ATV Polska
A A A

Roadbook, przewijarka - co to jest i jak to zbudować :-)

Seba_gtc & virtua 16.09.2008
Kontakt z tym urządzeniem z reguły pojawia się, gdy po raz pierwszy deklarujemy wolę uczestnictwa w rajdzie. W trakcie czytania regulaminu wielokrotnie pojawia nam się przed oczyma to zaciągnięte z języka angielskiego słowo: roadbook. Zapraz potem pojawiają się bardzo trudne pytania: co to jest?? gdzie kupić?? Ile kosztuje?? Jak montować??



[b]Działanie [/b]
Roadbook (holder), a w zasadzie przewijarka służy do pokazywania w sposób ciągły roadbooka ( ang. książki drogowej), czyli taśmy z materiałem nawigacyjnym, podającym następujące informacje:

- odległość od poprzedniej kratki (przeszkody, skrzyżowania) + często podawany dystans całkowity pokonany od startu,
- kierunek z którego nadjeżdżasz + kierunek dalszej jazdy/skrętu
- opis topograficzny (skrzyżowanie, woda, rów, górka) ważny zwłaszcza w momencie zaistnienia błędu w odległości, bo po topografii można się zorientować gdzie dalej jechać
- miejsce na UWAGI od organizatora ( np. bardzo modny podczas ostatniego rajdu w Lubiechowej, zwrot: "W krzaki" :D), opis charakterystycznych pkt., azymut zgodnie z którym powinniśmy się poruszać itd.

[b]Budowa[/b]

Standardowa szerokość roadbooka waha się w granicach 13-15 cm ( upraszczając - szerokość kartki A5),ale pojawiają się również 6 cm roadbooki ( np. dla motocyklistów) i 21cm. Długość zależy od polotu organizatora i długości trasy do pokonania, i może się wahać od 4 - 10 metrów. W przypadku rajdów z cyklu ATV Polska, z reguły oscyluje ona w granicach 6 metrów.

Dlatego minimalna wielkość pudełka powinna wynosić w granicach 15X13X6 cm. Dlaczego?? - szerokość 15 cm - nieznacznie większa od szerokości roadbooka, a długość 13 cm jest konieczna dla czytelności - widzimy około 4-5 kratek (np. poprzednią + bieżącą + 2 następne). Głębokość 6 cm - nawijając 6 m papieru na jedną rolkę, jej grubość drastycznie wzrasta a musimy ją upchnąć w pudełku :)

Budowa:
- pudełko - z tworzywa sztucznego lub aluminium
- pokrywka - najczęściej z pleksi o grubości od 4 do 10mm
- rolki napędowe - na nich jest nawinięty roadbook i za ich pośrednictwem przewijany
- rolki pośrednie - prowadzące roadbooka tuż przy pokrywce ( wizjerze) wykorzystując całą możliwą dostępną długość pudełka i tym samym przekazując najwięcej informacji ( przy dostępnej długości pudełka)

Na rynku spotkać można dwa typy tego urządzenia nawigacyjnego:

[b]mechaniczny[/b] - sami przewijamy taśmę, kręcąc odpowiednią rolką



[b]elektryczny[/b] -taśma wprawiana w ruch za pomocą silnika elektrycznego - sterujemy przyciskiem (umieszczonym zazwyczaj na kierownicy)



Do urządzeń tych można dokupić jeszcze akcesoryjne podświetlanie i sterowanie:



[b]CENY: [/b]

ATV jak wiadomo do tanich hobby nie należy. Ceny mechanicznych roadbooków oscylują w granicach 400zł, a elektrycznych w granicach 1000-1300zł. Największym producentem tych urządzeń jest firma Touratech, która w swoim asortymencie posiada bardzo wiele dodatków i rozwiązań do przewijarek. :D

Dlatego szerokie grono jeźdźców decyduje się na budowę własnego urządzenia.
[h2][b]Kulikowski&Kilian roadbook BETA1[/b][/h2] :)



zdecydowaliśmy się na klasyczny rodzaj przewijarki, czyli aluminiowe pudełko i przykrywka z pleksi. Materiał kosztował nas 25 zł ( aluminium 2mm i pręt 20X10mm do wzmocnienia boków), a jego zespawanie 75 zł :szok: . Wymiary: 15X16X6cm



nie mogło zabraknąć rolek pośrednich ( rurka aluminiowa o średnicy 5,5 mm - metr bieżący który wystarczył do budowy dwóch kompletnych przewijarek to koszt rzędu 6 zł), nagwintowane i skręcone śrubami M5



rolki drewniane o średnicy 25mm, zostały wzbogacone o nagwintowane rurki zrobione z tego samego pręta co rolki pośrednie w celu wzmocnienia ich konstrukcji ( umożliwia to porządne zkręcenie śrubami, bez obaw zniszczenia ich)


tak wygląda kompletny ukł. napędowy zamontowany już w pudełku ( polecam wszystkie możliwe dziury potraktować sylikonem sanitarnym lub smarem sylikonowym)



jeszcze tylko uszczelka, docięta szybka z pleksi przykręcona śrubkami M4 do wzmocnień w pudełku i pozostaje nam tylko montaż na quadzie

[b]Wersja pierwsza zakończona[/b]

----------------------------------------------------------------------

Jednakże, jeżeli ktoś chce maksymalnie ciąć koszty i nie chce poświęcić budowie przewijarki więcej niż kwadrans może zbudować najprostszą wersje - często nazywane kanapkową, z racji że najczęściej jest to pudełko śniadaniowe zaopatrzone w dwa kawałki kija od szczotki i garstkę śrubek






Źródło: [l=http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=13732&postdays=0&postorder=asc&start=0] Forum ATV Polska [/l]