ATV Polska
A A A

Wielka niedźwiedzica - Yamaha Grizzly 700 4x4 EFI

"Off Road Pl" 13.10.2006
Legendarny grizli to podgatunek niedźwiedzia brunatnego, dziś żyjący tylko na Alasce, w Kanadzie i kilku parkach narodowych Stanów Zjednoczonych. Tym razem nowe wcielenie jego imiennika pokazało się pierwszy raz światu w Europie i do tego w Polsce. Tu właśnie pod koniec maja na Mazurach odbyła się pierwsza prezentacja najnowszego quada Yamahy – Grizzly 700.

Już od początku roku pojawiały się plotki o nowym wcieleniu Grizzly. Apetyty użytkowników w wyścigu na moce rozbudzili producenci z rynku amerykańskiego. Bombardier 800 wyposażony w 2-cylindrowy silnik niedawno pokonał kolejną barierę mocy przekraczając 60 KM. Yamaha po zeszłorocznej modyfikacji sportowego Raptora dała do zrozumienia, że przyszłość należy do zasilania wtryskowego. Tego też się spodziewano i kiedy pod koniec maja na lotnisku Okęcie pojawili się dziennikarze z europejskich czasopism quadowych, nikt nie wiedział, czym jeszcze można zaskoczyć światek quadowy.

Off-roadowe klimaty
Zapewne dziennikarze mogli czuć się zaskoczeni przesiadając się z Boeingów do leciwego An-2. Był to jednak najszybszy sposób znalezienia się na poligonie w Orzyszu.
Pilot sprawnie posadził „Antka” na polanie, a dalej było już off-roadowo-wojskowy KrAZ dostarczył nas do campu. Czekały na nas świeżutkie drewniane domki ustawione wokół wielkiej sceny.
Przez całe popołudnie plac przed sceną zapełniał się międzynarodowym towarzystwem dziennikarsko-quadowym. Punktualnie o 17 z obłoków dymu wyłonił się wielki transporter gąsienicowy i z jego ładowni na plac wytoczył się nowiutki Grizzly 700.

Moc EFI
Pierwsze spojrzenie na naklejkę EFI potwierdziło przypuszczenia, że układ wtryskowy zastąpił gaźnik. Jest jednak jeden cylinder, co na gorąco było różnie komentowane.
Po pierwszej jeździe przekonujemy się, że moc jest większa niż w poprzednim modelu 660.
Silnik łatwiej reaguje na każde dodanie gazu, a porównywać jest tym łatwiej, że masa pojazdu pozostała dokładnie taka sama.

Wspomaganie
Prowadzenie nowego Grizzly to już całkiem inna bajka. Pojazd wyposażono w sterowany komputerem układ wspomagania EPS (Electric Power Steering). Komputer sterujący znajduje się pod przednim bagażnikiem i jest zamknięty w szczelnej obudowie. Jego zadaniem jest analizowanie informacji od czujników podających prędkość pojazdu i siły działające w układzie kierowniczym. Odpowiednio dobrana przez komputer siła i prędkość obracania kolumny kierownicy jest wspomagana silnikiem elektrycznym. Nawet przy załączeniu blokady mechanizmu różnicowego siła potrzebna do kierowania jest tak niewielka, jakby nie było załączonego napędu przedniego.
Jak dodamy do tego zupełnie inne rozłożenie masy pojazdu poprzez obniżenie środka ciężkości i nowy stabilizator tylnego zawieszenia, to możemy być pewni, że nowy model Grizzly stworzył nową jakość prowadzenia quada.

Testy ulepszeń
Sami mogliśmy się o tym przekonać, bo czekały na nas nowe Grizlaki i wieczorna wycieczka poligonie. Noc zastała nas w wielkim namiocie po drugiej stronie poligonu. Tam na kinowym ekranie robot zbudowany z elementów quada objaśniał każdy szczegół techniczny budowy nowego Grizzly 700, porównując go do jego starszego brata.
Na potwierdzenie teorii mieliśmy cały drugi dzień testów na poligonie. Organizatorzy przygotowali różne trasy, od kamienistych wąwozów po strome wyrobiska kopalni piasku. Były też błotne odcinki znane nam z tras rajdów przeprawowych. Tu mogliśmy się przekonać, że lepiej dobrano miejsce wylotu kanału przewietrzania skrzyni pasowej i umieszczenie go pod kierownicą pozwoliło na bezkarne zatapianie tyłu pojazdu bez ryzyka zalania paska przekładni pasowej. Zdecydowanie poprawiła się też skuteczność układu hamulcowego przez zastosowanie dwóch tarcz hamulcowych umieszczonych w kołach.

Zawsze nowości
Pojawianie się nowego modelu Yamahy o nazwie Grizzly zawsze było znaczące dla rynku quadów. W 1998 roku szokowało pojemnością silnika, potem układem elektrycznie sterowanej blokady i niezależnym zawieszeniem. Teraz wprowadzenie układu wspomagania stanowi kolejny znaczący postęp w konstruowaniu quadów.
Tak jak wiele pracy włożono w postęp techniczny nowego modelu Grizzly, także jego prezentacja odbyła się na bardzo wysokim poziomie. Jest to szczególnie przyjemne, że światowa prezentacja odbyła się w Polsce i to na światowym poziomie.


Yamaha Grizzly 700 4x4 EFI
plusy i minusy

PLUSY
+ Doskonałe prowadzenie
+ Manewrowanie bez zmęczenia
+ Stabilność
+ Duża elastyczność pomimo jednego cylindra
+ Poprawna ergonomia
+ Przewietrzanie skrzyni zabezpieczone przed wodą
+ Wygodna kanapa

MINUSY
- Wysoka cena
- Delikatna konstrukcja przodu – brak zabezpieczenia przed uszkodzeniem




Autorem tekstu jest Jacek Bujanski Mr. Quad

Zobacz galerię


Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Yamaha
Model Grizzly 700 FI Auto 4x4

Silnik
Typ 1-cylindrowy, 4-suwowy, 1 wałek rozrządu w głowicy
Pojemność 686 ccm
Średnica i skok tłoka 102mm x 84mm
Stopień sprzężenia 9.2:1
Chłodzenie ciecz + wentylator
Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa
Rozrusznik elekryczny
Pojemność zbiornika paliwa 24 l

Napęd
Rodzaj 4x4
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu automat, bezstopniowa przekładnia, dwustopniowy reduktor (bieg wysoki/niski), przód i tył: wałki, blokada dyferencjału

Wymiary
Długość 206,5 cm
Szerokość 118,1 cm
Wysokość 123,9 cm
Wysokość kanapy 90,4 cm
Rozstaw osi 125 cm
Promień skrętu 3,2 m
Prześwit 29,9 cm
Waga 273 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 18 cm
Tylne niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 24,1 cm

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny podwójny, hydrauliczny, tarczowy

Felgi
Przednia aluminium
Tylna aluminium

Opony
Przednia AT25 x 8-12
Tylna AT25 x 10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 45 kg
Tylny bagażnik 85 kg
Uciąg 550 kg