Zacznijmy od początku.
Osamu Takeuchi – inżynier ze stajni Honda
był szefem programu jaki powstał na początku roku 1967 , którego celem było stworzenie nowego brandu dla sieci dealerskich w USA - aby ograniczyć sezonowość sprzedaży w branży motocyklowej. Takeuchi miał głowę pełną niekonwencjonalnych pomysłów. Experymentował z dwu , trzy , cztero a nawet z sześcioma kołami. Jednak najbardziej słuszna jego zdaniem była koncepcja 3 kołowej maszyny. Prace nad projektem znacznie przyspieszyły kiedy Honda America
udostępniła mu plany prototypu o nazwie Amphi-Cat . Pojazd ten poruszał się na sześciu 20 calowych kołach zaopatrzonych w ‘balonowe’ opony o niskim ciśnieniu.Celem było stworzenie pojazdu ,który będzie poruszał się w głębokim śniegu , błocie czy terenie bagiennym tam gdzie zwykły użytkownik na motocyklu miałby trudności. 30 lat później sprzedaż pojazdów ATC/ATV osiągnęła wielkość na poziomie 6,5milona sztuk. Użytkowane są w różnego rodzaju sektorach przemysłu i gospodarki. Zobaczmy jednak jak ewoluowała nasza kochana Hondzia
1970 Honda ATC90
W czasie kiedy większość z naszych rodziców biegało boso po trawie z kwiatami we włosach lub stało w kolejce po papier toaletowy czy cukier. Na rynku motoryzacyjnym pojawił się taki oto wynalazek
Reklamowany ( w Polsce znaczenia tego słowa jeszcze nie znaliśmy) był przez następującą broszurę
What Is it -- co to jest!!
– chyba pierwsza reklama pojazdu typu ATV.
Pojazd wprowadzony został na rynek US w roku 1969 jako US90 , później przemianowany został na ATC (All Terrain Cycle). Wyposażony był w silnik czterosuwowy o mocy 7KM. Posiadał system Swivel-Lok blokujący kierownicę ułatwiający załadunek na przyczepkę czy pickupa oraz automatyczne sprzęgło i czterostopniową skrzynię biegów. Kosztował 600$.
1973 Honda ATC70
Honda wprowadza na rynek mniejszego brata 90-tki o nazwie ATC70. Wyposażona jest w osłony stóp , poprawiono hamulce i wychodząc naprzeciw wymaganiom U.S. Forest Service (Lasy Państwowe) łapacz iskier
1979 Honda ATC110
ATC 110 to silniejszy kuzyn ATC90 dodano oprócz mocy i pojemności hamulec parkingowy i osłonę łańcucha
1980 Honda ATC 185
ATC 185 – wyposażona zostaje w silnik 180cc pięciobiegową półautomatyczną skrzynię gdzie pierwszy bieg ma bardzo wolne przełożenie. W osprzęt tego modelu wchodzą seryjnie montowane metalowe bagażniki oraz zaczep przyczepki
1981 Honda ATC 250R
ATC 250R-ten model powinien nazywać się ognista rewolucja. Dwusuwowy silnik 250cc posiadał system redukcji wibracji, chłodzony cieczą.Pięciobiegowa skrzynia manualna. Podwójne tarcze hamulcowe z przodu. Całkowicie nowa rama zaopatrzona w Swingarm. Wszystko na zawieszeniu Showa. Z powodzeniem startował w Baja 1000. Uznawany powszechnie za kultowy model wśród trójkołowców
1982 Honda ATC 200E Big Red
Rok później Honda wypuszcza na rynek pierwszy model ATC użytkowy. Silnik o pojemności 192cc z elektronicznym zapłonem oraz standardowym wyposażeniem w postaci dużych bagażników z przodu i z tyłu. Skrzynia biegów półautomatyczna pięciobiegowa.Zawieszenie teleskopowe z przodu
1983 Honda ATC 200X
Znacząco wzrasta sprzedaż pojazdów typu ATC po tym jak na rynku pojawia się model 200x.
Posiadał on jednocylindrowy czterosuwowy silnik. Doskonałe zawieszenie , felgi z lekkich stopów. Model ten wpłyną poniekąd na propagację sportu ATV w USA
1984 Honda Big Red (ATC 200ES)
Big Red –ATC 250ES.Dodano w tym modelu wsteczny bieg oraz napęd na wał zwiększono również ładowność bagażnika tylnego
1984 Honda TRX 200 ATV
Pierwszy ‘czterokołowiec’ Hondy napędzany silnikiem czterosuwowym jednocylindrowym. Posiadał on 5-cio stopniową skrzynię biegów + wsteczny i napędzana była na wałek.
