ochhh co za twórcze i techniczne posty .... buahahaha
moderator Accessa chyba na weekend wyjechał :;):
Może ja coś wtrącę od siebie jeśli chodzi o Twista, z kilkoma faktami....tylko żeby nie było że się wymądrzam
Sprężyna ma grubość drutu 5 mm, śr. wewn 58 mm, śr. zewn 68 mm.
Średnica tulei z gniazdem sprężyny (dla jasności tej przy talerzach) wynosi ok 52 mm.
Sprężyna jest dosyć ciasno osadzona w swoim gnieździe.
Jeśli chodzi o kulki to najlepiej stosować 4 mm wchodzą w dwóch rzędach z idealnym luzem (kulki bierze się z łożysk rowerowych najszybciej i najtaniej)
. jak wiemy spręzyna ma swój początek i koniec. spręzyna jest trochę podszlifowana ale i tak wysokość końcówek drutu wynosi ok 4 mm. Dlatego kładąc sprężynę bezpośrednio na kulkach nawet jak wyeliminujemy ich wypadanie przez dosyć ekstremalny jej szlif zaostrzając jej końce, to (przypomnijmy sobie średnice wewn spręzyny (58) i średnicę tulei (52) - co daje różnicę 6 mm) i tak będzie latać na boki wywalając kulki to z wewnętrznego, to z zewnętrznego rzędu. Dlatego fachowo powinno się zastosować podkładkę pod spręzynę zakrywającą kulki w wymiarze (52,5 mm/70 mm i gr ok 1 mm). Można pójść na skróty i założyć sprężynę odwrotnie, tzn jako podkładkę zastosować tuleję sprężyny tą od strony kosza sprzęgłowego, ale wtedy sprężyna delikatnie bo delikatnie ale będzie się wcinać w kosz sprzęgłowy. Z tego samego powodu przy twistach specjalnie robionych (te pod łożysko rolkowe) nie polecam eliminowania tej tulei tylko skrócenie kołnierza jeśli przy rozchodzeniu się talerzy sprzęgła tuleje wzajemnie się obcierają/blokują.
A teraz dlaczego lepsze kulki....Porostu chodzi o płaszczyznę przylegania i drogę jaką wałeczki i kulki pokonują podczas swojej pracy/drogi po łuku. W dużych łozyskach wałki są stożkowe, w małych/niskich łozyskach wałki są tulejami tak więc przy swojej pracy stawiają większy opór...Kulki szybciej i efektywniej reagują na zmiany
-- dodano 20.10.2013 21:44 --AAAA i jeszcze jedno. Występuje kilka dzwonów... Do przeróbek najlepszy jest dzwon bez kamieni ciernych. Jeśli ktoś ma dwnon z 6 kamieniami ciernymi może 3 naprzemiennie usunąć (nie zapominając o wydłubaniu sprężynek które znajdują się pod poszczególnymi kamieniami)... Plusy:
- obniżamy wstępne tarcie kosza sprzęgłowego na dzwon, a co za tym idzie sprzęgło lżej się obraca na łożyskach i nie przenosi takiego momentu na wolnych obrotach na wałek sprzęgłowy (sprzęgło ma lżej na starcie)
- przy wyższych obrotach obniżamy ryzyko zgrzytu podczas zmiany biegów