"Wszyscy wariaci mówią, że są normalni - ten nie jest..."
Nowy Side by Side Can-Am Maverick 1000R - można śmiało powiedzieć pojazd zbudowany do podnoszenia ciśnienia krwi i tętna oraz do zwiększonego wydzielania hormonów. Niesamowita wydajność, wraz z precyzyjnie zaprojektowanym układem kierowniczym, konstrukcja wprost stworzona do bicia rekordów prędkości bezdroży.
Szybkość odróżnia ten pojazd od innych side-by-side spotykanych na co dzień. Innowacyjny 1000R Maverick oferuje nie tylko najmocniejszy silnik w swoim segmencie, ale także największy w swojej klasie moment obrotowy, przyspieszenie, wysoką dynamikę pracy i niesamowity stosunek mocy do wagi.
Side by side firmy CAN-AM to kolejny niezwykły, unikalny pojazd wprowadzony na rynek przez tą firmę po ostatnim również szybkim Commanderze. Tym razem postawili na sport, regulowane i dostrajane pod potrzeby kierowcy zawieszenie przednie i tylne, system kontroli przepustnicy (ITC - Intelligent Throttle Control).
Konstrukcję stanowi sztywna rama, ze scentralizowanym na środku układem napędowym (silnikiem), co wpływa na idealne rozłożenie wagi pojazdu. Rama jest wyższa niż ta zastosowana w Polarisie RZR 900, co wpływa na większa sztywność, a 33cm z prześwitu w najniższym punkcie sprawiają, że maszyna wyróżnia się w tłumie. I możemy być niemal pewni, że Maverick zadowoli najbardziej hardcore'owych entuzjastów sportu motorowego mocą, oraz jego agresywną stylistyką, na którą wpływa między innymi podwójny układ wydechowy.
W side-by-side zawitał sprawdzony Rotax 1000R w układzie V-Twin chłodzony cieczą, współpracujący z bezstopniową CVT. Silnik standardowo posiada cztery zawory na cylinder i jest zasilany przez 54mm przepustnicę firmy Bosch oraz dwa wtryskiwacze paliwa Seimens VDO.
Powszechnie wiadomo, że gdy silnik dostaje więcej powietrza potrafi wyprodukować więcej koni mechanicznych, dlatego został zoptymalizowany układ dolotu powietrza w celu poprawy efektywności silnika. Wynikiem jest przekroczona 3-cyfrowa granica 100 koni, a dokładnie katalogowe 101 : ) Cel ten został osiągnięty w związku ze wzrostem ilości i ciśnienia powietrza układu dolotowego, modyfikacji kolektora dolotowego, optymalizacji komory spalania przy zastosowaniu większych zaworów wydechowych i zwiększonym stopniu sprężania (12.0:1), na koniec możemy dodać podwójnym wydech odprowadzający spaliny na zewnątrz.
Układ wydechowy zapewnia większy przepływ, wydajności i dźwięk, Po raz pierwszy zastosowano katalizator obiegu zamkniętego ze względu na nowe normy emisji EPA / CARB, a w 2014 roku mają zostać wyposażone w niego wszystkie modele BRP. Rotax sprawia że pojazd dotychczas jest bezkonkurencyjny na rynku tej grupy maszyn.
Elektroniczna przepustnica pozawala niwelować szarpanie pojazdem, precyzyjnie sterować dopływem powietrza do kolektorów, a doskonała precyzja i czułość nawet przy minimalnym nacisku na pedał gazu przy minimalnych prędkościach daje nam niesamowity komfort. Kierowcy mogą wybrać pomiędzy trybem progresywnym pracy przepustnicy (standard), możemy powiedzieć "światem baśni" oraz trybem sportowym, a wtedy jedną nogą tkwimy otchłani piekieł. Tryb sport uruchamiamy specjalnym przyciskiem znajdującym się na konsoli. Cały system sterowany jest elektronicznie, czyli nie mamy linek, łapek, regulacji itd.
Zmodyfikowano również CVT ze zastosowanym wzmocnionym pasem napędowym, który ślizga po większych talerzach wariatora (poprawa hamowanie silnikiem.) Układ został również poprawiony pod względem chłodzenia i ma zapewnić przeszło 1,5 raza większa żywotność paska - jak będzie w rzeczywistości przekonamy się sami.