1985 Honda ATC 250R
Jeden z ostatnich modeli trójkołowych , jednocześnie najbardziej dopracowany. Silnik dwusuwowy o pojemności 246cc chłodzony cieczą przez dwie chłodnice aluminiowe. Skrzynia biegów 6-cio stopniowa. Przednie zawieszenie gazowe. Aluminiowe felgi i hamulce tarczowe. Używany przez wielu zawodników w rajdach Baja i nie tylko.
1986 Honda Fourtrax 250R ATV
Fourtrax 250R ATV. Jednocylindrowy silnik dwusuwowy chłodzony cieczą.Skrzynia 6-cio stopniowa manualna. Hamulce tarczowe 2 z przodu i jeden z tyłu. Był to model stworzony do zawodów sportowych dla doświadczonych riderów
1986 Honda Fourtrax 4x4 ATV
Model Fourtrax był pierwszym quadem ze stałym napędem 4x4.Posiadał najmocniejszy silnik w swojej klasie. Swoją dzielność w terenie i wręcz legendarną niezawodność zawdzięcza silnikowi o pojemności 350cc oraz 5-cio stopniowej manualnej skrzyni biegów. Napędzana była na wał. Jej późniejsze modele służyły w wielu armiach na całym świecie. W standardzie posiadała chłodnice oleju.
1987 Honda Foreman 4x4 ATV
Rok po premierze FourTraxa narodziła się marka Foreman .Pierwsze modele posiadały silnik o pojemności 350cc. Jednak rozmiarami i ładownością przewyższały model Fourtraxa.
1988Honda Fourtrax 250X ATV
TRX 250X model zaopatrzony w silnik o pojemności 246cc czterosuwowy , pięciobiegowy +wsteczny z regulowanym zawieszeniem. Od razu stał się bardzo popularny w świecie sportów ATV. Od tego modelu Honda zastrzegła nazwę Fourtrax dla lini quadów z czterema kółkami
1988 Honda Fourtrax 300 i 300 4x4 ATV's
Nowy model Four Traxa z silnikiem 282cc cztero cylindrowym był lżejszy od TRX250 o 42 funty oraz zostało zastosowane w nim zawieszenie McPherson
1988 Fourtrax 300 4x4 (TRX300FW)
Bliźniaczym modelem był Fourtrax 300 4x4. Różnił się od brata stałym napędem na wszystkie koła. Słynął z bezawaryjności oraz wybaczał wiele niedoświadczonym użytkownikom. Produkowany był do 2000r uzyskując status BestSelling czyli najlepiej sprzedającego się modelu quada. Sprzedano ponad 530 000 jednostek.
1993 Honda TRX 300EX Sport ATV
Model Fourtrax 300EX powtórzył sukces starszego brata 250X dodano 36cc do pojemności silnika oraz elektryczny starter
1994 Honda Four Trax 90 ATV
Wreszcie Honda pomyślała o młodszych użytkownikach quadów. Wypuszczajac na rynek model Fourtrax 90 zaprojektowany dla riderów od 12 roku życia. Zachowano tu ergonomiczne kształty oraz system bezpiecznego startu. Silnik czterosuwowy o pojemności 89cc
1995 Honda Foreman 400 ATV
W nowym Foremanie inżynierowie wprowadzili kilka zmian. Obniżono środek ciężkości. Dodano nową głowicę zaworów. Zwiększono prześwit.Uznawany był za sprzęt do pracy i do hulanki
1997 Honda Fourtrax Recon Utility ATV
W zasadzie niczym nie różnił się od poprzednika z wyjątkiem nowego layoutu i kilku zmian kosmetycznych w nadwoziu
1998 Honda Fourtrax Foreman ES Utility ATV
Kolejna odsłona ( wtedy najmocniejszego i największego ) modelu Foreman.
Dostępna była w dwóch wersjach , z manualną skrzynią biegów i ES czyli electric shift- biegi przełączane przyciskami w kierownicy. Jak na owe czasy był to system rewolucyjny . Dodano również efektywne hamowanie silnikiem podczas zjazdów. Miesięcznik ATV Magazine uznał Foremana ES za ATV of the YEAR
1999 Honda Fourtrax TRX 400EX Sport ATV
TRX 400EX była jednym z pierwszych quadów sportowych który rozbudził koniunkturę w segmencie sportów ATV. Czterosuwowy silnik na aluminiowej ramie i swingarmie.
