Z mapami która lepsza to zależy.
Zależy, którą do czego chcesz używać. Ja mogę ci powiedzieć na moim doświadczeniu z mojego rejonu.
Podzielmy na początku że mapy używamy:
- na quada do jazdy w terenie i
- do jazdy po miastach lub miejscowościach i interesują nas adresy z punktami POI (stacje paliw, itp).
Możemy też chcieć to wszystko pomieszać i wtedy skaczemy z jednego na drugie - lub częściowo w jednym wariancie korzystamy z drugiego (też tak idzie).
[img]
Zacznijmy od rzeczy dla nas najważniejszej -
TEREN
[img]
Mapa Topo_100 GPS Maniaka w terenie - darmowa
Jak widać tam gdzie ja jej używam (Wielkopolska) - jest bardzo dokładna w terenie. Widzimy każdą górkę, rzeczkę, przecinkę leśną, leśniczówkę, bagna, krzaki, kolej, przecinkę wysokiego napięcia, drogi.
Zaleta:
- można w ciemno mniej więcej zaplanować trasę nie będąc wcześniej w tym terenie
- w trakcie jazdy można "na żywca" korygować trasę i wybierać inną bardziej optymalną lub ciekawą w zależności od chwili
- poziom detali w terenie jest nieporównywalny z innymi mapami nie robionymi przez siebie samego
- co za tym idzie wygoda, masz na gotowo podaną topologiczną mapę rejonu
- za free (brak opłat za używanie i instalację) - można aktualizować do woli jeśli wyjdzie nowa wersja
Wada:
- brak ogólnopolskości - ogranicza siedo terenów górskich, wielkopolskich, Kielc i Gdańska
- aktualność oparta na starszych mapach wojskowych (ale od tamtego czasu w lasach i terenach off-road nie zaszło dużo zmian, przez co jest dość aktualna nawet dziś)
- brak punktów POI do wyszukiwania (stacje paliw i inne) - to co jest dane to musisz wyszukać wzrokiem
City Europe Navigator v.9 - płatna
Jak widać w porównaniu do Topo 100 brak informacji o terenie, lecz w zamian mamy dokłądnie i aktualnie rozmieszczone drogi i kolej.
Zaleta:
- dokładne dane o drogach (aktualne i w dużej szczegółowości)
- prawie cała Europa w zasięgu
Wada:
- płatna (jeżeli legalnie wybierzesz ten produkt to kosztuje duże pieniądze - ok 700 zł)
- brak danych topograficznych - porównując z Topo nie ma tak dokładnych danych o dróżkach w lesie
- przy małych kartach pamięci możesz mieć problem z wgraniem całej mapy Europy na urządzenie GPS (1,3 GB)
- brak bezpłatnych aktualizacji (jedna płyta - jedna wersja bez możliwości upgreadu)
GP Mapa wersja 5.0 a4 - płatna
Pierwsze co się rzuca w oczy to ładniejszy interfejs lecz brakuje zarówno detali o drogach jak i o topografii.
Zalety:
- ładniejszy interfejs
- możliwość aktualizowania do czterech wersji do przodu (w tej samej cenie - ok 400 zł) co w rzeczywistości daje ok 1 rok posiadania cały czas najaktualniejszej wersji
- potężna ilość punktów POI (stacje i inne) - praktycznie jak gdzieś nawet na "zadupiu" jest stacja paliw to jest duże prawdopodobieństwo że masz to w GP Mapie
- możliwość wytyczania trasy do najbliższej stacji paliw
Wady:
- również płatna (lecz tańsza od CEN 9 i 4 bezpłatne aktualizacje)
- mniejszy zasięg - tylko Polska
- brak topografii i gorsza ilość informacji o drogach w najgorszym terenie
UMP - darmowa
Jak widać częściowo autorzy korzystali z projektu TOPO 100 lecz tylko w zakresie drogowym - dla kierowców a nie terenowym.
Zalety:
- za darmo
- dosyć dobra informacja o drogach terenowych lecz bardziej dla kierowców samochodów
- wygląd - ładny i miły dla oka prawie jak w GP Mapie
- dużo detali jak na produkt bezpłatny
Wady:
- ograniczono ilość informacji terenowych tylko do najbardziej potrzebnych kierowcom
- brak POI do wyszukiwania (tylko na oko)
Podsumowując:
W terenie najlepiej wypada mapa TOPO 100 - jednak brakuje jej ogólnopolskości (tylko niektóre rejony polski - wielkopolska, góry i inne).
Pozostałe mapy bez własnych ścieżek - nadają się tylko do bardzo ogólnej - wręcz tylko poglądowej obserwacji i wyboru trasy. Generalnie nie wiemy też na jakich drogach się znajdziemy i czy wszystkie możliwe są uwzględnione.
W takim wypadku należy zacząć tworzyć własne mapki (Shelton robił szkolenia jak to się w praktyce robi, jakimi programami itp.) lub korzystać z wiedzy od kolegów z danego rejonu - MaciekP na pewno ma bardzo dokładne dane na temat przejezdnych ścieżek w jego rejonie działania i nie tylko.
Pozostanie nam tylko czekać na pomysł o którym wspomniał ATVKamin i wtedy będzie zrobione coś w sam raz dla nas.
