Proszę:
Yamaha Motor Co., Ltd powstała w lipcu 1955 roku i zdobywała pozycję na rozwijającym się już rynku motocyklowym w Japonii. Yamaha jako mały producent motocykli, pośród 150 innych firm motocyklowych, zdołała utrzymać się w trudnych warunkach rynkowych. Duch współzawodnictwa z pierwszych lat funkcjonowania marki pomógł w stworzeniu globalnej korporacji jaką jest Yamaha dziś.
Wszystko zaczęło się, gdy prezydent koncernu Nippo Gakki (obecnie Yamaha Corporation) genichi Kwakami, wykorzystał maszyny używane przy produkcji śmigieł lotniczych do stworzenia pierwszego motocykla Yamaha. Był to YA-1 o nieoficjalnej nazwie "Aka-tombo" co znaczy "Czerwony Smok". Z kapitałem początkowym 30 milionów jenów oraz z zatrudnieniem na poziomie 274 pracowników Yamaha produkowała około 200 motocykli miesięcznie. Yamaha po raz pierwszy stanęła do wyścigu Mt. Fuji Ascent Race i wygrała. Od tamtej pory, pracownicy Yamaha przenoszą swoje zainteresowania na coraz to nowsze wyzwania pracując jako zespół, dzieląc się doświadczeniem i smakiem zwycięstwa.
Wiedza i doświadczenie w budowie silników dwusuwowych spowodowała dywersyfikację i rozszerzenie oferty o silniki zaburtowe do łodzi w roku 1960. W 1970 Yamaha wyprodukowała pierwszy motocykl czterosuwowy - XS-1 650cc. Podczas następnej dekady Yamaha różnicowała swój asotryment o ATV, generatory i inne produkty.
YZF-R1
1998 rok pozostanie na długo w pamięci wszystkich motocyklistów, ponieważ wówczas Yamaha wprowadziła na rynek nowy model - YZF-R1. Model ten został od razu okrzyknięty rewolucją w świecie motocykli supersport.
Koncern ma ugruntowaną pozycję w wielu gałęziach światowego przemysłu.
Aktualna działalność grupy Yamaha obejmuje:
produkcję i sprzedaż:
instrumentów muzycznych (m.in. fortepiany i pianina, syntezatory, zestawy perkusyjne, gitary itp.),
urządzeń audiowizualnych,
chipsetów i kart muzycznych,
prowadzenie szkół muzycznych i innych ośrodków związanych z muzyką.
rynek motoryzacyjny:
Od 1955 roku zajmuje się produkcją pojazdów jednośladowych – motocykli i skuterów (we Francji pod nazwą MBK), skuterów śnieżnych i wodnych oraz silników do łodzi motorowych.
Produkowała, także w śladowych ilościach samochody: jednym z nich był wyczynowy pojazd na bazie bolidu Formuły 1 Yamaha OX99-
Początki Yamaha sięgają 1887 r., kiedy to Tokurasu Yamaha założył w Hamamatsu firmę Nippon Gakki Company, Ltd. produkującą pianina i organy. Do dziś muzyczne korzenie Yamaha są widoczne w logo firmy przedstawiającym trzy skrzyżowane kamertony.
Yamaha Motor Co., Ltd powstała w 1955 r. Japonia przeżywała wówczas boom ekonomiczny. Japońskie gospodynie wreszcie mogły sobie pozwolić na zakup sprzętu elektronicznego, takiego jak lodówki, zmywarki czy automatyczne kuchenki do ryżu. Oficjalne raporty ekonomiczne czarno na białym pokazywały ludziom, że ciężkie powojenne czasy odeszły w niepamięć.
W tym czasie rynek motocyklowy, na który Yamaha wchodziła trochę spóźniona, załamał się. Ze 150 firm motocyklowych pozostało jedynie 40. Przedwojenne kolosy tej branży, takie jak Rikuo i Meguro, upadały wypierane przez nowe marki, m.in. Hondę i Daihatsu.
Młody prezes spółki Nippon Gakki, Genichi Kawakami, próbował znaleźć nowe zastosowanie dla maszynerii pozostałej po produkcji mechanizmów śmigieł samolotowych w czasie II wojny światowej. Po przeprowadzeniu badań i wstępnych szacunków postanowił wkroczyć na rynek motoryzacyjny, otwierając linię produkcyjną motocykli. Kluczową rolę w podjęciu tej ważnej decyzji odegrała grupa naukowców wysłana do Europy w celu zbadania tej branży. Specjaliści przekonali się, że japoński rynek motocyklowy wciąż nie dorównuje światowym standardom. Jedyną szansą na sukces dla Yamaha było skonstruowanie produktu o światowej klasie.
Pierwszy produkt, legendarny YA-1, wszedł do sprzedaży w lutym 1955 r., a już 1 lipca tego samego roku oddział motocyklowy Nippon Gakki został wydzielony jako Yamaha Motor Co., Ltd.