ATV Polska
A A A

Kosztowna przygoda - Polaris Sportsman 500 H.O.

Arek Kwiecień "Off Road Pl" 15.10.2002
Polaris Sportsman 500 przez wiele lat był najczęściej kupowanym na świecie quadem użytkowym z napędem automatycznym. Jego popularność wynikała głównie z relatywnie dużej mocy jego silnika, bardzo komfortowego zawieszenia oraz bezstopniowej transmisji napędu.

Inżynierowie Yamahy, aby jednak nie zostać w tyle za dynamicznie rozwijającym się rynkiem quadów 4x4, postanowili kontynuować pracę nad tym modelem w celu jego udoskonalenia. Efektem ich działań jest znacznie poprawiony, dysponujący przede wszystkim dużo większą mocą Polaris Sportsman 500 H.O. (High Output), który w sprzedaży pojawił się w roku ubiegłym. Trzeba przyznać – amerykańscy konstruktorzy wykonali kawał świetnej roboty, dostarczając model przewyższający swoimi zdolnościami i parametrami bezpośrednią konkurencję, który jednak nie został uleczony z jego głównej słabości. Brak trwałości Polarisów i mała odporność na brutalne traktowanie podczas walki z terenem jest bowiem ich tradycyjną bolączką. Tym bardziej zadziwiający jest fakt ich niezwykłej popularności na całym świecie. Ich nabywcy rozumują prawdopodobnie, że „off-road” jest formą aktywności, gdzie prędzej czy później i tak każda maszyna będzie wymagać naprawy. Czy warto więc martwić się o to zawczasu? Tym bardziej, że maszyna, która przed nimi właśnie stoi, jest świetnym pojazdem terenowym. W końcu nawet o legendarnych Jeepach mówi się, że są awaryjne...

[h4]Lepszy od innych[/h4]
Polaris Sportsman 500 H.O. jest przedstawicielem ciekawej grupy quadów użytkowych, których wyróżnikiem jest automatyczny napęd przekazywany na obie osie oraz silniki o pojemności 500 cm³. Obok Sportsmana 500 H.O. należą do niej: inny quad Polarisa – Magnum 500, a także Honda TRX 500 Rubicon oraz Suzuki QuadMaster 500. Spośród tych pojazdów testowany przez nas czterokołowiec wypada jednak najlepiej. Dlaczego? Przejdźmy do faktów.
Sportsman 500 H.O. w roku 2001 otrzymał od swych konstruktorów nowy silnik, w którym wymieniono gaźnik i wałek rozrządczy.

Dzięki tym zmianom Polaris – wedle danych producenta – dysponuje obecnie mocą o dwadzieścia procent większą niż jego poprzednik – Sportsman 500. W podobną zresztą jednostkę napędową wyposażony jest Scrambler 500 – sportowy quad, bardzo lubiany przez kierowców zajmujących się zawodowo startowaniem w profesjonalnych wyścigach. Spośród wymienionych wyżej bezpośrednich konkurentów w klasie 500 ccm nowy Polaris dysponuje z pewnością najmocniejszym motorem. Świadczy o tym chociażby osiągana przez niego prędkość maksymalna (około 95 km/h), która dla silnika o tej pojemności jest wartością naprawdę godną szacunku. Dodajmy jeszcze, że Sportsman należy do najcięższych quadów na świecie – jego waga wynosi aż 316 kilogramów. Przypomnę tylko, że testowany przez nas niedawno Grizzly 660 mógł się pochwalić prędkością 115 km/h. Pomijając już różnicę w pojemności silników, warto zwrócić uwagę na fakt, że Polaris jest cięższy od Yamahy o przeszło 40 kilogramów...

[h4]Przeniesienie napędu[/h4]
Napęd w Sportsmanie realizowany jest za pomocą bezstopniowej przekładni paskowej PVT, której konstrukcja również została ulepszona. Wcześniejszy model, w chwili gdy quad przeprawiał się przez wodę, miewał problemy (zamoczony pasek ślizgał się), teraz jednak wadę tę wyeliminowano. Testowany przez nas quad posiada dwa tryby napędu: wysoki i niski, które wybierane są przez kierującego za pomocą przekładni ręcznej usytuowanej przy jego prawym kolanie. Atutem Polarisa jest możliwość uruchomienia silnika w chwili, gdy lewarek znajduje się w pozycji „na biegu”, podczas gdy zarówno Rubicon, jak i QuadMaster wymagają startowania silnika z pozycji „neutral”. Polaris i Suzuki dysponują ponadto możliwością rozłączania napędu przekazywanego za pomocą wałków na jedną lub obie osie (Honda posiada stały napęd 4x4). Tryb 4x2 docenimy oczywiście przy jeździe w łatwiejszym terenie – pojazd będzie odznaczał się lepszą sterownością, osiągał wyższe prędkości i łatwiej będzie go można wprowadzić w poślizg przy pokonywaniu zakrętów.

