ATV Polska
A A A

Nieodzowne zmiany w sportowym quadzie - poradnik ekspertów

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 12.02.2005
Kupno sportowego quada to wydatek około 40-60 tys. zł. Nie jest to jedyny wydatek, jeśli ktoś marzy o sukcesach np. w Mistrzostwach Polski w Motocrossie Quadów. [b]Koszt profesjonalnego tuningu czterokołowca może przekroczyć wartość nowego pojazdu[/b].

Zdaniem Jacka Bujańskiego, wiceprezesa Polskiego Stowarzyszenia Czterokołowców ATV Polska, zakup sportowego quada to dla osoby zamierzającej startować w zawodach dopiero początek. Pojazd trzeba zmodyfikować. Zmiany zależą od specyfiki zawodów, w jakich quad ma brać udział. Tuning rozpoczyna się zwykle od zawieszenia.

- [i]Z myślą o zawodach motocrossowych zwiększany jest skok zawieszenia, a sam pojazd jest poszerzany [/i] - wyjaśnia J. Bujański. Dużego rozstawu kół wymagają też zawody supermoto rozgrywane na płaskich torach o utwardzonej nawierzchni, w których duży skok zawieszenia nie gra głównej roli. W zamian za to ważniejsze jest takie jego ustawienie, by quad "przylgnął" do ziemi.
- [i]Istnieje wiele sposobów na poszerzenie pojazdu. - Można zamontować tuleje dystansowe i felgi o ujemnej wartości odsadzenia [/i]- mówi Marcin Grochowski, czołowy zawodnik klubu ATV Polska. Inną metodą jest np. zastosowanie dłuższych wahaczy z przodu i szerszej ośki z tyłu.

Kolejnym krokiem przy modyfikacji zawieszenia jest wymiana amortyzatorów i sprężyn - w ten sposób zyskać można na długości skoku zawieszenia i komforcie jazdy. Zaletą profesjonalnych amortyzatorów jest możliwość ich pełnej regulacji - w zależności od rodzaju trasy kierowca może dostosować charakterystykę pracy zawieszenia do swoich potrzeb.

Innym czynnikiem decydującym o sukcesie w sporcie ATV jest - oprócz modyfikacji zawieszenia - silnik o zwiększonych osiągach.
- [i]Najpopularniejszym sposobem na poprawę parametrów silnika jest wymiana dysz paliwowych oraz zastosowanie filtra powietrza o dużej przepustowości [/i]- tłumaczy J. Bujański. Dzięki temu motor otrzymuje więcej mieszanki paliwowo-powietrznej, czego efektem jest poprawa charakterystyki pracy silnika, a także (niewielki) wzrost mocy i momentu obrotowego. Zmiany te pociągają za sobą konieczność udrożnienia układu wydechowego w pojeździe poprzez usunięcie przegród z oryginalnego tłumika lub zastosowanie sportowego "wydechu".

Tuning jednostki napędowej - np. wymiana wałków rozrządu, głowicy, tłoków czy korbowodu - można kontynuować niemal w nieskończoność. W maszynach zawodowców bywa, iż jedynym elementem, który ostaje się z fabrycznego silnika, jest jego blok.

Modyfikacja zawieszenia i układu napędowego to podstawa tuningu quada. Zdaniem M. Grochowskiego nie można również zapominać o bezpieczeństwie - tak zawodnika, jak i pojazdu. Dlatego quad powinien posiadać m.in. "podłogi" (zapobiegające dostaniu się nóg kierowcy pod koła) oraz osłony chroniące zawieszenie i układ napędowy.
Arek Kwiecień

[h4]Zdaniem eksperta[/h4]
[b]Marek Kujałowicz, serwisant KTM tuningujący wyczynowe quady:[/b]

[i]Podstawową rzeczą, jeśli zamierzamy się ścigać w zawodach sportowych ATV, jest podwozie, które musi być idealnie przygotowane. Z poszerzaniem quada trzeba uważać - czasem zbyt duża szerokość przeszkadza, a kierowca zamiast walczyć z rywalami, zmaga się z quadem. Więcej uwagi warto poświęcić doborowi amortyzacji. Dobry amortyzator i prawidłowo skonfigurowane zawieszenie to połowa sukcesu - kierowca zaczyna jechać dużo szybciej i bezpieczniej. Dlatego tuning silnika radziłbym odłożyć na koniec. Lepiej zwrócić uwagę na elementy wpływające na bezpieczeństwo jazdy. Początkującym sportowcom polecam zakup dobrego pojazdu seryjnego, który następnie - w zależności od finansów - można stopniowo modyfikować. Moim zdaniem najlepsza obecnie na rynku jest lekka, zwrotna i dynamiczna Yamaha YFZ 450. Koszty tuningu trudno oszacować, bo jest to prawdziwa studnia bez dna. Niestety dobry amortyzator kosztuje majątek[/i].