Budowa jakiegokolwiek pojazdu i nie tylko pojazdu od podstaw tylko z pozoru wydaje się prosta. Wiele osób myśli że wystarczy tylko pozbierać części połączyć je ze sobą i już mamy gotowy pojazd. Można tak zrobić to fakt tylko że większość podchodzi później do budowy następnego projektu bo okazuje się że ich pojazd nie spełnia ich wymagań. Kolejny jest już lepszy ale mimo wszystko nie do końca ich zadowala. Po co więc budować dziesięć quadów i powoli robić postępy jak można zaczerpnąć informacji z gotowych już projektów i za pierwszym razem zbudować sprawny model spełniający nasze oczekiwania?
Od czego należy rozpocząć budowę?Na początek należy przedstawić założenia projektu. Czyli do czego dany quad będzie używany?
Jeśli ma to być tzw. muł roboczy śmiało możemy użyć silnika samochodowego oraz innych masywnych elementów samochodowych bo nie musimy się martwić o moc oraz o wagę a w takim przypadku waga działa na jego korzyść bo mamy wtedy wysoką przyczepność.
Jeśli natomiast chcemy zbudować quada do prac przydomowych ale także do małych wypraw w teren musimy już myśleć o czymś innym. Silnik musi być jak najlżejszy najlepiej chłodzony wodą no i nie możemy też użyć na przód samochodowych amortyzatorów. Quad powinien być możliwie lekki. Musi też on być solidny i wygodny.
Jest także dosyć często budowany model quada sportowego. Wtedy w gę wchodzi już raczej tylko silnik motocyklowy. Amortyzatory dobrej jakości oraz cała reszta podzespołów możliwie jak najlżejsza i jak najmocniejsza. Jeśli ma on nam służyć do zabawy po szutrach itp. to budowa nie będzie bardzo kosztowna natomiast jeśli chcemy zbudować naprawdę solidny sprzęt na tor itp. to należy się liczyć z tym że będziemy potrzebować wysokiej klasy materiału, maszyn, oraz wiedzy. Jednak jeśli ktoś się podejmuje budowy takiej maszyny to nie musi czytać żadnych poradników bo z pewnością jego wiedza jest nie mała.
Musimy się także zdecydować czy chcemy quada 2x4 czy 4x4. Ten drugi jest z pewnością bardziej skomplikowany i osobą mniej zaawansowanym nie polecam takiej budowy. Dużo elementów trzeba wykonać samemu bo jeśli wykorzystamy samochodowe podzespoły to będzie to raczej czołg nie quad.
Wiedząc już jaki typ quada chcemy zbudować należy wybrać do niego silnik czyli serce całego pojazdu.
Budując muła roboczego śmiało można się zdecydować o silnik samochodowy o dużej pojemności. Quad będzie miał duży moment obrotowy oraz żywotność. Przykładem takiego silnika jest np. daewoo Tico.
Natomiast jeśli ma to być użytkowa maszyna służąca także do rekreacji należy szukać czegoś lekkiego jak np. popularny silnik z fiata 126p. Wiele konstrukcji opiera się właśnie na tej jednostce napędowej. Jest lekki a części są tanie i dostępne.
Jeśli chcemy zbudować maszynę sportową to mamy do czynienia z silnikami motocyklowymi. Jaki powinien być silnik w takiej maszynie?
-lekki
-mieć dużą moc
-chłodzony wodą bo chłodzony powietrzem silnik motocyklowy ma zbyt małe użebrowanie do quada
-stosunkowo popularny aby części były ogólnodostępne.
Przy wyborze jednostki nie należy się spieszyć. Lepiej kupić cały motocykl za 2-3 tys. Motory o dużej mocy i w tej cenie są dość starymi maszynami więc nie ma tam dużo elektroniki, wtrysków itp. więc każdy sobie z nimi poradzi. Kolejny powód dla którego warto taki motocykl zakupić to to że do budowy potrzeba wiele innych części takich jak hamulce, przełączniki, do silnika moduł zapłonu i regulator napięcia, instalacja elektryczna itp. a w tym przypadku mamy wszystko w cenie. Po odsprzedaniu niepotrzebnych elementów silnik mamy za jeszcze mniejsze pieniądze. Wiele osób wykorzystuje nawet oryginalną ramę z motocykla to jest mądrym posunięciem ponieważ jest ona dobrze zaprojektowana, mocna i lekka oraz mamy wtedy dużo mniej pracy. Zbudowanie quada 4x4 na silniku motocyklowym jest niezwykle trudne aczkolwiek nie niemożliwe. Z tym że jeśli nie mamy do dyspozycji dobrego zaplecza technicznego i wysokich kwalifikacji to nie polecam takiej budowy.
Jeśli chodzi o hamulce to ja bym proponował zastosowanie hamulców tarczowych. Są znacznie lżejsze, mają mniej ruchomych elementów i lepiej znoszą dostającą się do nich wodę. Zaciski motocyklowe oraz pompki paliwa można dostać na popularnym serwisie aukcyjnym za rozsądne pieniądze.
Kolejną istotną sprawą jest dobranie zwrotnic z przodu. Jeśli chcemy zbudować quada z napędem na cztery koła musimy zastosować zwrotnice od samochodu przednionapędowego. Przy doborze należy kierować się ceną, wytrzymałością i co także ważne wagą.
Konstruując zawieszenie tylne także mamy możliwość manewru. Możemy zrobić jedną sztywną oś, bądź zawieszenie niezależne które niekoniecznie ... quada przeprawowego.
Poniżej zdjęcie takiego zawieszenia w quadzie sportowym na silniku motocyklowym:
Teraz czas na przedstawienie przykładowych konstrukcji z naszego forum dla każdego typu quada:
Poniżej na zdjęciu mamy typowego muła roboczego na silniku z daewoo tico z dużą masą oraz dużym momentem obrotowym:
Tutaj natomiast mamy maszynę dość uniwersalną i czysto praktyczną. Quad z pewnością nadaje się do prac przydomowych, rekreacji a i w terenie da sobie radę. Zbudowany na silniku fiata 126p więc części śmiesznie tanie i stosunkowo niska masa.
I jedna z najlepszych ale też najdroższych konstrukcji na forum czyli quad czysto sportowy na silniku z Hondy africa twin 650. Bardzo szeroki. Niezwykle skuteczne zawieszenie oraz mocna i lekka rama. To największe atuty tego quada.
Jeśli myślisz że sprawną i gotową do jazdy maszynę można zbudować za parę wolnych popołudni to lepiej nie zabieraj się za budowę. Nie mal przy każdej budowie napotyka się problemy nieraz trudne do rozwiązania i należy się liczyć z tym że budowa pochłania całe mnóstwo czasu oraz pieniędzy.
Trzeba mieć podstawowe narzędzia takie jak:
-lutownica
-szlifierka kątowa
-wiertarka (najlepiej stołowa)
-spawarka (najlepiej MIG bądź TIG)
-dostęp do frezarki oraz tokarki ze wskazaniem na to drugie.
Nie obędzie się też bez jeżdżenia po szrotach i szukania elementu po elemencie.
C.D.N.