Jednak nie każdy bazuje na własnych trasach i wtedy nie można zaplanować następnej wyprawy. Dlatego planując coś do przodu w moim przypadku TOPO 100 jest w zupełności wystarczające - a jej dokłądnosć została już przeze mnie przetestowana i wypada bardzo dobrze.
Jednak patrząc dalej - gdy zadajesz pytanie która jest lepsza - należy również powiedzieć o dokładności w miastach.
Oto jak wypada ta
dokładność w miastach:
Topo 100
Wnioski:
Raczej marnie - brak nazw ulic, mała aktualność, brzydki interfejs
City Europe Navigator 9
Wnioski:
Również brzydki interfejs, lecz duża dokładność (nazwy ulic, ich ilość i aktualność) no i zasięg Europejski
GP Mapa
Wnioski:
Ładny interfejs, większa dokładność terenowa (patrz woda i inne obiekty np. zabudowanie), jest więcej opisanych ulic (ich nazwy), oraz nie do pobicia w ilości punktów POI (stacje i inne)
UMP
Wnioski:
Dość ładny interfejs, i dość duża dokładność informacji o drogach i ich ilości. W końcu to produkt za darmo i jak widać wcale nie mieli byśmy tak dużej straty czasu jeżeli w wytyczaniu trasy byśmy opierali się na informacjach z tej mapy.
Podsumowanie:
Jak widać w mieście mamy dwie liderujące firmy z przewagą GP Mapy ze względu na dokładność danych i wygląd. Jednak ogranicza się tylko do rejonu Polski gdy CEN 9 do całej Europy.
Projekt UMP nie wypada najgorzej i też dało bu radę projektować trasy używając tej wersji.
Najgorzej wypada tu Topo 100 bo widać że nie do tego ją stworzono.
Ogólne wnioski z całości:
Nie ma produktu doskonałego - jak też i nie ma quada doskonałego.
Wyszukujemy co nam się najlepiej przyda i korzystamy. Jeżeli nie masz mapy topograficznej z rejonu zainteresowania do Garmina - to albo sam go tworzysz (ze zwykłych map lub na podstawie doświadczenia i własnych śladów GPS) lub znajdzie się ktoś kto może takowe sam zrobił i ci udostępni.
W innym przypadku można intuicyjnie polegać na mapach CEN 9 i GP mapie do szacowania swojej trasy.
Ja mam o tyle dobrze że gdzie się nie wybiorę to mam dobry i gotowy produkt Topo 100 z którego często korzystam i zapamiętując swoje poprzednie trasy wymyślam nowe lub coś w nich zmieniam i podążam nimi od nowa.
MaciekP robi gotowe mapy rejonu - co jest jeszcze lepsze lecz wymaga doświadczenia - trzeba być przejechać, zweryfikować i wtedy masz praktycznie idealne rozwiązanie (najdokładniejsza mapa dla twoich potrzeb) ale ogranicza siedo terenu przebytego i planowanie do przodu też jest intuicyjne.
Zresztą w terenie - pomimo wyznaczonych tras proponowanych nie trzymasz się jak robot jednej ścieżki - bo to było by nudne i w rzeczywistości nie zawsze realne. Dopiero jadąc pierwszy raz widzisz - że coś się da przejechać a czegoś nie.
Oczywiście istnieje jeszcze jedna możliwość. Mapy o których wspominałam można używać równocześnie. Ja tak mam. Np. w momencie gdy kończy ci się zasieg mapy TOPO 100 automatycznie przełącza ci się na następną mapę z zasięgiem np. GP mapę lub CEN 9. Także w czasie jazdy nie tracisz ciągu nawigacji - lecz zmieniasz po prostu na inną mapę. Można tak robić również ręcznie. Np. dojeżdżasz do miasta i chcesz nieć dokładną mapę miasta.
Również używając mapy Topo masz dostęp do POI z np. GP Mapy (stacje paliw i inne) i możesz sobie wyznaczać do nich bezpośrednią trasę. Jest to wygodne i działa bez zarzutu.
Jeszcze jedno - mam Mapę Polski XL i również porównywałem ja z innymi.
Jak wiadomo jest ona przeznaczona do Pocket PC. Z porównywań wynika że jej dokładność jest na zbliżonym poziomie do GP Mapy i CEN 9 jednak w paru przypadkach to w jednym to w drugim znajdzie się więcej dokładnych informacji (opisanie dróg i ich ilość). W punktach POI góruje GP Mapa - ale projekt MIPLO dla mapy XL (punkty POI dla XL) też już szczyci się bardzo dobrą bazą danych lecz nieraz ta ilość wynika z "śmieciowych" punktów - mało ważnych dla kierowców.
Lecz również trzeba powiedzieć że mapa polski to też możliwość Mapy Europy - i tutaj już GP Mapa nie może się równać.
Pod względem jednak Europu - CEN9 jest dokładniejszy i ma więcej krajów w zasięgu.
Także co jest najlepsze dla ciebie? Zdecyduj sam. Obejrzyj zrzuty.
Brak GPS oznacza że może nie masz odpowiedniego sterownika do Garmina. Można taki pobrać bezpośrednio ze strony producenta i po ponownym zainstalowaniu powinno działać.