężenia bd
Chłodzenie ciecz
Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa
Rozrusznik elektryczny
Moc bd
Moment obrotowy 73 Nm przy 5,500 obr./min.
Pojemność zbiornika paliwa 20 l

Napęd
Rodzaj 4x4, bezstopniowa pzekłania paskowa, dwubiegowy reduktor, samoblokujący przedni mechanizm różnicowy, bieg wsteczny
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu wałki

Wymiary
Długość 2,184 mm
Szerokość 1,168 mm
Wysokość 1,143 mm
Wysokość kanapy 877 mm
Rozstaw osi 1,295 mm
Promień skrętu bd
Prześwit 305 mm
Waga 290 kg

Zawieszenie
Przedni podwójne wahacze A-arm
Tylne niezależne, system TTI

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy, obudowany
Tylny hydrauliczny, tarczowy, obudowany

Felgi
Przednia bd
Tylna bd

Opony
Przednia 26 x 8 x 12
Tylna 26 x 10 x 12

Udźwig
Przedni bagażnik 45 kg
Tylny bagażnik 90 kg
Uciąg 590 kg