ATV Polska
A A A

Przegląd opon błotnych

Czosnek 01.12.2008
Według statystyki sprzedaży oraz na podstawie wyników ankiet przeprowadzonych wśród potencjalnych nabywców, opony na błotniste podłoże to prawie 45% ilości opon quadowych sprzedawanych na całym Świecie. Żeby ułatwić poruszanie się w tym temacie postanowiłem zrobić mały markowy przegląd. Jako ,że mamy globalizację rynku sprzedaży przedstawię w nim produkty dostępne oficjalnie na polskim rynku jak i opony jakie można nabyć w serwisach aukcyjnych. Zacznijmy od produktów firm najbardziej rozpowszechnionych na naszym rynku.

[h2][b]Opony ITP[/b][/h2]

[b]ITP. MudLite[/b]


Występują w rozmiarach
AT --22x11-8, 22x11-9, 25x12-9, 22x8-10, 22x11-10, 23x8-10, 23x10-10, 24x11-10, 25x11-10, 27x12-10, 23x8-11, 24x8-11, 24x9-11, 24x10-11, 25x8-11, 25x10-11, 24x8-12, 25x8-12, 25x10-12.
XL--25x12-11, 25x8-12, 25x10-12, 25x12-12, 26x9-12, 26x10-12, 26x12-12, 27x9-12, 27x10-12, 27x12-12, 27x10-14, 27x12-14, 28x10-12, 28x12-12.

Opona stosunkowo lekka . 6-cio płócienna.

[b]ITP. MudLite XXL[/b]



Występuje w rozmiarach
Przód: 30x10-12, 30x10-14; Tył 30x12-12, 30x12-14

Opona 6-cio płócienna. Charakteryzuje się wysokim i bardziej agresywnym bieżnikiem w porównaniu do swojej siostry. Stosowana w quadach z tzw liftem.

[b]ITP. MudLite XTR[/b]



Występuje w rozmiarach
25x8R-12, 25x10R-12, 26x9R-12, 26x11R-12, 27x9R-12, 27x11R-12, 27x9R-14, 27x11R-14.

Pierwsza opona radialna w tym segmencie . Dobrze zachowuje trakcje co w przypadku opon bagiennych nie jest takie oczywiste. Właściwości jezdne zbliżone do opon uniwersalnych


[b]589 Mud/snow[/b]



Występuje w rozmiarach - brak danych
Jedna z lżejszych opon błotnistych . 6 –cio płócienna protoplasta opon bagiennych

[h2][b]Opony Maxxis[/b][/h2]

[b]Maxxis Mudzilla[/b]



Występuje w rozmiarach
AT25X12.00-9 , AT30X9.00-14 , AT30X11.00-14, AT22X11.00-10, AT25X12.00-10 , AT24X8.00-11 AT24X9.00-11 , AT25X8.00-12 , AT25X10.00-12 , AT26X9.00-12 , AT26X12.00-12 , AT27X9.00-12 , AT27X12.00-12 , AT28X8.00-12 , AT28X10.00-12 , AT28X12.00-12

Bieżnik bardzo agresywny. Opona 6-cio płócienna. Posiada wewnętrzny wzmocniony rant w celu ochrony felgi.

[b]Maxxis Mudbug[/b]




Występuje w rozmiarach
Przód AT25X8.00 R 12, AT26X9.00 R 12 , AT26X9.00 R 14 , AT22X8.00-10 , AT23X7.00-10 , AT23X8.00-11 , AT24X8.00-11 , AT24X9.00-11 , AT25X8.00-12 , AT26X10.00-12 , AT27X8.00-12 , AT27X10.00-12 , AT28X10.00-12
Tył AT26X11.00R14 , AT25X10.00R12 , AT26X11.00R12 , AT22X10.00-9 , AT22X11.00-9 , AT25X12.00-9 , AT25X10.00-11 , AT25X12.00-11 , AT23X11.00-10 , AT24X11.00-10 , AT25X12.00-10 , AT25X11.00-10 , AT27X12.00-10 , AT24X10.00-11 , AT26X12.00-11 , AT27X12.00-12 , AT28X12.00-12 , AT25X10.00-12
Jedna z najlżejszych opon błotnych , 6-cio płócienna


