Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Czyszczenie gaźnika - poradnik
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 14.10.2019 12:29



Odpowiedz  [ 19 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Czyszczenie gaźnika - poradnik 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika
Zbanowany

Rejestracja: 28.03.2010 21:13
Posty: 427
Miejscowość: okolice Łodzi
Quad: 680 powodów do szczęścia :)
PostWysłany: 08.05.2011 20:49 
Czyszczenie gaźnika - poradnik
Ostatnio z przyczyn technicznych zostałem zmuszony do czyszczenie gaźnika w swoim Aeonie. Niestety nie za bardzo wiedziałem jak się do tego zabrać, nie znalazłem też żadnych pomocnych informacji na forum więc udałem się do mechanika w celu nauki tego zabiegu ... Jako, że zaczerpnąłem trochę wiedzy postaram się podzielić nią z innymi :) Mój gaźnik to model Mikuni TM 48

Czyszczenie gaźnika opiera się na w zasadzie bardzo prostych czynnościach, odkręcaniu śrubek, czyszczeniu benzyną ekstrakcyjną, przedmuchiwaniu oraz przepychaniu kanalików.

Zacznijmy od początku gaźnik wyjęty na stole, przydałoby się zabezpieczyć miejsce pracy gazetami, gdyż lubi kapnąć z niego paliwo. Pierwszą czynnością jaką powinniśmy wykonać jest obmycie gaźnika benzyną i usunięcie z niego całego brudu poprzez przedmuchanie go sprężonym powietrzem. Następnie wykręcamy śrubkę regulującą mieszankę. Trzeba zapamiętać pierwotne położenie tej śrubki, ja zrobiłem to poprzez wkręcenie jej do końca policzenie liczby pełnych obrotów śrubokręta, a następnie jej wykręcenie.

Image

Na śrubę założonych jest kilka elementów takich jak uszczelka podkładka oraz niewielka sprężynka, należy leciutko potrząsnąć gaźnikiem, aby je wszystkie wyrzucić.

Image

Dalej zajmujemy się wykręceniem pokrywy pływaka, znajdującej się na samym spodzie gaźnika. Używamy tylko dobrych śrubokrętów gdyż śrubki można łatwo zniekształcić. Dla bezpieczeństwa możemy puknąć delikatnie w pokrywę na przykład przez kawałek mosiądzu aby jej nie uszkodzić. Na pokrywie znajdujemy niewielką rurkę odprowadzającą paliwo w razie jego przelania w pływaku - przepychamy ją niewielkim drucikiem oraz ... kilkakrotnie powietrzem, nie zapominamy o umyciu pokrywki benzyną ekstrakcyjną.

Image

Kolejną czynnością jest wyjęcie pływaka. Wykręcamy śrubkę przytrzymującą pływak i delikatnie go wyjmujemy, tak żeby nie uszkodzić malutkiego zaworka iglicowego oraz samego pływaka.

Image

Po wyjęciu pływaka oraz zaworka iglicowego (uważać, żeby go nie zgubić) ukazują nam się 3 dysze paliwa :
1) Dysza wolnych obrotów
2) Dysza wysokich obrotów
3) Dysza ssania

Image

Wykręcamy dyszę 1 oraz 2 odkładamy je w dobrze widoczne miejsce (używamy niewielkich i dobrych śrubokrętów, aby ich nie zniszczyć) :)

Image

Teraz odkręcamy górną pokrywę gaźnika. Znajdujemy sprężynkę małą membranę oraz niewielki tłoczek. Wyciągamy sprężynkę oraz tłok z membraną. Sprawdzamy czy żadna część nie jest uszkodzona, zwłaszcza gumowa membrana.

Image

Image

Image

Image

Gaźnik jest rozłożony, przystępujemy do czyszczenia. Dysze paliwa ... sprężonym powietrzem i myjemy benzyną ekstrakcyjną (nie przepychamy ich żadnym drucikiem aby ich nie rozkalibrować). ... również każdą dziurkę, większe elementy możemy umyć benzyną ekstrakcyjną. Sprawdzamy stan zaworka iglicowego oraz pływaka, żadna nie powinna mieć pęknięć. Gdy już pozbyliśmy się całego brudu zaczynamy składać gaźnik. Membranę wraz z tłoczkiem, dociskamy sprężyną i zamykamy dekielkiem, uważamy żeby nie przyciąć i nie uszkodzić membrany. Wkręcamy wszystkie dysze paliwa które wykręciliśmy, uważamy żeby nie oberwać gwintu. Zaworek iglicowy zawieszamy na pływaku, ostrożnie wkładamy pływak i zaworek na swoje miejsce, przykręcamy go śrubką, również nie za mocno. Przykręcamy pokrywę pływakową. Ostatnim krokiem jest wkręcanie śrubki zmieniającej mieszankę. Wkręcamy ją do końca i wykręcamy o tę ilość obrotów, którą wykręciliśmy na początku. Gaźnik został wyczyszczony. Należy również sprawdzić stan krućca na okazję pęknięć i podobnie od drugiej strony filtr powietrza. Gumy muszą być takie same.