[h4]Zawieszenie[/h4]
Największą zaletą Sportsmana, którą podkreśla każdy z jego użytkowników, jest jego niezwykle komfortowe zawieszenie. Nie ważne czy jedziemy szybko, czy wolno, przez większe, czy mniejsze dziury i wykroty, czy w przeszkodę uderza przednie, czy tylne koło – pojazd za każdym razem bez problemu radzi sobie z wszelkimi zawadami.

Podczas jazdy można pozwolić sobie nawet na chwile nieuwagi – kilkakrotnie zdarzyło mi się w czasie testów, spostrzec w ostatniej chwili sporych rozmiarów wyrwy w drodze, przed którymi z powodu dużej prędkości pojazdu już się nie dało wyhamować. Mój czterokołowiec zamiast wyskakiwać w powietrze, jak to by uczyniła większość innych modeli quadów, narażając przy tym zdrowie kierowcy, przepływał nad przeszkodą niepostrzeżenie i mknął dalej! Nieprzypadkowo Sportsman w tej kwestii porównywany jest do Cadillaca. Co do skoków – pojazd ląduje bardzo miękko, bez zbędnych obciążeń nadgarstków kierowcy. Trzeba przy tym – po raz kolejny – zwrócić uwagę na dużą masę testowanej maszyny, która mimo to podczas przyziemienia jest świetnie wytłumiana.

Nie ważne również, czy lądujemy na cztery, dwa, czy jedno koło – odpowiednie dobranie środka ciężkości oraz praca wahaczy sprawiają, że pojazd szybko i bezpiecznie staje „na czterech łapach” bez niebezpiecznych konsekwencji dla kierowcy. Zawieszenie w Polarisie – to ciekawe – jest całkowicie niezależne. Z przodu zbudowane jest z kolumn MacPhersona, zaś z tyłu z podwójnych wahaczy typu A-arm oraz stabilizatora, który przydaje się bardzo podczas pokonywania ostrych zakrętów czy trawersowania zboczy. Godna uwagi jest także wartość skoku zawieszenia: siedemnaście centymetrów z przodu oraz dwadzieścia cztery z tyłu wzbudzają szacunek i sporo wyjaśniają w kwestii komfortu.

[h4]Jazdy testowe[/h4]
Tak wyśmienite działanie zawieszenia oraz poprawiona geometria sterów wpływa znacząco na zachowanie pojazdu w zakrętach. Sportsmana prowadzi się bardzo lekko i sprawnie; mimo dużych gabarytów można pokusić się o kluczenie pomiędzy drzewami z całkiem dużą prędkością. Przy okazji warto odnotować kolejną jego przewagę nad Magnumem, Rubiconem i QuadMasterem. Może on mianowicie pochwalić się najlepszym promieniem pokonywania zakrętu.
Podczas testów Polaris wielokrotnie potwierdzał swą opinię doskonałego pojazdu terenowego. Zarówno ostre podjazdy, jak i zjazdy nie stanowiły dla niego problemu – granicę jego możliwości stanowiła ziemska grawitacja lub ewentualnie brak wystarczającej trakcji.

Podczas podjeżdżania Sportsman przejawiał niekiedy tendencję do podrywania przednich kół w chwili zbyt mocnego dodania gazu. Zjeżdżanie zaś odbywało się zawsze niezwykle prosto i bezpiecznie – obok hamulców kierowca zdać się może na silnik, który został wyposażony w oddzielny system wspomagający hamowanie (EBS). W chwili gdy pojazd za bardzo się rozpędzał, silnik samorzutnie brał odpowiedzialność za hamowanie, zapobiegając jego niekontrolowanemu staczaniu się. Pojazd wyposażony jest ponadto w hydrauliczne hamulce tarczowe, które działają sprawnie, a ich obsługa jest bardzo uproszczona. Na kierownicy bowiem umieszczono tylko pojedynczą dźwignię, której działanie w modelu 2001 jeszcze bardziej usprawniono, aby jej obsługa nie wymagała od kierowcy nadmiernego wysiłku. Pod prawą stopą znajduje się również dodatkowy pedał hamulcowy.
Górskie przeprawy z udziałem Polarisa są szczególnie mało kłopotliwe z racji jego wysokiego prześwitu oraz sporego udźwigu bagażników. Czterdzieści kilogramów z przodu i osiemdziesiąt jeden z tyłu to znów wartości przewyższające wspominaną już kilkakrotnie konkurencję. Również maksymalny uciąg Sportsmana – blisko 555 kilogramów daje mu w tym porównaniu zasłużoną palmę pierwszeństwa.