[b]Maxxis Zilla[/b]




Występuje w rozmiarach
Przód - AT25X8.00-12 , AT26X9.00-12 , AT27X9.00-12 , AT26X9.00-14 , AT28X9.00-14 , AT24X8.00-11 , AT24X8.00-12 , AT23X8.00-12 , AT25X8.00-12 , AT27X10.00-14 , AT28X10.00-12
Tył - AT25X10.00-12 , AT26X11.00-12 , AT27X11.00-12 , AT26X11.00-14 , AT28X11.00-14 , AT24X10.00-11 , AT23X10.00-12 , AT22X10.00-9 , AT25X11.00-10 , AT22X11.00-10 , AT25X11.00-9 , AT25X10.00-12 , AT27X12.00-14 , AT28X12.00-12

Opona 6-cio płócienna tzw płaska. Stosunkowo lekka w porównaniu do konkurencji


[h2][b]Opony Kenda[/b][/h2]
[b]Kenda Executioner[/b]


Występuje w rozmiarach
25x8.00-12 , 25x10.00-12 , 26x10.00-12 , 26x12.00-12 , 27x10.00-12, 27x12.00-12

Opona 6-cio płócienna , wewnętrzny rant wzmacniany w celu ochrony felgi.


[h2][b]Opony Duro[/b][/h2]

[b]Duro Buffalo[/b]




Występuje w rozmiarach
23X7-10 , 23X7-10 , 25X10-10 , 25X10-10 , 25X11-10 , 25X11-10 , 25X12-10 , 25X12-10 , 23X8-11 , 23X8-11 , 24X8-11 , 24X8-11 , 24X9-11 , 24X9-11 , 24X10-11 , 24X10-11 , 24X8-12 , 24X8-12 , 24X11-12 , 24X11-12 , 25X8-12 , 25X8-12 , 25X10-12 , 25X10-12 , 27X10-12 , 27X12-12 , 28X10-12 , 28X12-12

Opona występuje w wersji 4 i 6-cio płóciennej agresywny bieżnik. Pretenduje do tytułu opony uniwersalnej.

[h2][b]Opony Carlisle[/b][/h2]


[b]Mud Wolf[/b]




Występuje w rozmiarach – AT25 x 8 -12 , AT25 x 11-12 , AT26 x 9 -12, AT26 x 12-12 , AT27 x 9 -12 , AT27 x12-12


Opona 6 -cio płócienna o dość miękkiej gumie. Opony nieco niedoceniane w Polsce, szczególnie jeśli chodzi o segment opon uniwersalnych ale o tym w innym temacie.


[h2][b]Opony Good Year[/b][/h2]


[b]Tracker Mud Runner[/b]


Opony 4-ro płócienne,o stosunkowo niszowej sprzedaży jednak warto zwrócić na nie uwagę posiadają opatentowany system przez firmę GoodYear o nazwie [b]Run-Flat™[/b] czyli w dowolnym tłumaczeniu jedź na ‘flaku’. Jak zapewnia producent nawet po utracie ciśnienia w oponach możemy swobodnie jechać dalej przez 50mil z prędkością 25mph. Jak twierdzą użytkownicy tej opony zachowuje ona doskonale trakcję na powierzchniach twardych.


[h2][b]Opony GBC[/b][/h2]

[b]GBC Gator[/b]




Opona 6-cio płócienna, charakteryzuję się głębokimi przetłoczeniami oraz dosyć twardą gumą.


