ATV Polska
A A A

Outlander nie znaczy outsider - Bombardier Outlander 400

Mr. Quad "Off Road Pl" 16.02.2006
Nazwa firmy [b]Bombardier[/b] kojarzy się wielu osobom w Polsce z tramwajami lub urządzeniami sterującymi ustawionymi wzdłuż torów PKP. To ogromny koncern kanadyjski, znany też z produkcji samolotów i mający duży udział w rynku tzw. produktów rekreacyjnych. Są to skutery śnieżne, wodne i przede wszystkim [b]pojazdy ATV[/b]. W ostatnich dwóch edycjach [b]Rajdu Dakar[/b] do mety docierały tylko quady ze znaczkiem firmowym [b]Bombardiera.[/b]

[b]Outlander 400[/b] jest pojazdem doskonale nadającym się do określenia [b]„wszędołaz”[/b]. Masywna sylwetka wyróżnia go wśród innych pojazdów świetnymi proporcjami szerokości do wysokości. Z wyglądu nieco przyciężka i kanciasta bryła zupełnie nie przeszkadza tam, gdzie decydują parametry terenowe, czyli w ulubionym błotku.

Przednie błotniki mocno zwężają się do przodu i dzięki temu podczas manewrowania w gęstym lesie zawsze kiedy w skręcie koło przejdzie przy drzewie zmieści się też błotnik. Z jednej strony oszczędza to nam napraw połamanych plastików, ale niestety koła przednie są mocno odsłonięte i niemiłosiernie rzucają błotem na kierowcę.
Bagażniki zamiast z rurek są wykonane jako kratownica z tworzywa i chyba ten patent się nie sprawdził, bo w modelach na 2006 rok zrezygnowano z tego rozwiązania. Wszystko się ślizga i trudno zapiąć pas do zamocowania bagażu na tych plastikowych powierzchniach.

Producent zadbał o off-roadową klientelę i w wersji [b]XT[/b] mamy seryjnie do dyspozycji masywne zderzaki, osłony rąk, wyciągarkę [b]Warn 2,5 CI[/b] oraz opony o bardzo terenowym bieżniku.

[h4]Silnik[/h4]
Pojazd wyposażono w skromny jak na dzisiejsze czasy silnik o pojemności skokowej 400 cm3 z przekładnią CVT posiadającą reduktor. Dobrze dobrane przełożenia i sprzęgło pozwalają na pokonywanie terenu o każdym stopniu trudności pomimo niewielkiej mocy wynoszącej ok. 28 KM. Silnik pochodzi z fabryki [b]Rotax[/b], która wyposaża pojazdy Bombardiera już od wielu lat.

[h4]Nadwozie[/h4]
Rama pojazdu w systemie SST jest wykonana z profilu zamkniętego, stanowiącego jakby belkę wywiniętą w kształcie litery „U”. Do niej po bokach są przymocowane wahacze i cały osprzęt. Takie rozwiązanie od spodu doskonale zabezpiecza silnik przed kamieniami i pozwala łatwo prześlizgiwać się „brzuchem” po przeszkodach. Nie ma więc od spodu tradycyjnej kratownicy przykrytej osłonami z tworzywa, czyli nie ma czego dewastować i wyrywać jak w innych pojazdach.


[h4]Układ napędowy[/h4]
Trochę przyzwyczajenia wymaga operowanie dźwigienką zmiany napędu, a jej położenia pod kierownicą z prawej strony powoduje konieczność użycia prawej ręki, co jest o tyle dobre, że tym czasie nie powinno się dodawać gazu.
Napęd przednich kół jest dołączany kciukiem prawej ręki po przestawieniu klawisza umieszczonego w okolicy manetki gazu. Mechanizm różnicowy przednich kół jest blokowany płynnie przez urządzenie [b]Visco-Lock[/b] w momencie utraty przyczepności jednego z kół.

[h4]Zawieszenie[/h4]
Z przodu pojazd wyposażono w kolumny [b]McPerson[/b], co nie jest niczym szczególnym. Natomiast tylne zawieszenie jest niezależne, ale zbudowano je w inny sposób niż w pojazdach produkcji japońskiej. Wahacze tylne mają wspólną oś obrotu wbudowaną tuż za silnikiem w poprzek pojazdu. Pracują więc jakby były wleczone i nie reagują na przechyły boczne pojazdu. Rzeczywiście stabilność ruchu Outlandera na zakrętach czy trawersach jest nieporównywalna do innych pojazdów z niezależnym zawieszeniem. Takie rozwiązanie nie wymaga nawet drążka stabilizatora i znacznie upraszcza budowę podwozia pojazdu.

[h4]Osprzęt[/h4]
Hamulce [b]Outlandera[/b] są bardzo skuteczne, a dla poprawy ich trwałości przeniesiono tarcze hamulcowe wraz z zaciskami z kół przednich do środka pojazdu. Okładziny klocków są więc mniej narażone na kontakt z błotem, a przy okazji zmniejszyła się masa elementów nieresorowanych w przednich kołach. Tylna tarcza hamulcowa zamocowana została na wale napędowym i także znajduje się z daleka od błota.
Zbiornik paliwa znajduje się pod tylnym błotnikiem, co jeszcze bardziej wzmocniło stabilność pojazdu.

Marka [b]Bombardier[/b] zadbała także o europejskiego klienta, dokonując homologacji pojazdów. Można również kupić pojazd bez homologacji trochę taniej, jednak nawet wtedy cena jest bardzo wysoka.
Otrzymujemy za to pojazd wyposażony we wszystko co konieczne do jazdy przeprawowej.

[b]Outlander 400[/b] w średniej klasie quadów nie ma sobie równych, tym bardziej kiedy chcemy mieć pojazd do poruszania się po drogach publicznych.

[h3]PLUSY[/h3]
masywne zderzaki i osłony
seryjna wyciągarka
terenowe opony
dobrze wykorzystana moc silnika
blokada przedniego dyfra
duża stabilność na zakrętach i przechyłach
skuteczne i osłonięte hamulce
wersja z homologacją

[h3]MINUSY[/h3]
Bardzo wysoka cena
Zachlapywanie błotem
Śliskie plastikowe bagażniki

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Bombardier
Model Outlander 400
Dostępny w Polsce tak

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterosuwowy, czterozaworowy
Pojemność 400 cm³
Średnica i skok tłoka 91 x61.5 mm
Chłodzenie cieczą
Zasilanie gaźnik Mikuni BSR 33
Rozrusznik elektryczny i ręczny
Moc 21 kW (28 KM) przy 7000 obr/min
Moment obrotowy 32 Nm przy 3000 obr/min
Pojemność zbiornika paliwa 16 l

Napęd
Rodzaj 4x2 / 4x4
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu tył: wałki, przód: wiskotyczna blokada dyfra, wałki

Wymiary
Długość 2184 mm
Szerokość 1168 mm
Wysokość 1143 mm
Wysokość kanapy 877 mm
Rozstaw osi 1244 mm
Prześwit 236 mm
Waga 263 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, kolumny MacPhersona
Tylne niezależne, wahacze wleczone

Hamulec
Przedni hydrauliczne, tarczowe
Tylny hydrauliczny, tarczowy

Opony
Przednia 25x8-12
Tylna 25x10-12