ATV Polska
A A A

To nie melex
- Polaris Ranger 4x4

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 13.12.2004
Polaris Ranger 4x4 z wyglądu przypomina rodzimego meleksa, ale w rzeczywistości jest to wysoko wyspecjalizowany, trzyosobowy pojazd przystosowany do poruszania się w trudnym terenie i przewozu ponad 450-kilogramowego ładunku.

Polaris Ranger jest przedstawicielem segmentu wszędołazów (do których zalicza się m.in. Kawasaki Mule czy Yamaha Rhino), które z powodu zastosowanej w nich "samochodowej" przekładni kierowniczej, są odróżniane od powszechnie znanych quadów.

Otoczona rurową klatką bezpieczeństwa kabina Rangera 4x4 mieści trzyosobową załogę, ale komfortowo podróżować w niej mogą tylko dwie osoby dorosłe. Obsługa pojazdu przypomina jazdę samochodem terenowym. Kierowca może wybrać napęd na dwa lub cztery koła i przełożenie reduktora (drogowe lub terenowe). Nie musi zajmować się zmianą biegów, gdyż - wzorem zdecydowanej większości quadów użytkowych - Ranger wyposażony jest w napęd automatyczny, realizowany za pomocą bezstopniowej przekładni paskowej. Czterosuwowy silnik o pojemności 499 ccm może rozpędzić quada do prędkości 66 km/h. Za hamowanie odpowiadają hydrauliczne hamulce tarczowe. Przednie zawieszenie Polarisa jest niezależne, a w jego budowie zastosowano kolumny McPhersona. Z tyłu zamontowano sztywną oś zawieszoną na pojedynczym wahaczu (w modelu na rok 2005 jego miejsce zajmie zawieszenie niezależne).

Polaris Ranger 4x4 - ze względu na swe gabaryty - nie dorównuje podczas jazdy w terenie najmocniejszym quadom z napędem na cztery koła. W kwestii użytkowości bije je jednak na głowę: jego skrzynia ładunkowa ma nośność 453 kg, a jego maksymalny uciąg wynosi aż 680 kg.