Elo, w oparciu o moją wiedzę i zgromadzone artykuły na temat skakania quadem, chciałem przybliżyć niektórym tą wspaniałą czynność jaką jest skakanie na quadzie
W życiu każdego quadowca następuje taki moment kiedy jesteśmy już pewni, że znamy naszego quada na wylot, nie może nas zaskoczyć, w skrócie o technice jazdy quada wiemy już wszystko. Przychodzi czas na wstęp do kolejnego etapu quadowania. Dowiadujemy się w nim, że rzeczą piękną (prawie jak w Tyrtajosie
) jest móc latać, jednak bez quada tego nie potrafimy i za jego pomocą staramy się łamać zasady fizyki i odwieczne prawa natury, lecz pamiętajmy, że bez niezbędnego przygotowania może się to źle skończyć.
Wiedza Jak już wyżej napisałem do oddawania skoków niezbędna jest jednak wiedza, dzięki której polecimy w dal i nie bezpiecznie dolecimy na drugi koniec hopy, najazdu. Przy skoku ważna jest pozycja, prędkość i umiejętności, które pozwalają na ewentualne poprawki w trakcie lotu i przede wszystkim - ćwiczenia. Nigdy nie możemy być pewni udanego skoku, jednak dzięki niezbędnym ćwiczeniom, nauką na własnych błędach i dązeniu do ideału poprzez dopasowanie odpowiedniej prędkości do odpowiedniego najazdu i korekty lotu we właściwym czasie skoku. Jak to opanujemy będziemy w "gronie" szczęśliwców, którzy mają taką samą liczbę startów jak i udanych lądowań
Prędkość najazdu Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów w naskoku jest dostosowanie odpowiedniej prędkości najazdu. Właściwe operowanie gazem i wybicie się z najazdu decyduje w dużej mierze o naszym bezpieczeństwie . Jeszcze przed hopą uspokój quada, przygotuj swoje zawieszenie, aby wybiło Cię w górę i w dal. Możesz tego dokonać poprzez uniesienie się i stanięcie na stopkach . Podczas wyjścia z naskoku amortyzatory rozciągną się co spowoduje dodatkowe wybicie pojazdu. Postaraj się najechać na naskok w najrówniejszym miejscu i z równą prędkością .
Jeżeli nie uda się w powietrzu będzie niezbędna korekta poprzez balans ciałem. Ważną rolę odgrywa tu zawieszenie, które już w fazie najazdu na naskok dokonuje i wpływa na poprawę wybicia. Po oderwaniu się kół od podłoża delikatnie odpuszczamy gaz i obserwujemy zachowanie quada.
Lecimy Podczas skoku cały czas stoimy na stopkach. Dzięki temu unikniemy niekontrolowanych obrotów pojazdu. Stojąc w trakcie lotu nie skupimy wtedy środka ciężkości w jednym miejscu, będziemy mogli łatwo przenieść ciężar i pomoże nam to w sterowaniu pojazdem w locie.
Będąc już w locie ok. dwie długości quada za najazdem, mamy już możliwość sterowania pojazdem, który w zależności od prędkości najechania na hopę, jej kształtu i ułożenia kierującego ma tendencję na zbytni przechył w przód ( pikowanie dziobem w dół) lub przechył w tył. Obydwa te przypadki mogą doprowadzić do poważnego urazu, dlatego niezbędna jest szybka korekta ustawienia quada .
Przechył w tył Jeśli przód pojazdu jest za wysoko, istnieje ryzyko, że wylądujemy centralnie na tylną oś lub quad przy spotkaniu z gruntem wyjedzie spod nas. Naciśnij hamulec tylny. co spowoduje, że prędkość rotacji kół tylnych przekaże siłę na przód i obniży przedni bumper. Praca hamulcem powinna być dostosowana do faktycznej potrzeby. Zbyt mocne przyhamowanie może doprowadzić do skutków innych niż zamierzone. Pamiętaj, żeby operując hamulcem w locie nie doprowadzić do zgaśnięcia quada, bo wtedy stracisz możliwości korekty pozycji quada .
Przechył w przód W tej sytuacji jeśli przód pojazdu jest zbyt nisko, odkręć manetkę jednocześnie przenosząc cięzar ciała na tył quada, aby podnieść przód maszyny. Fizyka działa tutaj podobnie, jest to odwrotność opuszczania pojazdu w locie. Należy także dostosować skalę działania do potrzeb tak, aby nie przesadzić z gazem .
Kieruj nogami Stopki , na których stoimy, posłużą nam także do lądowania. Dzięki odpowiedniemu dociskaniu stopek poprzez balans ciałem ustawiamy pojazd najbliżej paraboli lotu i zetknięcia się kół z gruntem. Najlepszym rozwiązaniem jest takie wysterowanie quada tak, aby tylne koła minimalnie wcześniej dotknęły gruntu - absorbując pierwsze uderzenie, a potem maszyna opada na przód - wybierając ewentualne nierówności i amortyzując nasze ręce. Nigdy nie skaczemy siedząc . Uderzenie kanapy w nasze cztery litery może zakończyć się poważnym urazem kręgosłupa ( zmiażdżone kręgi ).
I gazu Dokładnie na chwilę przed lądowaniem odkręcamy gaz. Co prawda usztywni to tylny amortyzator, ale cały proces lądowania przebiegnie bardziej miękko w momencie utrzymania pędu. W konsekwencji energia utrzyma kierującego wraz z pojazdem i nie doprowadzi do przyłożenia szczęką w kierownicę.
Bezpieczeństwo to podstawa Zawsze pamiętajmy, aby przy takich ćwiczeniach towarzyszył nam ktoś doświadczony, na którego pomoc możecie liczyć w przypadku niekontrolowanego skoku. Nigdy też nie jeździjcie, a tym bardziej nie skaczcie bez niezbędnego wyposażenia (kasku,zbroi,googli,rękawic, odzieży ochronnej, butów)
Pamiętajcie, że prawdziwy poradnik pisze nam sama praktyka. Poradnik przygotowałem w oparciu o swoje doświadczenia i zgromadzone artykuły które ułatwił zadanie
Powodzenia w ćwiczeniach NoDdYls250