ATV Polska
A A A

Kymco MXU 500 - waga ciężka

Jacek Bujański, Mr Quad "Off Road Pl" 08.09.2006
Gdy widzimy ten pojazd nadjeżdżający z przeciwka a ma on do tego czerwony kolor, można pomysleć że zbliża się Honda Rincon. Ta nowość koncernu - Kymco MXU 500-już pojawiła się w salonach tej marki.


Już na pierwszy rzut oka widać jak przednie skośne lampy są doskonale wpasowane w łączenia plastików. Trochę ryzykowne jest umieszczenie dolnej krawędzi tych wielkich reflektorów w przednim zderzaku bo pierwszy „strzał” w drzewko i już nie będą tak ładne. Podobnie jest z kierunkowskazami umieszczonymi bezpośrednio w przednim zderzaku, ale zapewne wymagania przepisów homologacyjnych musiały być spełnione w tym przypadku. Powyżej lamp jest umieszczony bagażnik o ładowności 45 kg połączony z masywnymi wzmocnieniami przedniego zderzaka. Tylne lampy są tradycyjnie dla serii MXU małym dziełem sztuki inżynierskiej i nie dość, że pasują doskonale do błotników to wyglądają nie gorzej jak w samochodzie klasy Lexusa.

Bogato i wygodnie
Kierowca zasiadając za kierownica od razu zauważy dobre wyposażenie „kokpitu”. Podesty podnóżków doskonale ochronią buty kierowcy przed błotem i miejsca jest tak dużo, że nawet „wielka stopa” kierowcy zajmie zaledwie połowę tej powierzchni.
Trochę zbyt pochopnie wybrano miejsce dźwigni sterującej pracą przekładni, bo wystając z lewej strony błotnika pod kierownicą stanowi zagrożenie dla lewego kolana kierowcy, ale za to operuje się nią bardzo wygodnie. Ponadto położenie dźwigni jest sygnalizowane wskaźnikiem pod licznikami i należy to uznać za bardzo wygodne.
Wskaźniki są czytelne i dużymi symbolami wyraźnie pokazują, czy jest załączony napęd na wszystkie koła, czy tylko na tylną oś. Prędkość wyświetlana jest w postaci cyfrowej i obok pokazana jest i informacja o poziomie paliwa w zbiorniku.
Tylny bagażnik o nośności 85 kg wskazuje, że mamy do dyspozycji niemało przestrzeni ładunkowej.

Całkiem mocny
Silnik łatwo uruchamia się, bo ssanie jest automatyczne. Zaraz po odpaleniu jak tylko obroty trochę się obniżyły możemy ruszać w drogę. Moc podawana przez producenta 26,5 kW to całkiem dobry rezultat w tej klasie pojemności i trzeba przyznać, że MXU ochoczo reaguje na każde dodanie gazu. MXU przypomina trochę sylwetką Suzuki LT-F500, ale przewyższa go znacznie stabilnością tradycyjnego zawieszenia tylnego z wahaczem centralnym.

Hamulce hydrauliczne tarczowe działają bardzo skutecznie i pomimo małych zacisków łatwo wyhamowywały te 300 kg.
Pojazd wyposażono w opony Maxxis M930, ale ten typ bieżnika łatwo radzi sobie w czasie jazdy na wprost, ale na trawersach jest niezbyt skuteczny.

Ochrona
Po zakończeniu krótkiej jazdy zapoznawczej oglądaliśmy pojazd od spodu i trzeba przyznać, że zadbano nie tylko o komfort, ale także trwałość. Wahacze przednie mają duże osłony chroniące manżety półosi, a osłona dolna ramy zasłania cały spód podwozia oprócz korka spustu oleju z silnika.

Pochwała prostoty
Widać, że przy projektowaniu tego quada wiele uwagi poświęcono dobremu dopasowaniu poszczególnych elementów. Konstrukcja MXU 500 wydaje się być prosta, ale w terenie to właśnie się sprawdza. Teraz pozostaje odpowiedź na pytanie o wytrzymałość mechanizmów, bo jeżeli będzie na takim poziomie jak wygląd to konkurencja nie będzie zadowolona.
Jak do tego dodamy, że pojazd posiada homologację i będzie kosztował sporo poniżej 30 000 zł. to może nie jest to „quad dla Kowalskiego”, ale zapewne dobra propozycja w ofercie quadów.

PLUSY I MINUSY
plusy:
- skuteczne hamulce
- prosta obsługa
- homologacja
minusy:
- sztywne zawieszenie tylne
- przednie lampy łatwe do uszkadzenia

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Kymco
Model MXU 500
Dostępny w Polsce TAK

Silnik
Typ czterosuwowy
Pojemność 498.5 ccm
Chłodzenie płyn
Moc 26,5 kW /6500 obr/min
Moment obrotowy 38,2 Nm przy 5500 obr/min

Napęd
Rodzaj 2 WD/4WD

Wymiary
Długość 2206
Szerokość 1224
Wysokość 1195
Waga 300 kg

Zawieszenie
Przedni podwójne wahacze poprzeczne
Tylne wahacz centralny

Hamulec
Przedni tarczowe hydrauliczne
Tylny tarczowe hydrauliczne

Opony
Przednia 25/8-12
Tylna 25/10-12