[b]GBC Spartacus[/b]


Najnowszy projekt firmy GBC. Opona ta bardziej pasuje do uniwersalnych niż do błotnych jednak przez producenta klasyfikowana jest w segmencie mud czyli błotko. Opona 8-mio płócienna, radialna o bardzo dobrych właściwościach trakcyjnych i ciężka do przebicia. Dzięki charakterystycznemu, dosyć gęstemu bieżnikowaniu, komfortowa również na terenie utwardzonym.


[b]GBC Mud Hog[/b]


Opona typowo błotna o wysokim bieżnikowaniu, zbliżona jakością do opony Zilla jednak troszkę cięższa.


[b]GBC Mud Shark[/b]


Kolejna wariacja na temat opon błotnych z firmy GBC. 6-cio płócienna. Właściwości jezdne klasyfikują ją gdzieś po środku pomiędzy Spartacus'em a Mud Hog’iem


[b]GBC Mud Buster[/b]



Mała ciekawostka -jest to opona błotna na prawdziwie bagienne i podmokłe tereny. Charakteryzuje się dużą wypornością i swoim design’em nawiązuje do pierwszych balonowych opon jakie stosowano jeszcze w prototypach ATC. Bardzo lekka zbudowana z dwóch warstw płócien. Dzięki takim oponom lżejsze jednostki utrzymują się na powierzchni wody na zasadzie spławika.

[h2][b]Opony AMS[/b][/h2]


[b]Swamp Fox Plus[/b]



Jest to druga wersja śnieżno /błotnej opony od firmy AMS. Charakteryzuje się wyższym bieżnikiem oraz systemem samo-czyszczenia . Osobiście nie mam dobrych wspomnień jeśli chodzi o użytkowanie tych opon. Z pośród kilku marek ta najczęściej ‘łapała gwoździe’ , jednak może producent w kolejnej wersji zmienił skład gumy i poprawił tę właściwość.


[h2][b]Opony Sedona[/b][/h2]

[b]Sedona Mud Rebel[/b]



Opona 6-cio płócienna. Zaprojektowana do jazdy rekreacyjnej i oczywiście do brodzenia w błotku. Jak twierdzi producent -w produkcji zastosowano specjalnej jakości gumę, która wpływa na żywotność i właściwości jezdne tych oponek


[h2][b]Opony STI[/b][/h2]

[b]STI Mud Trax[/b]



Opony o dosyć dobrej trakcji jezdnej. Specjalny skład gumy i konstrukcja samej opony pozwala na przewożenie ciężkich ładunków – jeśli oczywiście będziemy mieli takową potrzebę



[h2][b]Opony Gorilla Axle[/b][/h2]


[b]Gorilla Silverback Mud Tire[/b]







Jak reklamuje je producent są to najbardziej agresywne opony w świecie ATV. Wysokość bieżnika w największych rozmiarach przekracza 7cm. Oprócz wysokiego bieżnika producent oferuje również monstrualne rozmiary opon 32’’ i wkrótce mają być większe. Jak pewnie większość zauważyła nie nadają się one do normalnej jazdy. Używane są przeważnie na zawodach Mud Nations i im podobnych w zestawie ze specjalnym liftem zawieszenia.


[h2][b]Opony High Lifter[/b][/h2]

[b]High Lifter Outlaw[/b]



Konkurencją dla opon Gorilla jest produkt Highlifter'a o nazwie Outlaw. Posiada on jednak troszkę mniejszy bieżnik. I w porównaniu do konkurenta zachowuje minimalne własności jezdne – jeśli takowe są potrzebne przy tego rodzaju oponach. Zastosowanie ich jest identyczne jak u poprzednika.

[b]Chcesz wiedzieć więcej o oponach oraz innym wyposażeniu dla swojego quada? Zajrzyj koniecznie na największe forum internetowe poświęcone czterokołowcom [l=http://www.atvpolska.pl/forum/viewforum.php?f=26 ] Forum ATV Polska [/l][/b]