Image

Image

Co należy zapamiętać :
1) W gaźniku jest wiele niewielkich elementów, nie wolno ich pogubić,
2) Śrubki w gaźniku odkręcają się dosyć ciężko, używamy tylko dobrych śrubokrętów, staramy się nie zerwać gwintu,
3) Pływak oraz inne części gaźnika, są elementami bardzo delikatnymi, należy uważać żeby ich nie uszkodzić,
4) Do czyszczenia gaźnika możemy używać różnych preparatów,
5) Czyszcząc dysze paliwa, możemy poruszać przepustnicą, aby wydmuchać cały brud.

Podziękowanie dla Sheltona za pomoc techniczną.
-----------------------------------------
P.S. Cenne uwagi mile widziane :)

Pozdrawiam Ikar

_________________
Czyszczenie gaźnika - poradnik


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28.05.2010 06:47
Posty: 351
Miejscowość: Józefów-Michalin k.Otwocka
Quad: Żółty, 150 w CVT.
PostWysłany: 09.05.2011 17:34 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Świetny poradnik! :D : brawo :


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 27.02.2011 20:51
Posty: 136
Quad: shineray
PostWysłany: 10.05.2011 19:17 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
a dlaczego wykreciles tylko polowe dyszy wysokich obrotow wiekszosz gaznikow ma wlasnie w tej drugiej polowie pozapychane otwory


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02.04.2011 09:46
Posty: 536
Quad: AC 500
PostWysłany: 10.05.2011 20:14 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Dysza nr 3,w większych gaznikach,zasila też układ wzbogacenia mieszanki,nie mylić z układem "ssania".Układ ten wzbogaca mieszanke przy gwałtownym zwiększeniu gazu.
Jeśli gaźnik ma taką małą membrane z boku,podobną do membrany nad przepustnicą,tylko mniejszą-to gaźnik ma ten układ.
Oczywiście ta sama dysza nr 3 może zasilać też "ssanie".
Faktycznie,wyjąłeś drugą część dyszy głównej czy nie?
Na zdjęciu drugim od dołu,w środku leży coś podobnego,to ta dysza?
Co ciekawe,nie jest to faktycznie druga część dyszy głównej (nr2)a połowa układu iglica-dysza wielootworowa,dysza wielootworowa-iglica ,nie dysza główna,tylko ta dysza z wieloma dziurkami.
Jest ona osadzona na lekki wcisk,ale różnie może być w różnych modelach.
Iglica podnoszona razem z przepustnicą podciśnieniową (poprzez membrane) odsłania kolejne otworki właśnie w tej wielootworowej dyszy i mamy power.
Dysza wielootworowa jak i sama iglica,jest szczególnie podatna na uszkodzenia,ze względu na ciągłe drgania iglicy i tym samym obijanie się jej po ściankach dyszy wielootworowej.Tak też wymianie powinny podlegać zawsze oba elementy.
Do tego dochodzą ciągłe drgania przepustnicy podciśnieniowej,które szczególnie przy wolnych obrotach,masakrują dolną część przepustnicy jak i korpus,co z koleji stworzy z czasem sytuacje nie możności wyregulowania wolnych obrotów.Wniosek-nie dopuszczać do postojów :uśmiech:
Niezwykle istotny jest stan zaworu iglicowego,a konkretnie jego stożkowej części,musi być wręcz idealna,inaczej zaczyna ten zaworek popuszczać i znowu problemy ze składem mieszanki itp.

Fajnie że Ci się chciało zrobić tą fotoleracje-gratulacje :>

_________________
Ludzie tracą zdrowie żeby zarabiać pieniądze,a potem tracą pieniądze żeby odzyskać zdrowie...


 
Profil
Awatar użytkownika
Zbanowany

Rejestracja: 28.03.2010 21:13
Posty: 427
Miejscowość: okolice Łodzi
Quad: 680 powodów do szczęścia :)
PostWysłany: 11.05.2011 17:26 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
barabasz
Dzięki :) Jako, że dopiero się uczę i doświadczenie moje zbyt wielkie nie jest, to udałem się do tak zwanego speca od gaźników w mojej miejscowości :) Poczytałem, okazało się, że mechanik ten miał kilka dobrych opinii w internecie. Szybki telefon na następny dzień umówiony na czyszczenie i wykładzik. W poradniku opisałem wszystko doquadnie, tak samo jak on mówił (z małą korektą Sheltona). Nie wykluczam błędów, gdyż jak się okazało dysz nie wolno przepychać niewielkim drucikiem ponieważ można je rozkalibrować... Specjalista z Łodzi je przepchnął :x

Co do dyszy numer 3 u mnie dokładnie jest dyszą od ssania, w pokrywie pływakowej nawet widać kanalik biegnący z tej dyszy do miejsca na linkę od ssania. Na zdjęciu drugim od dołu po środku leży dysza niskich obrotów - w całości wykręcona.

