ATV Polska
A A A

Suzuki Eiger 400 4X4 okiem scigacza.pl

06.03.2007
Pierwsze wrażenie jest takie, że mamy przed sobą spory przeprawowy quad. Oliwkowy maskujący kolor połączony z czarnymi elementami wygląda wojskowo i trochę bojowo. Przód pojazdu nawiązuje do samochodów terenowych Suzuki, szczególnie do wcześniejszego modelu Suzuki Vitara.
Szerokie i głębokie błotniki, bagażniki, porządne światła oraz pełne podłogi to kolejne cechy użytkowego pojazdu, który można wykorzystać w rajdach przeprawowych. Sylwetce Eigera brakuje tego polotu, jakim kłuje w oczy Yamaha Grizzly, ale Suzuki może się podobać. Jest proporcjonalne i dopracowane.


Napęd
Wszędołaz Suzuki napędzany jest jednocylindrowym silnikiem o pojemności 376 ccm. Ta mało wysilona jednostka osiąga 25 KM oraz 28 Nm. Nie jest to imponująca wartość, zwłaszcza, że mówimy o sporym quadzie. Chłodzenie powietrzem i olejem, zasilanie gaźnikiem, rozruch elektryczny oraz awaryjny ręczny - oto krótka charakterystyka serca Eigera.
Przeniesieniem napędu zajmuje się automatyczna przekładnia QuadMatic, która upraszcza prowadzenie pojazdu i zapewnia możliwość hamowania silnikiem podczas jazdy z górki bez wciśniętej dźwigni gazu. Dwustopniowy reduktor dodatkowo udogadnia jazdę w trudnym terenie.
Inżynierowie wyposażyli Eigera w system uruchamiania na biegu pozwalający na łatwe uruchamianie silnika z włączonym biegiem, co przydaje się kiedy w najmniej odpowiednim momencie gaśnie silnik. Operowanie napędem na wszystkie koła odbywa się za pośrednictwem dźwigni na kierownicy. Aby usprawnić właściwości trakcyjne pojazdu, 400-tka wyposażona została w przedni mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu, poprawiający przyczepność na śliskich podłożach i ułatwiający skręcanie.

Podwozie
Wszystkie walory układu napędowego wykorzystywane są w efektywnie w terenie dzięki dopracowanemu zawieszeniu. Z przodu mamy poprzeczne wahacze zaopatrzone w osłony. Z tyłu Eiger wyposażony został w sztywną oś opartą na dwóch jednostkach resorująco-tłumiących.
Hydrauliczne hamulce tarczowe przy przednich kołach zapewniają odpowiednią sprawność podczas hamowania. Z tyłu za hamowanie odpowiada klasyczny hamulec bębnowy.

W terenie
Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom technicznym Eiger 400 radzi sobie w terenie zaskakująco dobrze. Jest stabilny i przewidywalny. Silnik choć słaby ciągnie równo i pewnie, dzięki czemu doświadczony kierowca korzystając ze wszystkich zalet układu napędowego jest w stanie pokonać teren, na którym inni zatoną w błocie. Tak, czy inaczej, przy niedużej mocy jednostki napędowej logicznym wydaje się uzupełnienie pojazdu o wyciągarkę.
Spora masa oraz konstrukcja tylnego zawieszenia studzi zapędy do agresywnej sportowej jazdy, skoków oraz wygłupów. Niezależnie od tego dobre wyważenie pojazdu oraz precyzja pracy zawieszenia oraz układu kierowniczego pozwala na dostarczenie sobie wielu wrażeń za kierowcą Eigera.
Pozycja za kierownicą jest wygodna i pozwala na sprawne balansowanie ciałem w terenie. Deska rozdzielcza wyposażona jest całkiem bogato - łączy w sobie prędkościomierz, licznik kilometrów, licznik okresowy i lampki sygnalizacyjne. Duże błotniki oraz pełne podłogi skutecznie chronią kierowcę przed błotem, kamieniami oraz gałęziami.

Jakość
Suzuki należy do grona producentów, od których mamy prawo wymagać jakości wyższej niż przeciętna. Nasze oczekiwania na tym polu w stosunku do 400-tki okazały się słuszne, bowiem Eiger to z pewnością pojazd wysokiej jakości. Brak technicznych fajerwerków oraz spektakularnych rozwiązań inżynieryjnych wynagradzany jest sprawdzoną techniką, wysoką jakością wykonania poszczególnych podzespołów oraz starannym spasowaniem elementów.
Eiger należał w naszym teście do tych pojazdów, które miały za sobą sezon ciężkiej pracy w terenie. Nienaganny stan pojazdu, sprawność i jakość pracy poszczególnych podzespołów są najlepszymi dowodami na to, jak Suzuki znosi trudy pracy w terenie.

W kilku słowach o sobie
Suzuki Eiger 400 to świetny sprzęt dla tych, którzy amatorsko chcą bawić się w przeprawowe wypady w teren. Bardzo dobre właściwości jezdne, efektywny układ przeniesienia napędu pozwolą na sprawne poruszanie się w terenie nawet początkującym. To sprzęt prosty i przyjemny w użytkowaniu. Trudno wytknąć mu jakieś znaczące wady.
Z pewnością maszynie tej przydałoby się więcej moc i zdecydowanie najwyższy już czas pomyśleć o liftingu nadwozia. Niezależnie jednak od tego Eiger to ciekawa propozycja na rynku przeprawowych quadów klasy średniej.


[l=http://www.atvpolska.pl/index.php?s=artykuly&type=details&id=378]Powrót do artykułu...[/l]