101-konny silnik spoczywa w sportowej ramie, zaprojektowany specjalnie dla Maverick'a. Stalowa rama została zaprojektowana w sposób, który oferuje najwyższą przyczepność do podłoża, zauważalna jest też większa zwinność i równomierne rozłożenie ciężaru, rama posiada również lepszą sztywność w porównaniu z poprzednim modelem i konkurencją występującą na rynku. Zastosowano też wleczone "A-ramiona " (TTA) - niezależne tylne wleczone zawieszenie o skoku 14 cali (356mm) poprawia trakcję, a przy jednoczesnej redukcji masy Maverick staje się bardzo przewidywalny.
Maszyna posiada 84,3-calowy rozstaw osi, sama "karoseria" ma zaś 64". W serii otrzymamy również amortyzatory Fox Podium X, ich konstrukcja pozwala na łatwą obsługę. Można ustawić je w 6 stopniowej regulacji (przy zbiorniczku), występuje dynamiczna kontrola tłumienia, - to jedne z wielu właściwości tych amortyzatorów.
Cała maszyna seryjnie stoi na 12 calowych aluminiowych felgach wraz z 27-calowymi oponami Maxxis Bighorn 2.0, a za zatrzymanie tego potwora odpowiadają przednie i tylne podwójne 214mm wentylowane tarcze hamulcowe (z przodu podwójne tłoczki / zacisk, tył pojedyncze).
Z przodu pojazdu znajdziemy jak na CAN-AM'a przystało Visco-Lok (automatyczny mechanizm różnicowy). Wnętrze daje temu side-by-side również sportowego wyglądu jak "karoseria" a wsiadając do środka od razu poznamy, że siedzimy w pojeździe spod szyldu BRP. Komfort, wygoda i bezpieczeństwo, pierwsze co przyszło mi do głowy po odwiedzinach wnętrza. Ergonomia kierowcy i pasażera, optymalna pozycja siedzenia w wygodnych demontowanych regulowanych fotelach oferujących wsparcie lędźwiowe i boczne kierowcy i pasażera sprawia. że pojazd pozwala naprawdę miło i rekreacyjnie spędzić wolny czas na długich trasach nawet w najtrudniejszym terenie.
Kokpit oferuje dużo miejsca, jest dużo miejsca na nogi a ważne przyciski funkcyjne, przełączniki i informacje dla kierowcy są wyraźnie wyeksponowane i strategicznie rozmieszczone w zasięgu ręki, więc nie trzeba myśleć dwa razy podczas jazdy.
Znajdziemy również 31.6 litrowy schowek w kokpicie oraz 13 litrowy pod siedzeniami, dodatkowo pomiędzy siedzeniami są też umiejscowione dwa uchwyty na napoje. Maszyna posiada 37,8 litrowy zbiornik paliwa oraz jak pisałem na początku w pewnym momencie otwarcia przepustnicy potrafi podnieść znacząco dawkę adrenaliny przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa na które wpływa mają 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, ochraniające siatki boczne, uchwyt pasażera nazywany często "cykor-rączką" a przed wywrotką chroni wysokiej wytrzymałości klatka zbudowana ze stali (rury 2-calowej średnicy).
Sam pojazd już ochrania Digitally Encoded Security System (DESS) czyli immobilizer, z 2 kluczami o różniej mocy tak jak to ma miejsce w innych pojazdach tej firmy. Jeden klucz, który ogranicza prędkość do 44 mil na godzinę (70 km / h). Drugi klucz jest kluczem który nie ma ograniczenia i pozwala na całkowite otwarcie przepustnicy.
Drogę znów oświetlają nam 4 soczewki o mocy łącznej 240-watów, które napędza 625-watowa prądnica.
Z tyłu znajduje się kratka z systemem nazywanym LINQ - pozwalający szybko i łatwo zainstalować lub usunąć schowek, przystosowana jest do wielu uniwersalnych mocowań akcesoriów, stelaż posiada antypoślizgową powierzchnię
Dodatkowo w wersji X rs dostaniemy zawieszenie Fox Podium X RC2.5 o redukcji wstrząsów 12-calowe felgi aluminiowe Beadlock, inną sportowa kierownica i ładny, ciekawy X-Pakiet graficzny foteli i plastików.
Podsumowując - Maverick sam w sobie jest nieźle zmontowaną, strasznie szybką, dynamiczną, zaskakująco niezawodną kupą różnych metali i tworzyw. I czym więcej - jest to pojazd z duszą, który nawet stojąc w miejscu mówi nam "wsiadaj a pokażę Ci co potrafię" a emocje towarzyszące podczas jazdy są jak dzikie konie.
Jak dla mnie CAN-AM jako jedyny wyznaję zasadę: skoro nie można się cofnąć, trzeba znaleźć najlepszy sposób, by pójść naprzód.
