ATV Polska
A A A

Yamaha Kodiak vs Yamaha Wolverine - pojedynek 4x4 450 cm3

Jacek Bujański, Mr Quad "Off Road Pl" 15.03.2006
W wielu kategoriach pojazdów pęd do budowania coraz większych silników pozwala na przekraczanie kolejnych, wyższych barier. W motocyklach już nawet sami producenci zaczęli ograniczać osiągi swoich najszybszych maszyn. Czasem także ustawodawcy zmuszają do „terminowania” przez jakiś okres pojazdem o ograniczonej mocy i prędkości maksymalnej.
W ofercie producentów quadów jeszcze 10 lat temu pojemność 400 ccm i moc 20 KM wydawała się gigantyczna. Dziś to klasa ekonomiczna tzw. średnia, ale dla mniej wymagających w zupełności wystarczająca.


Kodiak 450
Kodiak przechodził już sporo modyfikacji i w aktualnej wersji 450 IRS można powiedzieć, że jest to mniejszy brat Grizzly 660. Przyciski na kierownicy sterujące pracą napędów są identyczne, co świadczy o tym, że odziedziczył po większym bracie blokadę mechanizmu różnicowego w przednim napędzie. Zacznie podniosło to walory terenowe Kodiaka. Kierowca w krytycznej sytuacji utraty przyczepności w błocie zawsze może sięgnąć kciukiem do żółtego guzika i po jego naciśnięciu wszystkie koła, kręcąc się równocześnie, powinny wydostać pojazd z opresji.
Z kolei na temat stosowania zawieszenia niezależnego opinie są podzielone. Takie rozwiązanie jak IRS (Independent Rear Suspension) na pewno poprawia komfort podróżującego i pozwala zwiększyć prześwit pojazdu. Tu osiągnięto wynik bardzo dobry 300 mm prześwitu. To argumenty na korzyć rozwiązania. Jednak nie ma nic idealnego i niestety pogorszeniu uległa stabilność poprzeczna pojazdu. Objawia się to pochylaniem Kodiaka na zakrętach i trawersach oraz niezbyt pewnym zachowaniem w koleinach. Co prawda dla zminimalizowania tych skutków w tylnym zawieszeniu pojawił się pomiędzy wahaczami drążek stabilizatora, jednak bardzo wiele zależy od kierowcy i jego umiejętności balansowania ciałem.
Z tego powodu poprzednie wcielenie Kodiaka z jednym wahaczem centralnym było bardziej stabilne i pozwalało czuć się pewniej na pochyłościach nawet mniej wprawionemu kierowcy.
Jazda Kodiakiem 450 wymaga też trochę umiejętności w dobieraniu odpowiedniego przełożenia przekładni pasowej. Moc 26,4 KM czasem nie wystarcza do pokonania oporu miękkiego podłoża czy na stromych i długich podjazdach. Dlatego lepiej wcześniej zmienić pozycję dźwigni sterującej praca przekładni na LOW.
Umiarkowana masa własna pojazdu stanowi jego duży atut i w połączeniu z dostępną blokadą kierowca często ma możliwość samodzielnie wypchać sprzęt z błota.
To, co powinno ucieszyć prawdziwego podróżnika, to powierzchnia bagażników i ich bardzo prosty kształt, pozwalający na zapakowanie bagażu o całkiem sporych gabarytach.

