ATV Polska
A A A

Niedźwiadek z charakterem - używana Yamaha 660 Grizzly (2002-2007)

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 05.09.2007
Yamaha Grizzly 660 zadebiutowała w roku 2002, zastępując na rynku swoją imienniczkę – Grizzly 600. Jej pojawienie się zmieniło stereotypowe myślenie o quadach. Wcześniej porównywano je z... ciągnikami rolniczymi, teraz – z nowoczesnymi terenówkami.

Wyróżnikiem nowej Yamahy było przede wszystkim całkowicie niezależne zawieszenie (do tej pory quady użytkowe miały zazwyczaj z tyłu sztywną oś napędową), które miało znaczący wpływ na wzrost komfortu jazdy. Grizzly wyposażono ponadto w dużą jednostkę (ale wciąż zasilaną poprzez gaźnik) o niezwykłej jak na tamte czasy pojemności 660 ccm, której moc pozwalała rozpędzić pojazd do prędkości ponad 120 km/h. Kolejną ważną cechą czterokołowca była fabryczna blokada przedniego mechanizmu różnicowego, dzięki której „660-tka” stała się już stuprocentowym off-roaderem (jej kierowca ma ponadto do dyspozycji rozłączany napęd 4x4 i dwustopniowy reduktor).
Na przestrzeni lat Yamaha Grizzly 660 zdobyła opinię jednego z najwszechstronniejszych i najbardziej niezawodnych czterokołowców na świecie. Oczywiście niepozbawionym jednak pewnych słabostek. Obciążenia wywoływane przez przednią blokadę sprawiały, że w modelach z pierwszych lat produkcji pękały elementy przegubów w osiach napędowych. W używanych modelach Grizzly czasem zauważyć można wyciek oleju z rejonu przedniego dyfra, którego przyczyną jest zwykle zbyt słaba tuleja łącząca wał napędowy z wałkiem atakującym dyferencjału.
Podczas zabaw (lub pracy) w terenie zagrożeniem dla Grizzly 660 jest możliwość dostania się wody lub innych zanieczyszczeń do – stanowiącej element układu napędowego – przekładni pasowej, w wyniku czego pasek zaczyna się ślizgać, a quad traci ochotę do dalszej jazdy. Przyczyną jest zbyt nisko umieszczony wylot powietrza z przekładni, co przestaje być problemem, gdy zamontuje się na nim snorkel.
Rzadziej zdarzające się awarie to m.in. przegrzewający się tylny hamulec, zanieczyszczone (o co nietrudno w terenie) elementy układu elektrycznego, luzy w łożyskach tylnych kół i odkształcone (gumowe) mocowania stabilizatora.
Mimo dużej popularności Grizzly 660 rzadko można spotkać na rynku wtórnym, co wynika z faktu, że zadowoleni z niej właściciele niechętnie myślą o jej pozbyciu się. Sytuacja ta wkrótce zacznie ulegać zmianie, bo od roku Yamaha Grizzly 660 ma groźną konkurentkę – swą następczynię Grizzly 700, która kusi klientów m.in. większym i nowocześniejszym silnikiem z elektronicznym wtryskiem paliwa oraz elektrycznym wspomaganiem kierownicy.
Arek Kwiecień / Sigma Pro

Zdaniem eksperta - Jacek Bujański, trzykrotny zwycięzca ekstremalnego rajdu Croatia Trophy:
Szczególnie godne polecania są Grizzly produkowane od roku 2004 (dwulatek może kosztować ok. 20 tys. zł). Wcześniejsze modele mają pewne „choroby wieku dziecięcego”, które później już wyeliminowano. „660-tka” cieszy się bardzo dobrą opinią, co potwierdziła wieloma sukcesami sportowymi (m.in. zwyciężyła ubiegłoroczny rajd Berlin-Wrocław). Kupując ja od osoby, która aktywnie jeździła w terenie, warto zwłaszcza obejrzeć jej spód – ślady uderzeń na osłonach czy ramie poświadczą nam, jak quad był traktowany. Polecam również zbadać – nawet przy pomocy zwykłego sznurka – symetrię pojazdu, która może być zaburzona w wyniku mocnego uderzenia.

Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień 2007 r.)
Rocznik - Cena
2003 - 18 tys. zł
2004 - 19,5 tys. zł
2005 - 23 tys. zł
2006 - 27 tys. zł
2007 - 30 tys. zł

Ceny oryginalnych części zamiennych
Wał napędowy (przód) - 1735 zł
Klocki hamulcowe (komplet na przód) - 248 zł
Świeca zapłonowa - 28 zł
Filtr powietrza - 106 zł
Filtr oleju - 61 zł

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Yamaha
Model 2006 Grizzly 660 Auto. 4x4
Dostępny w Polsce Tak
Cena bd

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterosuwowy, pięciozaworowy, jeden wałek rozrządu
Pojemność 660 ccm
Średnica i skok tłoka 100mm x 84mm
Stopień sprzężenia 9.1:1
Chłodzenie ciecz
Zasilanie [G] Mikuni 42mm BSR
Rozrusznik elektryczny
Moc bd
Moment obrotowy bd
Pojemność zbiornika paliwa 24 l

Napęd
Rodzaj 4x4/4x2
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu automat, bezstopniowa przekładnia, dwustopniowy reduktor (bieg wysoki/niski), przód i tył: wałki, blokada dyferencjału

Wymiary
Długość 208,5 cm
Szerokość 115 cm
Wysokość 120,9 cm
Wysokość kanapy 87,8 cm
Rozstaw osi 127,5 cm
Promień skrętu 3,2 m
Prześwit 29,9 cm
Waga 272 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 17 cm
Tylne niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 24,1 cm

Hamulec
Przedni podwójne, hydrauliczne, tarczowe
Tylny pojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 4 tłoczki

Felgi
Przednia bd
Tylna bd

Opony
Przednia AT25 x 8-12
Tylna AT25 x 10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 45 kg
Tylny bagażnik 85 kg
Uciąg 550 kg