ATV Polska
A A A

YAMAHA GRIZZLY 550 - pierwsze jazdy

Robert Giedronowicz ATV Polska 24.06.2008
Prezentujemy krótki raport z jazdy najnowszym modelem [b]Yamahy Grizzly 550 EFI[/b]. Na pierwszy rzut oka trudno odróżnić go od większego brata - popularnego Grizzly 700 EFI. Budowa i wygląd są bardzo podobne do modelu G700. Jedynie napis na bocznej obudowie zdradza, że mamy do czynienia z najnowszym silnikiem Yamahy o pojemności 558 ccm. Poniżej krótka relacja z naszych jazd.

Budowa

Grizzly 550FI, jako pojazd bliźniaczy z G700, ma podobne cechy z wszystkimi wadami i zaletami. Charakterystyczny jest krótki rozstaw osi i miękkie zawieszenie.
Podobnie jak u większego brata - zainstalowano w nim wspomaganie kierownicy (ESP - Elektric Power Streering), co znacznie ułatwia kierowanie pojazdem. Tak zestrojony Grizzly jest wzorem sprawności i poręczności wśród quadów użytkowych.


Sterowanie w Grizzly 550FI jest identyczne, jak w modelu wyższym.
Przełączniki umieszczono ergonomicznie, zgodnie z przyzwyczajeniami użytkowników tej marki. Wyższym kierowcom przeszkadza zbyt nisko umiejscowiona kierownica.

Po prawej stronie wlącznik napedu na cztery kola i możliwość zapięcia blokady przedniego dyfra.

Zegary są bardzo czytelne i estetyczne. Bez większych problemów nawet początkujący quadowcy odczytają ustawienia napędów i mierzone dane.

Dźwignia zmiany biegów została umieszczona po lewej stronie z przełożeniami: L- bieg wolny, H-bieg szybki, N- neutral, R- wsteczny i P-parking.


Z prawej strony umieszczono "zakręcany słoik" czyli szczelny schowek na podręczne rzeczy.

Z tylu zamontowano niezależne zawieszenie podobnie jak w innych modelach Grizzly. Do jazdy rekreacyjnej jest bardzo komfortowe.

W czasie jazd zwróciliśmy uwagę na słabnącą skuteczność hamulców. Po kilku ostrych hamowaniach ich działanie było coraz gorsze.

Silnik
Silnik w Grizzly 550FI to jednocylindrowy czterosuw z wtryskiem paliwa o pojemności 558 ccm oznaczony w roku modelowym 2009 symbolem 9YMXX.558BDA. Napęd przenoszony przez przekładnię pasową. Stały napęd na tylne kola i elektrycznie załączany napęd na przód.

Dostęp do bagnetu oleju schowano pod obudową. Żeby się do niego dostać, należy zdjąć odpinaną klapkę.


Dilerzy Yamahy zachwalali ten silnik jako wyjątkowo mocny. Podkreślali, że z silnika o mniejszej pojemności uzyskano osiągi podobne jak w modelu 700.
W czasie naszych jazd faktycznie odnieśliśmy wrażenie, że silnik jest dość żwawy. Chętnie wchodzi na obroty i czuć sporo mocy. Najlepsze wrażenie sprawiał przy dolnych zakresach obrotów. Generalnie można stwierdzić, że 550-tce bliżej do 700-ki niż do 450-tki, która takimi osiągami nie może się pochwalić.
Jednak powyżej 60 km/h model testowy nie chciał już tak szybko przyśpieszać jak 700-tka i wyraźnie brakowało mu mocy.
Jak udało się ustalić silnik 550 ma zaledwie 37 KM (28 kW), co jest dobrym wynikiem przy tej pojemności, ale do 700- tki, która ma 47 KM troszkę mu brakuje. Za to w niższych zakresach obrotów te różnice są naprawdę niewielkie.

Cena
Cena w Polsce nie jest jeszcze znana, ale w Stanach różnica w stosunku do modelu 700FI wynosi około 1000 - 1300 dolarów na korzyść 550-tki (modele z ESP). To dość spora różnica, która zostaje w kieszeni nabywcy, mając na względzie, że pojazd wyposażony jest w dokładnie te same rozwiązania, ale z nieco mniejszym silnikiem.
Czy nowa 550-tka odbierze prymat w segmencie quadów użytkowych ? Wydaje się, że przy tak atrakcyjnej cenie, wielu klientów będzie miała trudny wybór miedzy modelami 550 i 700.
Podsumowanie
Nowy napęd należy ocenić bardzo pozytywnie. W klasie "pięćsetek" jest to bardzo ciekawa propozycja. Osiągi należy uznać za bardzo dobre, szczególnie w dolnym zakresie obrotów. Jeśli cena w Polsce będzie tak korzystna jak w USA, możemy się spodziewać dużego zainteresowania klientów.

Tekst: Robert Giedronowicz
Zdjęcia: Robert Giedronowicz, Artur Lewandowski




Sprawdź, co o nowym modelu Yamahy piszą użytkownicy [l=http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=11383] Forum ATV Polska [/l]

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Yamaha
Model Grizzly 550
Dostępny w Polsce Tak

Silnik
Typ 1-cyl., chłodzony cieczą 4-suw, EFI
Pojemność 558 cm3
Średnica i skok tłoka 558 cm3
Pojemność zbiornika paliwa 20 litrów

Wymiary
Długość 2065 mm
Szerokość 1180 mm
Wysokość 1240 mm
Wysokość kanapy 905 mm
Rozstaw osi 1250 mm
Promień skrętu 275 mm
Waga 274 kg

Zawieszenie
Przedni Zawieszenie wielowahaczowe
Tylne Niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe

Hamulec
Przedni Hydrauliczne, podwójne dyski
Tylny Hydrauliczne, podwójne dyski

Opony
Przednia AT25 x 8-12
Tylna AT25 x 10-12

Udźwig
Uciąg 550 kg

Skrzynia biegów/przeniesienie napędu
Skrzynia biegów Automatyczna, pasek klinowy, podwójny zakres, bieg wsteczny

Obciążenie maksymalne
Obciążenie bagażnika przód max 45 kg
Obciążenie bagażnika tył max 85 kg
Smarowanie Mokra miska olejowa
Starter DC-CDI
Starter Elektryczny
Pojemność zbiornika oleju 2,4 litra
Przeniesienie napędu Wał