ATV Polska
A A A

TEST CAN-AM Renegade 1000X xc 2012 r by QUADI ATV Polska

Quadi, ATV Polska 14.03.2012
Przeszło rok temu CAN-AM zaprezentował w Kanadzie nowy model CAN-AM Renegade 800 X xc. Niedługo musieliśmy czekać, bo już w sierpniu do sprzedaży trafiły pierwsze „tysiączniki” ze stajni BRP.


CAN-AM Renagde 1000 X XC oraz Outlander 1000


Outlander to typowy quad przeprawowy, Renegade, to raczej quad produkowany pod szutry i jazdę sportową o agresywnym wyglądzie i ściętym plastikom, dzięki którym możemy się ładnie ubrudzić błotem wylatującym spod kół quada (Ci co mieli okazję się kiedyś przejechać 'Renią' wiedzą o czym piszę). Nowego Renegade, jak i Outlandera, zbudowano na nowym podwoziu SST G2.Spawana ze stali rama, jest poprawiona technologicznie oraz oferuje zwiększoną wytrzymałość w stosunku do poprzedniej. Tylne wahacze wleczone (TTI), aby zaoferować większą sztywność spawane są z rur stalowych. Quad posiada niższy środek ciężkości, lepsze trzymanie, a rama wymaga znacznie mniej komponentów, materiałów i spoin. Zastosowany poprzeczny drążek stabilizujący przedniego zawieszenia sprawia, że żadne z kół nie traci przyczepności nawet podczas ostrych zakrętów. Generalnie rama nie powoduje zaskoczenia, ale 82konny silnik dosyć szarpie i nie wiem czy stara/poprzednia rama wytrzymałaby takie przeciążenia. Wizualnie quad wygląda tak samo, choć na moje oko jego wygląd jest bardziej rasowy. Wspomaganie DPS o 3 stopniowej regulacji Tri-mode - dynamiczne wspomaganie układu kierowniczego (DSZ) dostosowujące moc silnika wspomagania zależnie od prędkości w pozycjach MIN (minimum), MED (średnia) i MAX (maksymalna) oraz agresywne podnóżki są standardem w każdym modelu X xc. W porównaniu do nowego Outlandera 1000 nowy Renegade X xc jest 27kg lżejszy! dlatego możemy go spotkać częściej na torze niż poprzednika. 976cm3 – taką pojemność dokładnie posiada nowa Renia, ale ta moc i masa nie byłaby do okiełznania, gdyby nie komplet w pełni regulowanych amortyzatorów FOX Racing HPG niwelujących wstrząsy. Firma FOX słynie na całym świecie z profesjonalnego zawieszenia wyścigowego. Więcej o amortyzatorach niestety napisać nie mogę, ponieważ wymagają one dostrojenia do stylu jazdy i wagi ridera, na chwilę obecną napiszę tylko tyle, że quad jest bardzo zwinny, charakteryzuje się lepszą zwrotnością i lekkością prowadzenia do Outlandera 1000, którym też miałem okazję się przejechać. Przede wszystkim nie pływa tak na zakrętach, jak Outlander, dlatego na niektórych zakrętach możemy trzymać manetkę do oporu. W sytuacjach na zakręcie, gdy Outlander był już na dwóch bocznych kołach i niewiele brakowało do „boczka” Renegade trzymał się ostro nawierzchni. No ale nie ma co się dziwić, amortyzatory stosowane w Outlanderze, to te same, co stosowane od kilku lat we wszystkich 800. Mogę również napisać że w porównaniu do zawiasu KYB z 800R quad prowadzi się jeszcze lepiej, no ale wiadomo - FOX to górna półka. Może w tym roku doczekamy się wersji Outlander 1000 X xc z zawiasem FOX'a? Kto wie, chyba nie mają nic innego do zaprezentowania jak nowy model X xc i zapewne tak się stanie, no ale to tylko spekulacje... czy gdybanie się sprawdzi? Zobaczymy pewnie w lipcu przy prezentacji nowych modeli. 82 konny silnik ROTAX'a nie jest największą jednostką stosowaną dotychczas w quadach, ponieważ litrówkę mogliśmy również zobaczyć kilka lat temu w Arctic Cat Thundercat 1000, ale mocą i masą i przyśpieszeniem bije Arctic'a na łeb i szyję! Dlatego silnik 1000 w Renegade i Outlandrze jest najmocniejszą jednostką w quadach i rekordowej jak na ATV mocy 82 konie. Silnik chłodzony jest cieczą, posiada cztery zawory na cylinder, 46mm przepustnice i dwa wtryskiwacze VDO Siemens. System wtryskowy jest tak skonstruowany że zapewnia moc do opanowania zarówno przy mniejszych prędkościach i otwarciu przepustnicy na prostych szybkich przelotach. Manetka wraz z przepustnicą jest zsynchronizowana bardzo precyzyjnie. Minimalny nacisk na cyngiel i quad rusza do przodu. Zgodnie z oczekiwaniami, nowy silnik w Renegade 1000 to bestia. Przyspieszenie jest niesamowite a silnik posiada bardzo dużą moc, na prostej drodze trudno utrzymać manetkę gazu w pozycji 40%, od razu korci by wcisnąć do oporu. Quad bardzo łatwo podnosi się na dwa koła. Tyle że przy takiej jeździe o zatarcie silnika nie trzeba było by się długo prosić. Szkoda silnika a remont to grube pieniądze, szczególnie że to chwilowo mało popularny model i części ze świeczka szukać. Jak wszystkie modele quad posiada stosowany od kilku lat system D.E.S.S.