Cena pojazdu nie jest mała, bo wersji standardowej kosztuje ok 61 tyś zł a X rs ok 80 tysięcy! Drogo? No tak... ale pamiętajcie - to możliwość spełnienia marzeń sprawia, że życie jest tak fascynujące i co dziś jest nierealnym marzeniem, jutro może stać się rzeczywistością : - ).
Wyświetlacz - Funkcje: prędkościomierz, czaso-metr, licznik kilometrów, godzin, poziom paliwa, położenie skrzyni, tryb sport , kontrolka pasów i napędu 4x4, informacje o błędach, zegar Zabezpieczenia - Elektroniczny system bezpieczeństwa (D.E.S.S.™)
Instalacja - Przygotowana instalacja do montażu wyciągarki
Oświetlenie - 4 x 60-W światła soczewkowe + tylne światło stop
CENA - WERSJA STANDARDOWA OKOŁO 61 000 ZŁ - WERSJA X RS OKOŁO 80 000 ZŁ Przeciwwskazania: Siedzący tryb życia i związany z tym niski poziom wydolności fizycznej oraz choroby układu krążenia
od razu też powinni zakładać pasy czteropunktowe, bo w sportowym właściwie pojeździe taki standard, to pomyłka raczej.
masz takie złudzenie, w Mavericu silnik masz dosłownie pod ręką. Widziałem te pojazdy na żywo jak stały obok siebie. Jest zdecydowany + na korzyść CAN-AM'a . Popatrz na mocowanie tylnego wahacza.
Będę się upierał jednak, że kierowca wsiadający do Maverica spowoduje większe obciążenie tylnego zawieszenia. Na zdjęciu jest poprowadzona linia informująca o środku ciężkości pojazdu. W RZR kierowca siada na środku, Wildcat nieco z tyłu, a w Mavericu na środku jest kierownica. Doskonale to Can-am przedstawił na filmie.
Poza tym przy pojazdach bez obciążenia, mowa o różnicy 1% vs RZR a taki sam rozkład masy jak Maverick ma Wildcat.
Będę się upierał jednak, że kierowca wsiadający do Maverica spowoduje większe obciążenie tylnego zawieszenia. Na zdjęciu jest poprowadzona linia informująca o środku ciężkości pojazdu. W RZR kierowca siada na środku, Wildcat nieco z tyłu, a w Mavericu na środku jest kierownica. Doskonale to Can-am przedstawił na filmie.
Kierowca Mavericu siedzi tam samo jak w RZR'e a silnik umiejscowiony jest przed mocowaniem tylnego wahacza i nie opiera się na nim! Pomyśl jak rozkłada się w takiej sytuacji ciężar podczas np skoku.
Ostatnio zmieniony przez Quadi 27.11.2012 13:25, edytowano w sumie 2 razy
Widziałem gdzieś filmik jak testowali tą maszynkę w rosji. Strasznie wywrotna i uszkodzili tylny wahacz przy drifcie, jak by był z plasteliny. Ruski byli zawiedzeni tym wózkiem golfowym
Na korzyść XP są mocne wleczone wahacze, ale drążki je stabilizujące w przestrzeni pracy już nie... Tutaj wygląda to bardziej filigranowo. Zobaczymy w praktyce.
Piękna maszyna. W kwestii gustownego wnętrza nie podobają mi się fotele, natomiast kiera i cała decha wraz z zegarami jest wspaniała. Gdzieś również widziałem filmik (jak znajdę to wrzucę ) gdzie czarł prysł jak chłopaki trochę potestowali sprzęt. Wydaje mi się, że zależy tu dużo od stylu jazdy i preferencji przyszłego właściciela. Niemniej 101 kucy w "melexie" musi robić wrażenie
BuBu
A.P.T. Poznań Team
Rejestracja: 05.02.2008 14:47 Posty: 2826 Miejscowość: okolice Poznania
Quad: nima
Poprzednie quady: Raptor 350, LTZ400, 2xRaptor 660, Renegade 800, G700
A jako totalny laik w utv powtórzę tylko to co już raz napisałem
Cytuj:
W życiu nawet nie siedziałem w UTV, ale ten Maverick to wygląda jak Outlander z kabiną. Oglądając filmik z Rosji cały czas bałem się za drajwerów żeby nie obalili się na bok. Wygląda, że ma wysoko środek ciężkości i robi wrażenie mało stabilnego. W przeciwieństwie do Polarisa. Oczywiście filmy porównuję.
Ostatnio zmieniony przez BuBu, 27.11.2012 18:53, edytowano w sumie 1 raz
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum