ATV Polska
A A A

Terenowy mikser - Kymco Mxer 150

Mr. Quad, Jarosław Wiśniewski "Off Road Pl" 15.03.2005
Quad jest bardzo uniwersalnym pojazdem. Nobliwym może służyć do jazdy asfaltem po zakupy, dzieciom – do gonitw po łąkach i lasach, zaś rodzicom – podczas wycieczek w góry. Czterokołowce wprawdzie nie trafiły jeszcze „pod polskie strzechy”, ale dzięki firmie Kymco stały się dużo bardziej przystępne.

Znak firmowy Kymco pojawił się stosunkowo niedawno, bo w 1992 roku. Istniejące na Tajwanie dobre warunki dla rozwoju przemysłu pozwoliły na dynamiczny wzrost produkcji motocykli trudny do osiągnięcia gdzie indziej. Sąsiedni rynek chiński pochłaniający milionowe ilości jednośladów pozwolił szybko osiągać astronomiczne wyniki sprzedaży. Konstruktorzy Kymco, rozwijając rynek małych jednośladów, w międzyczasie dostrzegli też swoją szansę na rynku quadów.

[h4]Bez homologacji ani rusz[/h4]
Pojazdy tajwańskiej marki wkrótce pojawiły się też w Europie, gdzie posiadana przez nie homologacja okazała się ogromnym atutem w walce z japońską konkurencją. Kurczące się tereny do jazdy off-roadowej doprowadziły bowiem do wzrostu zainteresowania pojazdami mogącymi się legalnie poruszać po drogach publicznych.
Prawo unijne już w roku uregulowało status prawny quadów, co tym bardziej rozbudziło zainteresowanie nimi na rynku europejskim. Dziś czterokołowce „załapują się” do kategorii pojazdów samochodowo-motocyklowych, o małej masie i mocy do 15 kW, które definiowane są jako quadricycle (kategoria L7). Ciekawe natomiast, iż do dziś nawet w Niemczech nie ma przepisów regulujących używanie kasków przez kierowców tych pojazdów. Przezorni jednak wiedzą, że głowa nie ma ceny.

[h4]Jak ściągać to od najlepszych[/h4]
Przyglądając się bliżej Kymco Mxer 150, zauważyć możemy duże podobieństwo tego pojazdu do Yamahy Breeze, co tylko potwierdza zasadę, że jak ściągać to od najlepszych (przy okazji trochę też ich poprawiając). Uniwersalna budowa pojazdu pozwala się nim poruszać zarówno dziecku, które jest już na tyle duże, by kręcić kierownicą, jak i dorosłemu facetowi, nawet całkiem słusznego wzrostu. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a daleko odsunięte błotniki przednie nie przeszkadzają nawet długonogim dryblasom.
Szczególnie godna polecenia jest wersja homologowana, posiadająca nożny, hydrauliczny hamulec tarczowy, który działa bardzo lekko i skutecznie (oprócz tego pojazd ma ręczny hamulec obsługujący hamulce bębnowe na przednich kołach). Quad wyposażony jest w rozrusznik elektryczny, który zimą niestety zawodzi. Urządzenie rozruchowe nie działa bowiem na zasadzie wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a tylko ogranicza ilość powietrza, przymykając przelot gardzieli gaźnika. Samostart wstrzyknięty do filtra powietrza, pozwala jednak pokonać w mroźne dni tę niedogodność, a po rozgrzaniu silnik dobrze spisuje się nawet w największe mrozy.

[h4]Dla początkujących[/h4]
Silnik o mocy prawie 8 koni mechanicznych żwawo reaguje na dodanie gazu, tak że trzeba uważać, prowadząc pojazd po dużych nierównościach. Przednie zawieszenie jest delikatne i potrafi „dobijać” na wybojach. Po kilku miesiącach używania Kymco, w czasie których pojazd wykorzystywaliśmy głównie do poruszania się po drogach gruntowych, zawieszenie przednie jakby się zapadło - teraz trzeba pomyśleć o wymianie amortyzatorów i to najlepiej na wzmocnione.
Kymco Mxer 150 dzięki prostej obsłudze i budowie doskonale sprawdza się w roli pojazdu dla początkujących. Quad posiada automatyczną skrzynię biegów, tak więc kierowca zajmuje się wyłącznie dodawaniem gazu, hamowaniem i kierowaniem. Gdy zabrnie w kłopoty, ratunkiem służy mu bieg wsteczny. Dzięki tym właściwościom „Mikser” cieszy się dużą popularnością wśród właścicieli firm oferujących jazdy i wypożyczających quady (tym bardziej iż kosztuje stosunkowo niewiele – ok. 13 tys. zł). Na naszych drogach publicznych Kymco czuje się zaś jak ryba w wodzie, za nic mając ich kiepski stan.
Dzięki bezproblemowej rejestracji niedzielne wyjazdy nie musimy teraz rozpoczynać od uciążliwego pakowania quada na przyczepę i wywożenia go w teren. Zawsze to wygodniej wyjechać nim wprost z garażu, a potem wrócić do domu bez konieczności przebierania się, pakowania i przesiadania do auta.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Kymco
Model Mxer 150
Dostępny w Polsce tak
Cena 8900 zł z homologacją

Silnik
Typ Jednocylindrowy, czterosuwowy
Pojemność 150 cm³
Chłodzenie powietrze
Rozrusznik elektryczny i nożny
Moc 11KM przy 8500 obr/min
Moment obrotowy 9,8 Nm przy 6000 obr./min
Pojemność zbiornika paliwa 8.1 l

Napęd
Rodzaj 4x2
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu 2WD, bezstopniowa przekładnia paskowa, bieg wsteczny, napęd na tył: łańcuch

Wymiary
Długość 1685 mm
Szerokość 980 mm
Wysokość 990 mm
Wysokość kanapy 700 mm
Waga 152 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójne drążki, regulowane amortyzatory
Tylne wahacz, regulowany amortyzator

Hamulec
Przedni podwójny, bębnowy
Tylny tarczowy

Opony
Przednia 20 x 7-8
Tylna 22 x 10-8

Udźwig
Uciąg 100 kg