™ (Digitally Encoded Security System) czyli kluczyk z immobilizerem, chroniącym pojazd przed kradzieżą. Do quada dostaniemy komplet dwóch kluczy, pierwszy który daje nam pełną moc na manetce oraz drugi którą tą moc do pewnego momentu blokuje. Rozwiązanie o tyle dobre, że pożyczając komuś quada nie będziemy go mieć na sumieniu : ) No ale wiadomo, żony, samochodu i quada się nie pożycza : ) Quad posiada zupełnie nowy filtr powietrza umieszczony wyżej i w bardziej dostępnym miejscu, według BRP nowy filtr ma poprawić proces filtracji oraz jakość dostarczanego powietrza na przepustnicę. Dolot filtra również został podniesiony wyżej w celu poprawienia wydajności oraz chroni filtr przed zabawami np. wodzie czy błocie. W celu czyszczenia filtra wystarczy dźwignąć siedzenie, usunąć plastik umieszczony na filtrze przekręcić puszkę i już mamy filtr na wierzchu. Operacja czyszczenia jest dużo mniej skomplikowana i bardziej przyjazna niż w ostatnich modelach 800. 2012 Renegade posiada również poprawioną i uszczelnioną pokrywę wariatora o zwiększonej szczelności (więcej śrub), która w starszych modelach rozszczelniałą się na łączeniach z powodu zbyt wysokiej temperatury od kolektora wydechowego. Automatyczna skrzynia biegów (Przełożenie High, Low, Parking, Luz, Wsteczny) pochodzi ze standardowego modelu. Wariator również jest ten sam. Modele Renagade 2012 wyposażone są również w chłodnicę wody o zwiększonej pojemności w stosunku do 800R z roku np. 2010 który posiadał radiator o wydajności chłodzenia 14 kW, dla porównania 800R 2012 posiada wydajność 22kW, a 1000X xc chłodnicę o wydajności 27kW – czyli blisko 100% lepsze chłodzenie. Quad jak poprzednie modele posiada blokadę Visco-Lok QE, która uruchamiania się automatycznie i stopniowo w sytuacji gdy jedno koło znajdzie się w poślizgu i nie potrzeba nam żadnych dodatkowych przycisków czy dźwigni. Wystarczy przełączyć napęd na cztery koła, a blokada sama zblokuje koła i pomoże nam wyjechać z trudnego terenu po czym samoczynnie rozłączy się. System nie jest nawet odczuwalny dla ridera. Jest to bardzo wygodny mechanizm, który z reguły się sprawdza, niestety w niektórych wypadkach brakuje manualnej możliwości uruchomienia blokady. Skrót „QE” oznacza blokadę o poprawionej szybkości uruchomienia. Jest poprawiona w stosunku do starszych modeli (Visco-Lock). W seryjnym quadzie dostaniemy koła z nowymi felgami Beadlocks (felgi z pierścieniami zapobiegającymi zsunięcie się opony z felgi) oraz 25-calowymi oponami ITP Holeshot, przód 25x8x12” i tył 25x10x12” 82 konny ROTAX potrafi rozpędzić tego potwora do blisko 130 km/h, dlatego z przodu i z tyłu montowane są na każdym kole 214mm wentylowane tarcze hamulcowe z podwójno-tłoczkowymi zaciskami, które pomogą nam wyhamować quada. Niestety, tarcze są umiejscowione blisko felgi i nie posiadają osłony, dlatego przy kamieniu lub gałęzi która dostanie się pomiędzy felgę, a tarczę może nam ją uszkodzić. Quad posiada też powiększony zbiornik paliwa (20.5L ) dzięki któremu będziemy mogli zrobić więcej kilometrów bez tankowania. Spalanie nie odbiega znacząco od modelu 800R, oczywiście wszystko zależne jest od stopnia otwarcia przepustnicy : ) 2x cylinder 500ccm i siedząc na quadzie odczuwalne są większe wibracje w porównaniu do 800. Akumulator w celu udostępnienia miejsca wydechowi został przeniesiony pod siedzenie, jest to bezpieczniejsza opcja, wyeliminowała już ryzyko że ktoś wjedzie nam, a akumulator bądź ten wypadnie nam z tyłu podczas jazdy i zrobi zwarcie paląc sterownik (ECU) . Wydech umiejscowiony jest poprzecznie, wygląda bardziej rasowo. Quad posiada też wydajniejsze 650W magneto dzięki któremu przy pracy wyciągarki nie powinniśmy już odczuwać zaników prądu oraz cztery 60W lampy soczewkowe oświetlające drogę kierowcy. Co daje nam w sumie 240W światła. Sterownik (ECU) został przeniesiony spod plastiku licznika pod filtr powietrza, wizualnie jest całkiem inny niż poprzednie. Fotel, jak na tak mocnego quada, jest zbyt miękki i mało wytrzymały, tutaj minus. Dodatkowo X xc doposażony jest jeszcze w ochronną płytę aluminiową pod spodem zabezpieczającą ramę oraz osłony dłoni. Quad posiada równie instalację elektryczną przygotowaną do montażu wyciągarki.

Według mojej opinii Renegade 1000X xc jest dla doświadczonych jeźdźców, którzy lubią ostro poszaleć i w nieprzewidzianych sytuacjach bazując na doświadczeniach, będą potrafili wyprowadzić tę maszynę z sytuacji, gdy nadmiar mocy przewyższy zamiary. Nowi użytkownicy czyli tzw. amatorzy powinni poszukać innego quada. Nawet Renegade 800R jest niezwykle potężną maszyną, która wymaga szacunku od swojego ridera, ale na pewno jest łatwiejsza do opanowania niż 1000.

Czu konstrukcja nie jest zbyt wysilona i czy panewki wytrzymają tak jak w 800 10.000km? Przekonamy się w najbliższej przyszłości.

Marcin, Quadi ;)

Czytaj więcej na [l= http://atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=204&t=48863]Forum ATV Polska [/l]