2000 Honda Fourtrax Rancher Utility ATV's
W roku 2000 Honda wprowadziła na rynek 4 modele Ranczera 2WD i 4WD z konwencjonalną skrzynią biegów i z ESP. Zastąpiły one popularnego FourTraxa300. Model 4WD otrzymał nowy rodzaj przeniesienia napędu na przednią oś. Co znacznie poprawiło jego trakcję jazdy. Zmiany nastąpiły również w slniku wprowadzono komory w których podczas przechyłów pozostawał olej co poprawiało smarowanie silnika w warunkach extremalnych. Po kilu zmianach jakie wprowadziła fabryka względem FourTraxa nowym Ranczerem jeździło się jak sportowym quadem
2001 Honda Fourtrax TRX 250EX ATV
Nowy TRX 250 EX zawitał w roku 2001 i otworzył nowy etap wśród quadów sportowych tej klasy. Silnik OHC czterocylindrowy przeniesiony z popularnego modelu Recon, półautomatyczna skrzynia biegów i elektryczny starter
2001 Honda Foreman Rubicon Utility ATV
Podobnie jak w roku 1970 model ATC 90 wprowadził w USA i na Świecie nową klasę pojazdów tak w roku 2001 Foreman Rubicon wprowadził nową klasę ATV.
Honda poruszyła światek ATV wprowadzając jednocylindrowy ,czterozaworowy ,chłodzony cieczą , czterosuwowy silnik o pojemności 500cc. Z rewolucyjnym systemem Hondamatic – automatyczną skrzynią biegów.Teraz mieliśmy wybór czy chcemy przełączać biegi ESP czy włączamy auto. Rubikon posiadał wiele innowacji , poprawiono hamowanie silnikiem – uważane przez wielu do dziś za najlepsze w świecie ATV
2003 Honda Fourtrax Rincon Utility ATV
W 2003 roku pojawił się jak na owe czasy najbardziej komfortowy quad produkowany seryjnie ( niektórzy tej opinii nie zmienili do dziś
). Silnik o pojemności 649cc OHV jednocylindrowy , chłodzony cieczą , nowa ‘automotive – style’ skrzynia przełożeń biegów.Dodano również opatentowany przez Hondę system TraxLock –zmiana napędu 4WD/2WD podczas jazdy. Pełne niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu. Wiele elementów wykonano z aluminium w celu zredukowania wagi.
2004 Honda Fourtrax Rancher AT Utility ATV
Nowy Ranczer otrzymał silnik o pojemności 397cc z jednym cylindrem , drugiej generacji Hondamatic – automatyczną skrzynię biegów + przyciski w kierownicy do zmiany biegów ESP. Odświeżono również wygląd zewnętrzny oraz dodano GPScape.
2004 Honda TRX 450R Sport ATV
TRX 450R ustanowił nowy standard w budowie quadów sportowych silnik o pojemności 450cc chłodzony cieczą ,czterozaworowy Unicam ,czterosuwowy. Sportowe niezelażne zawieszenie z przodu o pełnej regulacji i Swingarm’em. Quad ten pojawiał/pojawia się w prawie wszystkich rajdach Enduro , Baja i Cross
2005 Honda Fourtrax Recon ES ATV
Najlepiej sprzedający się quad w klasie midsize. Przebudowany z zewnatrz otrzymał również więcej mocy , nowe zawieszenie. Popularne ESP dodano do tego modelu w roku 2002 , równelegle sprzedawany był również model z konwencjonalną skrzynia biegów.
2005 Honda Fourtrax Rubicon ATV
Nowego Rubicona wyposażono w System Hondamatic , zrobiono tzw facelifting oraz dodano TraxLock i przednie hamulce tarczowe z systemem usuwania zabrudzeń ( błoto/śnieg) z tarczy. Dostępna była również wersja GPScape.
2005 Honda Fourtrax Foreman ATV
Honda wypuszcza completnie nowy silnik OHV 475cc , chłodzony powietrzem , czterosuwowy osadzony w nowej ramie. Dostępne są 3 wariacje tego modelu 2WD z konwencjonalną skrzynia biegów , 4WD z konwencjonalną skrzynią biegów oraz 4WD z ESP. Wszystkie modele wyposażone są w nowe bardzo twarde automatyczne sprzęgło. Opatentowany system ‘dual oli cooler’. Tarcze hamulcowe z przodu z systemem samo oczyszczania. 4WD zaopatrzony był w TraxLock oraz przedni dyferencjał w system Torsen.
