ATV Polska
A A A

Suzuki kontratakuje - Suzuki LT-R450 QuadRacer

Arek Kwiecień 07.10.2005
Wzorem swych największych konkurentów na rynku ATV – Yamahy i Hondy, firma Suzuki opracowała nowy model quada sportowego z silnikiem o pojemności 450 ccm, który prezentowany jest jako model roku 2006. Czy Suzuki LT-R450 QuadRacer zagrozi „czterystapięćdziesiątkom” Hondy i Yamahy? Przyszłość pokaże...

QuadRacer LT-R450 swą nazwą nawiązuje do wyprodukowanego w roku 1985, legendarnego modelu QuadRacer LT250R. Młodsza o dwadzieścia lat „450-tka” do swego przodka ma nawiązywać jednak nie tylko nazwą, ale i sukcesami odnoszonymi na zawodach sportowych. Zdaniem producenta, quad jest fabrycznie przygotowany do startów w profesjonalnych wyścigach.
QuadRacer LT-R450 napędzany jest nowoczesnym, czterosuwowym silnikiem wyposażonym w elektroniczny wtrysk paliwa i podwójny wałek rozrządu, którego konstrukcja została opracowana na bazie jednostki motocykla motocrossowego RM-Z450. Inżynierowie Suzuki dołożyli starań, aby rozmiar i waga jednostki były możliwie jak najmniejsze, a jednocześnie, aby jej konstrukcja cechowała się dużą wytrzymałością, dlatego przy jej budowie wykorzystano ultralekkie i trwałe materiały – m.in. tłoki wykonano z aluminium, a zawory z tytanu. Średnica zaworów ssących wynosi 36 mm, a wydechowych – 29 mm. Stopień sprężenia osiąga wartość 12,0 :1. Powierzchnia wewnętrzna cylindrów zostało elektrolitycznie pokryta warstwą niklowo-krzemowego węglanu, który redukuje tarcie oraz temperaturę. Silnik uruchamiany jest za pomocą elektrycznego startera.
Napęd w Suzuki przykazywany jest poprzez 5-biegową skrzynię na tylną oś pojazdu. Zawieszenie kół przednich jest niezależne, a jego konstrukcję stanowią wahacze A-arm oraz w pełni regulowane amortyzatory Kayaba. Oś tylna zawieszona jest na sztywnym wahaczu, który również został wyposażony w regulowany amortyzator japońskiej firmy Kayaba. Poczynania pojazdu kontrolują hydrauliczne hamulce tarczowe – z przodu podwójne, z tyłu – pojedynczy.
W porównaniu do swych głównych konkurentów – Yamahy i Hondy, QuadRacer wyróżnia się elektronicznym wtryskiem paliwa – zarówno TRX, jak i YFZ posiadają gaźniki. Suzuki przewyższa rywali wartością skoku zawieszenia, które z przodu wynosi 25,4 cm, a z tyłu – 27,7 cm (dla porównania – Honda ma 21,3 i 23,6 cm, a Yamaha – 23,1 i 26,9 cm). Cała trójka charakteryzuje się podobną długością, jednak Suzuki jest sporo od swych konkurentów szersza – ma 124,5 cm, podczas gdy szerokość Yamahy wynosi 117 cm, a Hondy – 117,6 cm. Piętą achillesową QuadRacera jest jednak jego waga – prawie 167 kg, podczas gdy YFZ waży 158 kg, a TRX – 162 - 164 kg (w zależności od rodzaju startera). Suzuki jest również droższy od swych rywali – za oceanem jego cena (7299 USD) jest o 300 dolarów większa od wartości Yamahy i o ponad 500 od kosztów nabycia Hondy.
Arek Kwiecień

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Suzuki
Model 2006 QuadRacer LT-R450
Dostępny w Polsce Od 2006 r.
Cena w USA - $7,299.00

Silnik
Typ 1-cylindowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, sucha miska olejowa
Pojemność 450 ccm
Średnica i skok tłoka 95.5 x 62.8 mm
Stopień sprzężenia 11.7:1
Chłodzenie ciecz
Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa
Rozrusznik elektroniczny
Moc bd
Moment obrotowy bd
Pojemność zbiornika paliwa 10 l

Napęd
Rodzaj 4x2
Sprzęgło manualne
Przeniesienie napędu na tylną oś, łańcuch

Wymiary
Długość 184,5 cm
Szerokość 124,5 cm
Wysokość 108,5 cm
Wysokość kanapy 78 cm
Rozstaw osi 128,5 cm
Promień skrętu bd
Prześwit 24 cm
Waga 167 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójne wahacze A-arm, amortyzatory Kayaba o regulowanym ugięciu
Tylne sztywny wahacz, amortyzator Kayaba o regulowanym ugięciu

Hamulec
Przedni podwójne, hydrauliczne, tarczowe
Tylny hydrauliczny, tarczowy

Felgi
Przednia bd
Tylna bd

Opony
Przednia AT20 x 7 R10
Tylna AT18 x 10 R8

Udźwig
Przedni bagażnik -
Tylny bagażnik -
Uciąg -