Wolverine 450
Poprzedni pojazd o tej nazwie, pomimo że miał skromną pojemność skokową 350 ccm, to w latach 90-tych z sukcesami uczestniczył w sportowych imprezach za oceanem. Miał nawet na koncie triumfy w rajdzie Baja 1000.
Pojazd był wyposażony fabrycznie w bagażniki, ale wystarczyło je zdemontować i poprzez bardzo wysoko podniesione błotniki nabierał sportowego wyglądu.
Dzisiejszy Wolverine swoim wyglądem nawiązuje do agresywnej stylistyki Raptora 660 z trochę jakby garbatym przodem. Widać też podobieństwo sylwetki do Polarisa Scramblera 500.
Założeniem konstrukcyjnym było stworzenie pojazdu uniwersalnego dla kierowcy o sportowym temperamencie, ale takiego, który lubi pojechać zawsze na skróty.
Jazda tylko na tylnym napędzie pozwala na pokonywanie zakrętów poślizgami i pomimo zastosowania przekładni automatycznej poślizg bardzo dobrze się kontroluje, nawet na lodzie. To dzięki precyzyjnej pracy przekładni pasowej systemu Ultramatic przełożenie jest natychmiast dostosowywane do każdej zmiany położenia kciuka kierowcy. Tam, gdzie przyczepność staje się minimalna, wystarczy nacisnąć czerwony przycisk i następuje załączenie napędu 4x4. Z dużym zaskoczeniem stwierdziliśmy, jak dobrze sobie radzi nawet w głębokim śniegu. Zapewne niemała zasługa w tym opon Maxxis o dość nietypowej średnicy 23”. Bieżnik dosłownie wyrywa spod siebie kawałki podłoża i jak tylko dokopał się do twardego, bez problemu wydostawał pojazd z opresji.

Porównując Wolverina do wspomnianego wcześniej Scramblera trzeba przyznać, że Yamaha wykorzystała lepsze rozwiązanie napędu tylnej osi. Jest on przenoszony wałem prowadzonym wewnątrz ramienia tylnego wahacza. Oglądając pojazd od spodu wydaje się, że jest to dokładnie takie rozwiązanie, jakie miał Kodiak, zanim otrzymał niezależne zawieszenie. Schowanie napędu w obudowie eliminuje konieczność uciążliwej kontroli napięcia łańcucha i jego konserwacji. Praktycznie zapewnia bezawaryjną pracę napędu przez cały okres eksploatacji pojazdu. Patrząc z tyłu, na pierwszy rzut oka wydaje się, że brakuje osłony półosi prawego tylnego koła, ale jest ona zbędna, skoro do hamowania tyłu wystarczy jedna tarcza hamulcowa, która została schowana w lewym tylnym kole.

Hamulce Wolverina są bardzo skuteczne, a przy tak małej pojemności skokowej zaskakująco dobrze hamuje się silnikiem.
Pozycja kierowcy jest wygodniejsza niż na sportowych YFZ 450 czy Raptorze, jest sporo miejsca, a długa i wąska kanapa pozwala kierowcy szybko zmieniać położenie całego ciała oraz sprawnie balansować na pochyłościach i zakrętach.
Na prostym odcinku licznik pokazywał 80 km/h i chyba była to już jego maksymalna prędkość, bo dźwignia przepustnicy była w tym momencie wciśnięta do końca.

Małe porównanko
Porównując obydwa pojazdy trzeba przyznać, że jeżeli nie ma konieczności zabierania bagażu, a chcemy szybko i sprawnie poruszać się w terenie, to Wolverine jest bardzo dobrą propozycją. Taka parka w garażu, jaką testowaliśmy, wydaje się być idealna na wspólne jazdy taty z synem.
Kodiak jest pojazdem praktycznie na każde warunki jazdy terenowej, ma wszystko, co powinien mieć rasowy sprzęt przeprawowy, wystarczy w przygotowanym miejscu zamontować wyciągarkę. Prędkości maksymalne obydwóch pojazdów są praktycznie takie same, jednak sztywniejsze zawieszenie Wolverina pozwala pewniej i szybciej poruszać się w pofałdowanym terenie. Dynamiczne atakowanie przeszkód może nawet czasem być skuteczniejsze od możliwości skorzystania z blokady mechanizmu różnicowego, jaką posiada Kodiak.
Wolverine jest bardzo łatwy w kierowaniu i prosty w obsłudze – to dla niedoświadczonego kierowcy bardzo ważne cechy.
Jak to mówią: wybór należy do ciebie. Dla sportowca Wolverine, dla przeprawowca Kodiak.

