ATV Polska
A A A

Sportowe aspiracje - Suzuki Vinson 500

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 24.10.2003
Produkowane od kilku lat przez firmę Suzuki pojazdy z serii QuadRunner i King Quad z czasem stały się przestarzałe i nie dotrzymywały kroku nowoczesnej konkurencji. Firma musiała odmłodzić swoją ofertę. W rezultacie na rynku pojawiły się zupełnie nowe modele (m.in. Suzuki Vinson), co spowodowało, że obecnie w sprzedaży pozostał już tylko jeden quad z 2001 r. - dziecięcy model QuadRunner 160.


[h4]Idzie nowe[/h4]
Model Suzuki Vinson 500 jest obecnie najmocniejszym quadem Suzuki posiadającym napęd 4x4 (choć na rok 2004 japoński koncern zapowiedział już wprowadzenie nowego modelu - Suzuki Twinpeaks 700). Zastąpił on wcześniejsze modele użytkowe wyposażone w silnik o poj. 500 ccm - QuadRunnera 500 i QuadMastera 500. Nowy quad koncernu Suzuki, choć wyposażony został w duży silnik, a jego konstrukcja zawiera wiele nowoczesnych rozwiązań, swymi możliwościami nie dorównuje królującym obecnie potworom wyposażonym w silniki o poj. 650-700 ccm, ale też nie chce być do nich porównywany. Quad ten należy do pojazdów innej kategorii i konkurencją dla niego jest raczej Honda Rubicon TRX 500 czy Polaris Sportsman 500 H.O.

[h4]Silnik[/h4]
Vinson posiada czterosuwowy, czterozaworowy silnik o poj. 493 ccm, który jest chłodzony cieczą. Jego konstrukcja przypomina starą jednostkę montowaną w QuadMasterze 500, ale w rzeczywistości została bardzo unowocześniona - m.in. podniesiono jej stopień sprężania z 8,5:1 na 10,2:1 oraz zmieniono gaźnik na 36-milimetrowy Keihin.

[h4]Napęd, zawieszenie i hamulce[/h4]
Pojazd może być wyposażony w pięciobiegową skrzynię przekładniową (z biegiem wstecznym i automatycznym sprzęgłem) lub w pełni automatyczną przekładnię pasową. W obu przypadkach stosowany jest dwustopniowy reduktor, przełącznik napędu (w tryby: 4x2 i 4x4) oraz przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Zawieszenie w pojeździe nie odbiega od powszechnie stosowanego w tego typu pojazdach standardu: z przodu jest niezależne (podwójne wahacze typu A-arm, amortyzatory o pięciostopniowej regulacji), z tyłu zaś sztywna oś przymocowana jest do wahacza resorowanego przez dwa amortyzatory (w nich również istnieje możliwość pięciostopniowej regulacji ugięcia). Zarówno przednie, jak i tylne koła, obsługiwane są przez hydrauliczne hamulce tarczowe.

[h4]Rozmiary[/h4]
Nowy model Suzuki ma bardzo nowoczesną stylizację, która znakomicie harmonizuje z jego sportowymi aspiracjami. Podwozie Vinsona jest dłuższe (o 9 cm), a sam pojazd jest wyższy (o ponad 2 cm) od poprzednika, czyli modelu QuadMaster 500. Powiększono również jego wartość prześwitu, która obecnie wynosi ponad 25 centymetry (QuadMaster miał 23,5 cm).