ATV Polska
A A A

Polaris Scrambler 500 H.O. 4x4

Kamil Hoksa 08.03.2006
Quady dostępne na rynku dzielą się na dwie kategorie: quady turystyczno-przeprawowe oraz wyczynowe zwane popularnie „ośkami”. Polaris Scramber łączy w sobie cechy quada turystyczno-przeprawowego i typowo sportowej „ośki”. Choć linia nadwozia tego pojazdu wskazuje na jego sportowy charakter, to jednak…

Scrambler 500 produkowany od 1997r. jest napędzany czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności 499ccm chłodzonym cieczą. Literki H.O. oznaczają „High Output” czyli wysoką wydajność mocy. Półlitrowy silnik dysponuje dużym zapasem mocy i dostarcza bardzo wiele pozytywnych wrażeń błyskawicznie reagując na otwarcie przepustnicy, przyspiesza płynnie i bez żadnych oporów w całym zakresie obrotów. Układ chłodzenia wręcz idealny, czy jedziemy powolutku po przeszkodach, czy też z maksymalnie odkręconym gazem, przypominamy sobie o nim tylko wtedy, gdy włączy się na chwilkę elektryczny wentylator.
[h3]Napęd[/h3] Ciekawostką jest niespotykane w innych quadach, mieszane przeniesienie napędu, w Scramblerze przednie koła napędza wał kardana rodem z quadów przeprawowo-turystycznych natomiast tylna oś jest wprawiana w ruch dzięki łańcuchowi. Wszystkim steruje bardzo łatwa w obsłudze automatyczna skrzynia biegów, która ma trzy przełożenia - bieg do przodu, luz ( neutralny) oraz wsteczny, niestety zmianie biegów towarzyszą bardzo nieprzyjazne dla ucha chroboty. Dzięki systemowi „Concentric Driver System” łańcuch ma stały naciąg w całym zakresie skoku wachacza. Cechą, która odróżnia Scramblera od quadów sportowych jest możliwość dołączenia przedniego napędu dzięki sprzęgiełkom elektromagnetycznym znajdującym się na kierownicy, są one załączane tylko poniżej 3000obr/min., kiedy potrzebujemy wykorzystać napęd 4x4 wystarczy na kierownicy „przesunąć” przycisk i gotowe… Układ AWD Polarisa zaadaptowany z wszystkich atv 4x4 i 6x6 amerykańskiej marki nie zawodzi i bardzo dobrze sobie radzi.
[h3]Hamulce[/h3]Quad wyposażony jest w tarczowe hydrauliczne hamulce obu osi. Hamulec ręczny obsługuje obie osie oraz pełni funkcje hamulca postojowego, drugi hamulec nożny obsługuje tylną oś. Oba hamulce są jak „brzytwa” niestety hamulec nożny ciężko wyczuć, bardzo łatwo zablokować tylnie koła…
[h3]Zawieszenie[/h3]Zawieszenie w Scramblerze jest troszeczkę nietypowe, z przodu kolumny Mc Phersona spotykane raczej w quadach przeprawowych, a z tyłu wachacz wleczony i centralny amortyzator rodem z quada sportowego. Taka kombinacja jest całkiem udana, zapewnia wysoki komfort jazdy w cięższym terenie, oraz pozwala na swobodną szybką jazdę bez przechyłów na zakrętach. Tylko tylne zawieszenie jest regulowane ( sztywność oraz siła tłumienia), ale to w zupełności wystarcza, biorąc pod uwagę, iż tylna oś ma 26cm skoku.
[h3]Wskaźniki[/h3] We wszystkich wersjach Scrambler wyposażony jest we wskaźnik przełożenia, poziomu paliwa i kontrolkę ostrzegawczą wysokiej temperatury. Wersja z homologacją wyposażona jest dodatkowo w wyświetlacz cyfrowy z prędkościomierzem i licznikiem przebiegu oraz przebiegu dziennego, obrotomierz, licznik motogodzin i kontrolkę świateł drogowych.
[h3]Podsumowanie[/h3]Quadem jeździ się bardzo przyjemnie, jest on dobrą alternatywą dla osób poszukujących pojazdu o walorach sportowych, który jednocześnie pozwoli wjechać bez problemu w cięższy teren.
Do minusów trzeba zaliczyć wspomniane już dźwięki towarzyszące zmianie biegów, niedokładny wskaźnik paliwa, któremu nie bardzo można zaufać, oraz duży promień skrętu. Największym jednak minusem jest cena Scramblera, która w wersji homologowanej sięga niemal 43 tys. złotych.