Tak jak napisałeś stan zaworka iglicowego jest niezmiernie ważny, trzeba go zawsze mocno skontrolować.

romulus73
Jeszcze raz - sugerowałem się wiedzą którą zdobyłem od specjalisty okazało się, że ten mechanik pomylił się w kilku miejscach. Jednakże, druga część tej dyszy połączona jest z iglicą po której wyjęciu można łatwo tą dyszę przedmuchać. Tak jak pisałem dmuchamy w każdy wolny otworek. Sugerujesz, że powinniśmy również wykręcić drugą połowę tej dyszy ?

Widzę, że wiedza która zdobyłem nie jest kompletna, jeśli ktoś ma jakieś uwagi to niech pisze, być może będę musiał jeszcze raz skontrolować własną pracę. :uśmiech:

Pozdrawiam Ikar

_________________
Czyszczenie gaźnika - poradnik


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13.04.2010 21:38
Posty: 1595
Miejscowość: Ruda Śląska
Quad: Can-Am Outlander
PostWysłany: 11.05.2011 18:41 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
ikar! jak dla mnie wyczerpująco :okok: fajnie opisane i profesjonalna ilustracja ,fotki lepsze jak w shopmanual.
Znikome niedociągnięcia ale dla inteligentnego i myślącego quadowca to nie problem.
Podziwiam Twój zapał,bo mi by się nie chciało :metal:


 
Profil

Rejestracja: 27.02.2011 20:51
Posty: 136
Quad: shineray
PostWysłany: 11.05.2011 19:23 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
tak się trochę czepiamy, ale wielu skorzysta z poradnika jak widzą to się odważą... :okok:


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02.04.2011 09:46
Posty: 536
Quad: AC 500
PostWysłany: 11.05.2011 21:03 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Nie czepiamy,tylko konfrontujemy z własną wiedzą.Może to komuś zaciemnić obraz,albo wręcz przeciwnie-rozjaśnić.
:>

_________________
Ludzie tracą zdrowie żeby zarabiać pieniądze,a potem tracą pieniądze żeby odzyskać zdrowie...


 
Profil
Awatar użytkownika
Zbanowany

Rejestracja: 28.03.2010 21:13
Posty: 427
Miejscowość: okolice Łodzi
Quad: 680 powodów do szczęścia :)
PostWysłany: 11.05.2011 21:09 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Ależ Panowie kto powiedział, że się czepiacie :) Wasze uwagi i konsultacje tylko pomagają :) Dal mnie to dobrze, dla innych także :]

Pozdrawiam Ikar

_________________
Czyszczenie gaźnika - poradnik


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13.04.2010 21:38
Posty: 1595
Miejscowość: Ruda Śląska
Quad: Can-Am Outlander
PostWysłany: 11.05.2011 21:47 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
ikar!!! Kiedy rozbierasz cały silnik????? :D


 
Profil
Awatar użytkownika
Zbanowany

Rejestracja: 28.03.2010 21:13
Posty: 427
Miejscowość: okolice Łodzi
Quad: 680 powodów do szczęścia :)
PostWysłany: 11.05.2011 22:31 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Jeszcze chwila :) Ostatnio co weekend rodzice mnie w garażu spotykają :D Nawet proponowali, żebym się tam przeprowadził :wizi: Z silnikiem ciekawa sprawa :D jak Aeonik padnie, to silnik pójdzie na stół jako obiekt doświadczalny :D

Pozdrawiam Ikar

_________________
Czyszczenie gaźnika - poradnik


Ostatnio zmieniony przez ikar, 11.05.2011 22:31, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 27.02.2011 20:51
Posty: 136
Quad: shineray
PostWysłany: 12.05.2011 19:51 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
To ja dzisiaj z dyszy 98 zrobiłem ręcznie 120, teraz to przyspiesza i jadzie jak przystało na 250cc. A uwierzycie że igłą :hura:


 
Profil
Awatar użytkownika
Zbanowany

Rejestracja: 28.03.2010 21:13
Posty: 427
Miejscowość: okolice Łodzi
Quad: 680 powodów do szczęścia :)
PostWysłany: 12.05.2011 20:20 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Pytanie do modów : a może by tak przypiąć mój poradniczek w FAQ'u żeby się nie zgubił ?? Chyba, że jest tego nie wart :D

_________________
Czyszczenie gaźnika - poradnik


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 23.02.2010 21:27
Posty: 1179
Quad: 200-tka Moto Magnus
PostWysłany: 15.05.2011 21:40 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Jako mod chin odpowiadam, że chętnie bym go podwiesił, ale nie mogę bo nie mam uprawnień :)

Poradnik wypas ! Oby więcej takich czytelnych poradników!


 
Profil Facebook Gadu-Gadu

Rejestracja: 16.07.2011 20:36
Posty: 45
Miejscowość: Główczyce
Quad: Honda TRX 350 Fourtax
PostWysłany: 04.04.2012 18:39 
Re: Czyszczenie gaźnika - poradnik
Jest znalazłem, Dziękuje za ten poradnik :uśmiech: . Jutro ja swój przeczyszczę. :^^D:


 
Profil Gadu-Gadu
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 19 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.
EDP.PL