ATV Polska
A A A

Ursus arctos horribilis, czyli nowy Grizzly 700

AK 26.06.2006
Jeszcze lepszy, jeszcze mocniejszy, jeszcze bardziej komfortowy... Dziś nareszcie Yamaha oficjalnie zaprezentowała długo przez wszystkich oczekiwany model nowego Grizzly 700! Z pozory „700-tka” wygląda tak samo jak Grizzly 660. Nowinki kryją się przede wszystkim we wnętrzu jej konstrukcji – to przede wszystkim silnik z elektronicznym wtryskiem paliwa oraz elektryczne wspomaganie kierownicy.

Skoro po świecie od dawna już jeżdżą Polarisy Sportsman 800 EFI czy Suzuki KingQuad 700 EFI, Yamaha nie mogła pozostawać w tyle. Stąd decyzja o przygotowaniu nowej jednostki z elektronicznym wtryskiem paliwa. Silnik Grizlly 700 ma 686 cm³ pojemności, jest chłodzony cieczą i posiada jeden wałek rozrządu umieszczony w głowicy. Wytwarzany w nim moment obrotowy przekazywany jest za pomocą automatycznej przekładni paskowej na wszystkie cztery koła pojazdu. Od decyzji kierowcy zależy, czy – podobnie jak w starszym modelu Grizzly 660 – napędzane są tylko dwa tylne koła (tryb 2WD), czy wszystkie cztery (4WD). Napęd 4x4 może działać automatycznie, wykorzystując pracę mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, lub może zostać manualnie zablokowany.
Praca napędu odbywa się w trybie wysokim lub niskim (zredukowanym), który przyda się podczas jazdy po bezdrożach. Niewątpliwą innowacją, która poprawi zdolności manewrowe Grizzly, jest system EPS, czyli elektryczne wspomaganie kierownicy, dzięki któremu jazda w terenie stanie się dużo bardziej komfortowa. Skoro mowa o wygodzie kierowcy – na pewno nie będzie on narzekał na w pełni niezależne (zarówno przednie, jak i tylne) zawieszenie, które wyposażone jest w pięciostopniową regulację ugięcia. Nowością jest konstrukcja tylnych, mocno „wygiętych” ku przodowi wahaczy, które umożliwiły konstruktorom skrócenie ramy pojazdu i zwiększyły jego możliwości jezdne.
Zachowanie nowego Grizzly w czasie jazdy kontrolowane jest za pomocą czterech niezależnych (po jednym na każde koło), hydraulicznych hamulców tarczowych. To kolejna nowość w porównaniu z wcześniejszym modelem Grizzly 660, w którym tylny hamulec montowany był na wale przenoszącym napęd na tylne koła.
Według danych producenta Grizzly 700 jest ciut cięższy od swego poprzednika – różnica w ich masie to jednak zaledwie 1 kilogram. Nowy Grizzly jest ponadto nieco krótszy od „660-tki” (ma również minimalnie krótszy rozstaw osi), ale jest za to szerszy i wyższy. Oba modele posiadają identyczne możliwości przewozu ładunku oraz uciągu przyczepy.
Grizzly 700 to niejedyna nowość zapowiedziana na rok 2007 przez Yamahę. Jej kolejne propozycje to użytkowy Big Bear 400, który od poprzednika odróżnia się niezależnym tylnym zawieszeniem, a także nowy Grizzly 350 wyposażony w całkowicie niezależne zawieszenie. Z oferty producenta znika Bruin 350, który będzie sprzedawany jako Grizzly 350.
Yamaha zapowiada również dwa nowe modele Rhino wyposażone pod kątem udziału w wyprawach myśliwskich (Ducks Unlimited Edition) oraz zawodach sportowych (Sport Edition).
AK

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Yamaha
Model Grizzly 700 FI Auto 4x4

Silnik
Typ 1-cylindrowy, 4-suwowy, 1 wałek rozrządu w głowicy
Pojemność 686 ccm
Średnica i skok tłoka 102mm x 84mm
Stopień sprzężenia 9.2:1
Chłodzenie ciecz + wentylator
Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa
Rozrusznik elekryczny
Pojemność zbiornika paliwa 24 l

Napęd
Rodzaj 4x4
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu automat, bezstopniowa przekładnia, dwustopniowy reduktor (bieg wysoki/niski), przód i tył: wałki, blokada dyferencjału

Wymiary
Długość 206,5 cm
Szerokość 118,1 cm
Wysokość 123,9 cm
Wysokość kanapy 90,4 cm
Rozstaw osi 125 cm
Promień skrętu 3,2 m
Prześwit 29,9 cm
Waga 273 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 18 cm
Tylne niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 24,1 cm

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny podwójny, hydrauliczny, tarczowy

Felgi
Przednia aluminium
Tylna aluminium

Opony
Przednia AT25 x 8-12
Tylna AT25 x 10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 45 kg
Tylny bagażnik 85 kg
Uciąg 550 kg