ATV Polska
A A A

V-Olbrzym czyli Kawasaki KFX 700 V-Force

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 25.06.2003
O nowym, sportowym modelu Kawasaki KFX 700 V-Force na zachodzie jest już głośno od kilku miesięcy. Z relacji osób, które go projektowały oraz tych, które miały okazję na nim pojeździć, wynika, że oto świat ATV doczekał się pojazdu, jakiego do tej pory nie było.

[h4]Zabójcza moc[/h4]
- Rynek quadów sportowych przeżył w ostatnich latach ogromny rozwój - mówi Russ Brennan z firmy Kawasaki. - Chcieliśmy zaoferować naszym dilerom pojazd należący do tego segmentu, który mógłby z powodzeniem konkurować z innymi maszynami. Wykorzystaliśmy przy tym wypróbowany silnik dwucylindrowy, który jest montowany w modelu użytkowym 650 Prairie 4x4. Efekt działań biura konstrukcyjnego Kawasaki przeszedł jednak najśmielsze oczekiwania. Silnik z Prairie otrzymał dodatkowe centymetry sześcienne, a jego pojemność urosła aż do 697 cm3. Czterosuwowy motor posiada po cztery zawory na każdym cylindrze i jest w stanie wyprodukować zabójczą moc 47 KM przy 6.500 obr./min. Takim zapasem mocy nie jest w stanie pochwalić się żaden z (nietuningowanych) pojazdów konkurencji.

[h4]Innowacyjny napęd[/h4]
To nie jedyna rzecz, jaką nowy quad Kawasaki rozbudza emocje. Pojazd został bowiem wyposażony w automatyczną przekładnię paskową, a napęd na jego tylną oś przekazywany jest nie za pomocą łańcucha, co przyjęło się jako standard wśród pojazdów sportowych, ale poprzez wał Kardana! Podobne rozwiązanie było wprawdzie stosowane w Polarisie Scrambler, który również charakteryzował się napędem automatycznym, z tą jednak różnicą, że w jego wersjach z napędem 4x4 wał Kardana napędzał przednią oś, a łańcuch tylną. Natomiast w modelach 4x2 napęd na tył przekazywany był standardowo za pomocą łańcucha. Jednak nie w Polarisie projektanci Kawasaki upatrywali swojej konkurencji.

[h4]Konkurencja dla Scramblera?[/h4]
- V-Force został stworzony - co oczywiste - do walki z innymi aktualnie produkowanymi quadami sportowymi. Podczas testów porównywaliśmy go z różnymi pojazdami, jednak nie ze Scramblerem - powiedział Russ Brennan.
Jak można przypuszczać, miał on na myśli Yamahę 660 Raptor, Bombardiera DS 650 oraz Polarisa Predator 500, które są obecnie najmocniejszymi i najbardziej nowoczesnymi quadami sportowymi.
KFX 700 otrzymał od swych konstruktorów zupełnie nowe podwozie, które zostało opracowane z myślą o agresywnej jeździe podczas wyścigów. Przednie zawieszenie pojazdu wyposażono w podwójne wahacze typu A-ram z amortyzatorami, z tyłu zaś umieszczono wahacz z pojedynczym amortyzatorem gazowym. Za hamowanie przednich kół w pojeździe odpowiadają hamulce tarczowe, natomiast doskonale chroniony przed błotem i pyłem hamulec tylnej osi jest niewidoczny z zewnątrz i posiada konstrukcję wielopłytkową.

[h4]Rocznik 2004[/h4]
Kawasaki KFX 700, będący modelem oficjalnie przygotowanym na rok 2004, już teraz dociera do salonów dilerskich w Stanach Zjednoczonych. Zainteresowanie tym pojazdem jest ogromne, o czym świadczą zapowiedzi wielu zawodników, iż planują na nim start już w tegorocznych zawodach.
W Polsce oczywiście na pojawienie się nowego quada Kawasaki przyjdzie nam zapewne jeszcze poczekać. Kto chce, może zacząć gromadzić oszczędności na jego zakup - za oceanem KFX 700 wyceniony został na sześć i pół tysiąca dolarów.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Kawasaki
Model KFX 700 V-Twin
Dostępny w Polsce tak
Cena 34.700 PLN

Silnik
Typ dwucylindrowy, czterozaworowy, czterosuwowy
Pojemność 697 ccm
Średnica i skok tłoka 82 x 66 mm
Chłodzenie ciecz
Zasilanie 2 x [G] Keihin CVKR-D32
Rozrusznik elektryczny
Moc 47 KM
Pojemność zbiornika paliwa 14,5 l

Napęd
Rodzaj 2WD
Przeniesienie napędu automatyczna przekładnia paskowa z biegiem wstecznym, napęd na tył (wał Kardana)

Wymiary
Długość 1.980 mm
Szerokość 1.195 mm
Wysokość 1.190 mm
Wysokość kanapy 85,0 mm
Rozstaw osi 1.285 mm
Prześwit 24.3 cm (pod podwoziem), 16 cm (pod tylnym mostem)
Waga 234 kg

Zawieszenie
Przedni podwójne wahacze A-arm, 23,5 cm skoku
Tylne wahacz, 20 cm skoku

Hamulec
Przedni podwójny, tarczowy
Tylny wielopłytkowy

Opony
Przednia AT 22 x 7-10
Tylna AT 22 x 11-10