Do jazdy testowej OFF-ROAD PL zaprosił Marcina Grochowskiego
Zawodnik ten od kilku lat startuje z sukcesami w Supermoto i Motocrossie na quadzie Yamaha YFZ 450. Po wspólnym szaleństwie powiedział:

„Pojazd na pierwszy rzut oka wyglądał na ociężały, ale już po chwili byłem zaskoczony tym, jak świetnie zachowuje się w zakrętach. Duże wrażenie zrobiło na mnie to, jak radzi sobie w trudnym terenie po załączeniu 4x4. Może to być doskonały sprzęt treningowy dla zawodnika na zimę, kiedy praktycznie quad tylnonapędowy jest bezużyteczny, bo zakopuje się w byle zaspie. Wcześniej nie miałem do czynienia z automatem i teraz byłem zaskoczony, jak dobrze reaguje na każde dodanie gazu.W dzisiejszych warunkach mój YFZ zakopywał się za każdym razem, gdy tylko próbowałem zjechać z ubitej drogi, a ten Wolverine jakby nigdy nic pomykał w śniegu sięgającym pod samo podwozie.
Pojazd na pewno można polecać początkującemu adeptowi ścigania na quadach. Może też odnosić sukcesy na trasie country crossu w klasie 4K, gdzie decyduje nie tylko duża moc, ale bardziej istotna jest mała masa własna pojazdu i dobre zawieszenie”.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Yamaha Yamaha
Model 2006 Wolverine 450 4X4 2006 Kodiak 450 Auto. 4x4
Dostępny w Polsce bd Tak
Cena bd bd

Silnik
Typ 1-cylindrowy, 4-suwowy, jeden wałek rozrządu jednocylindrowy, czterosuwowy, pojedynczy wałek rozrządu
Pojemność 421 ccm 421 ccm
Średnica i skok tłoka 84.5mm x 75mm 84.5mm x 75mm
Stopień sprzężenia 10:1 10:1
Chłodzenie ciecz + wentylator ciecz + wentylator
Zasilanie [G] Mikuni 33mm BSR [G] Mikuni 33mm BSR
Rozrusznik elektryczny elektryczny
Moc bd bd
Moment obrotowy bd bd
Pojemność zbiornika paliwa 17,2 l 18,1 l

Napęd
Rodzaj rozłączany 4x4, bezstopniowa przekładni paskowa 4x4/4x2
Sprzęgło odśrodkowe odśrodkowe
Przeniesienie napędu przód i tył: wałki automat, bezstopniowa przekładnia (Yamaha Ultramatic®), dwustopniowy reduktor (bieg wysoki/niski), przód i tył: wałki, blokada dyferencjału

Wymiary
Długość 197,9 cm 199,4 cm
Szerokość 105,9 cm 109,2 cm
Wysokość 109,5 cm 112 cm
Wysokość kanapy 84,1 cm 83 cm
Rozstaw osi 123,2 cm 123,1 cm
Promień skrętu 3 m 3 m
Prześwit 22,1 cm 27,4 cm
Waga 234 kg 268 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, podwójny wahacz, maks. skok 18 cm, 5-stopniowa regulacja skoku niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 16 cm
Tylne wahacz, maks. skok 18 cm, 5-stopniowa regulacja skoku niezależne, podwójny wahacz, regulowany skok (5 ustawień), maks. skok 18 cm

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny hydrauliczny, tarczowy hydrauliczny, tarczowy

Felgi
Przednia bd bd
Tylna bd bd

Opony
Przednia AT23 x 8-12 AT25 x 8-12
Tylna AT23 x 10-12 AT25 x 10-12

Udźwig
Przedni bagażnik - 40 kg
Tylny bagażnik - 80 kg
Uciąg 500 kg 500 kg