ATV Polska
A A A

Mocna „Kawa” - Kawasaki KVF 650

Jacek Bujański "Off Road Pl" 06.02.2006
Pojazdy ATV z napędem 4x4 zwykle kojarzą się z ociężałym sprzętem do mozolnego pokonywania trudnego terenu. W przypadku [b]Kawasaki KVF 650[/b] mamy do czynienia z odstępstwem od tej reguły. Ten pojazd radzi sobie doskonale w typowym off-roadzie przeprawowym, jak też na próbie terenowej rajdu enduro czy country crossu. W tym roku KVF znalazł się też na liście startowej rajdu [b]Dakar 2006[/b].


Firma [b]Kawasaki[/b] od ponad 20 lat produkuje quady i w swojej aktualnej ofercie posiada kilka ciekawych modeli. Na polskim rynku quadów marka [b]Kawasaki[/b] do niedawna była mało popularna, jednak ta sytuacja może się wkrótce zmienić, jako że pod koniec roku 2005 importer zaproponował bardzo dobre ceny pojazdów.
Moją uwagę zwrócił szczególnie pojazd [b]KVF 650 4x4[/b], a obiecujące dane techniczne określające parametry silnika potwierdziły się już po kilku minutach jazdy.

[h3]Silnik - serce smoka [/h3]
Moc 42 KM i moment 52,1 Nm pozwalają na bardzo dynamiczna jazdę. Silnik elastycznie reaguje na każde dodanie gazu już od obrotów biegu jałowego i widać, że robi to bez wysiłku. To zasługa charakterystyki dwucylindrowej jednostki napędowej w układzie V. Może to nie dźwięk Harleya wydobywa się z tłumika KVF, ale dudniąc groźnie daje znać o potrzebie rozwagi na stromych podjazdach.
Na kawałku przyczepnego asfaltu bez problemu podnosi przednie koła przy mocniejszym naciśnięciu manetki gazu. Zastosowana przekładnia automatyczna CVT (KAPS – Kawasaki Automatic Power Drive) sprawnie reaguje na każde dodanie gazu, dynamicznie rozpędzając quada. Przekładnia posiada czujnik uszkodzenia paska, który przypomina także o konieczności dokonywania okresowej obsługi serwisowej.
Układ napędowy doskonale radzi sobie z hamowaniem silnikiem, co znacznie ułatwia kontrolowane zjazdy z bardzo stromych zboczy. To z kolei zasługa systemu KEBC (Kawasaki Engine Brake Control) i rzeczywiście, dysponując tak skutecznym systemem zwalniania na zjazdach, można używać hamulca zasadniczego wyłącznie do zatrzymania pojazdu.
[h3]Reszta terenowej machiny[/h3]
Napęd przednich kół jest załączany przyciskiem na kierownicy po prawej stronie. W trudnych warunkach małej przyczepności w błocie lub śniegu kierowca ma jeszcze po lewej stronie kierownicy do dyspozycji żółtą dźwigienkę. Jej naciśniecie powoduje wzrost tarcia wewnętrznego w mechanizmie różnicowym przednich kół i pomaga wydostać się z opresji. Może to nie jest tak skuteczne jak blokada, ale zawsze trochę pomoże, kiedy pod kołami błoto.
Zawieszenie przednie to kolumny McPherson, rozwiązanie stosowane w quadach z różnym skutkiem, przez jednych chwalone jako bardzo komfortowe, a przez innych krytykowane za większą wrażliwość na uderzenie kołem w przeszkodę.

Z kolei w budowie tylnego zawieszenia trudno mieć zastrzeżenia. Wahacz tylny stanowi jednocześnie obudowę wału napędzającego oś tylną i jednocześnie jest w nim schowany hamulec tylny. To właśnie Kawasaki wprowadziło do quadów takie rozwiązanie, w którym hamulec wielopłytkowy pracuje w oleju i jest całkowicie odseparowany od zewnętrznych czynników takich jak woda, kurz i błoto. Jego serwisowanie polega na wymianie tarczek podobnych do sprzęgłowych co 10 000 km!
Każdy kto miał do czynienia z off-roadem wie, jakie spustoszenie robi błotna maź, kiedy dostaje się do okładzin ciernych, a tu proszę, jaki luksus. To naprawdę świetny pomysł, tym bardziej, że mechanizm jest naprawdę niewielki i nie zmniejsza prześwitu podwozia pojazdu.
Także praca tylnego amortyzatora centralnego jest bardzo dobra i zapewnia komfort nawet na bardzo dużych wybojach czołgowiska.
Jak to najczęściej bywa w japońskim produkcie ATV, seryjnie wyposażone koła w opony Dunlop nadają się na wszystko i nic, czyli są mało stabilne na zakrętach i niezbyt skuteczne w błocie.
[h3]Podsumowanie[/h3]
Kawasaki KVF 650 to pojazd uniwersalny i jest na pewno dobrą propozycją dla kierowcy ze sportowym temperamentem chcącego jednocześnie mieć możliwość jazdy w trudnym terenie. Czyli można się tym pojazdem poruszać z dużymi prędkościami, a jednocześnie prawie zawsze na przełaj.

[h4]Wady:[/h4]
- duże zużycie paliwa
- opony Dunlop - słabe w terenie
- słaba osłona chłodnicy

[h4]Zalety:[/h4]
- świetne hamowanie silnikiem
- dynamiczny silnik
- hamulec tylny w kąpieli olejowej
- komfortowe zawieszenie
- rozsądna cena




Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Kawasaki
Model KVF 650
Dostępny w Polsce tak
Cena 33,9 tys.zł

Silnik
Typ czterosuwowy, 2 cylindry w układzie V, SOHC, 4 zaworowy
Pojemność 633 ccm
Średnica i skok tłoka 80,0 x 63,0 mm
Stopień sprzężenia 9,9 : 1
Chłodzenie cieczą
Zasilanie 2 gaźniki
Rozrusznik tak + ręczne
Moc 42 KM przy 6500 obr/min
Moment obrotowy 52,1/4000 Nm
Pojemność zbiornika paliwa 18l.

Napęd
Rodzaj skrzynia automatyczna 2-stopniowa + wsteczny, wybieralny naped na 4 koła
Przeniesienie napędu wał

Wymiary
Długość 2185 mm
Szerokość 1212 mm
Wysokość 1164 mm
Wysokość kanapy 962 mm
Rozstaw osi 1294 mm
Promień skrętu 3,1 m
Prześwit 260/195 mm (środek/tył)
Waga 273 kg

Hamulec
Przedni podwójne tarczowe 200mm, zaciski dwutłoczkowe
Tylny system wielotarczowy

Opony
Przednia 25x8-12
Tylna 25x10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 40 kg
Tylny bagażnik 80 kg