Polaris Sportsman H.O. jest z pewnością pojazdem, którego mogę polecić każdemu miłośnikowi „off-roadu”. Mnie podczas testów dodatkowo cieszyła możliwość skorzystania z aż dwóch wyciągarek, które jednak nie stanowią jego wyposażenia standardowego. Niestety...
Ich obecność pozwalała mi zapuszczać się samotnie w miejsca zupełnie dzikie, pełne błota, wydające się poza zasięgiem jakiegokolwiek pojazdu mechanicznego. Mobilność Sportsmana, jego mocny silnik oraz kilkadziesiąt metrów stalowych linek, z których w każdej chwili mogłem skorzystać, sprawiały, iż każda z przeszkód okazywała się łatwa do pokonania. Jedyną rzeczą, która mnie powstrzymywała przed atakowaniem miejsc już ekstremalnie trudnych, była troska o sprzęt. Obawa przed wykonywaniem kosztownych napraw pojazdu skutecznie ostudzała mój zapał. But if I were a rich man...*

[i]Dziękuję Darkowi Luberdzie za wypożyczenie quada oraz pani Annie Chorązkiej za pomoc w organizacji jazd testowych.[/i]

* trawestując: Gdybym tak więcej zarabiał...

[h4]Moim zdaniem...
Przesiadkę z Suzuki LT-F 4WD na Polarisa Sportsmana 500 można chyba porównać tylko z zamianą Fiacika 126p na amerykańskiego krążownika szos z lat sześćdziesiątych. Kanapa to prawie fotel – tak wielka i wygodna, że trudno nam było na niej znaleźć swoje miejsce. Jazda łatwa – jak każdym „automatem”, a dodatkowo elektrycznie załączany napęd 4x4, z którego korzystamy w chwili potrzeby. Jak każda amerykańska zabawka, Polaris ma za zadanie dostarczyć emocji z jazdy bez zbędnych czynności obsługowych. Jednak jak każdy luksusowy pojazd odznacza się także sporą nadwagą. Gdy w zimie, podczas jazd wpadł nam w błoto zmieszane ze śniegiem, to nie pozwolił się z niego łatwo wyciągnąć. Dopiero wyciągarka i pomoc kilku osób dały mu radę, ale zmęczył nas niemiłosiernie.
Po kilku latach użytkowania właściciele mający sporo doświadczeń za sobą potwierdzają zalety, ale mają także swoje własne zdanie na temat trwałości Polarisów. Ich zdaniem pojazdy tej marki wymagają jednak sporego nakładu pracy i finansów dla utrzymania ich w sprawności technicznej.
Mr.Quad

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Polaris
Model Sportsman 500 H.O.
Dostępny w Polsce Tak
Cena 52 990 PLN brutto (22% VAT)

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterozaworowy, czterosuwowy, sucha miska olejowa
Pojemność 499 cm³
Chłodzenie ciecz
Zasilanie [G] CV Mikuni 40 mm
Rozrusznik elektryczny, ręczny
Moc ok. 40 KM
Pojemność zbiornika paliwa 19, 87 l

Napęd
Rodzaj 2WD/4WD
Przeniesienie napędu bezstopniowa, automatyczna przekładnia pasowa PVT, bieg wsteczny, dwustopniowy reduktor, przód i tył

Wymiary
Długość 205,7 cm
Szerokość 116,8 cm
Wysokość 119,4 cm
Rozstaw osi 128,3 cm
Promień skrętu 165 cm
Waga 316 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, kolumny MacPhersona / 17 cm
Tylne niezależne, podwójne wahacze typu A-arm / 24,1 cm

Hamulec
Przedni hydrauliczny, tarczowy
Tylny hydrauliczny, wzmocniony, tarczowy

Opony
Przednia 25x8-12
Tylna 25x11-10

Udźwig
Przedni bagażnik 40,8 kg
Tylny bagażnik 81,6 kg
Uciąg 555,6 kg