2006 Honda TRX 90 Youth ATV
Dla naszych milusińskich Honda zaproponowała nowy model TRX90. Facelifting stylizowany na swoją starszą siostrę TRX 450R.Nowy rodzaj zawieszenia , elektryczny starter ,przeprojektowano kierownice aby podnieść komfort jazdy
2006 Honda TRX 250EX ATV
TRX 259EX – promowany był pod hasłem ‘Funy to Ride’ czyli w wolnym tłumaczeniu radość z jazdy. W tym modelu Honda zamontowała opatentowane przez siebie rodzaj sprzęgła o nazwie Honda Sport Clutch. Nowe zawieszenie z przodu i z tyłu oraz stylizację zewnętrzną na TRX450R
2006 Honda TRX 450R Sport ATV
W nowym TRX-e dodano mocy i elektryczny zapłon.Nowe przełożenie zaprojektowane do wyczynowej jazdy. Dłuższy swingarm. Nowe A-arms’y z przodu. Zwiększono kompresję silnika podnosząc jednocześnie moment obrotowy.
2006 Honda Fourtrax Rincon Utility ATV
W roku 2004 w modelu Rincon dodano GPScape. W 2006 silnik zwiększył pojemność do 675cc. Otrzymał nowy system wydechu dzięki któremu poruszał się nieco ciszej. Rollover sensor –wyłącza silnik kiedy quad ’...’. PGM-FI pierwszy programowalny elektroniczny wtrysk paliwa
2007 Honda Foreman 4x4ES w/ EPS Utility ATV
Model Foreman 4x4 ES zostaje wyposażony w EPS (Electric Power Steering) był to pierwszy system wspomagania kierowania zamontowany w pojazdach ATV. EPS monitoruje szybkość pojazdu , przyspieszenie oraz manewrowanie kierownicą i na podstawie tych danych określa poziom siły wspomagania. Kiedy stoimy wspomaganie osiąga 100% swojej wydajności natomiast wraz ze wzrostem prędkości spada praktycznie do kilkunastu procent. System ten jest wrażliwy na gwałtowne rwanie kierownicy podczas jazdy w wyniku najechania na kamień czy dziurę. Skutecznie redukuje efekt tzw: kickback czyli nieprzyjemnego wyrywania kierownicy z rąk
2007 Honda Fourtrax Rancher Utility ATV's
Kompletnie przeprojektowany Rancher został wyposażony we wtrysk paliwa , chłodzenie cieczą. Wersja 2WD posiada manualną skrzynię lub ESP oraz Wersja 4WD manualna albo ESP.Obniżono środek ciężkości. Dodano Traxlock oraz automatyczne sprzęgło.
2008 Honda TRX 700XX Sport-Utility IRS ATV
TRX700XX została wyposażona w silnik o pojemności 686cc znany z jednostki XR650R, chłodzony cieczą. Skrzynia biegów 5-cio stopniowa + wsteczny , SOHC, system przeniesienia napędu przez łańcuch, niezależne zawieszenie z przodu i z tył.
2009 BigRed UTV
Honda pojawia się na rynku pojazdów UTV z modelem BigRed. Obszerna kabina jak na tego typu pojazdy oraz skutecznie obudowane koła w celu zmniejszenia rozbryzgów błota czy wody. Tylne i przednie zawieszenie to dual A-arm czyli niezależne. Hamulce tarczowe. Na razie tyle danych resztę uzupełnimy po premierze zapowiedzianej na lato 2008.
Zgodnie z zapowiedzią garśc info uzupełniających
Z zewnątrz wygląda dosyć kompaktowo
Paka o ładowności 250kg wyposazona w tzw. 'kiper'
Idealnie mieści na sobie europaletę
Tak wygląda po zdjęciu plastików
Kokpit z widocznymi przęłącznikami napędów , o wyświetlaczach LCD chyba możemy tylko pomarzyć
Na koniec garść informacji technicznych
Silnik OHV chłodzony cieczą o pojemności 675cc jednocylindrowy ,czterosuwowy. Przekładnia 3 stopniowa ze wstecznym. Istnieje możliwość wyboru rodzaju przenoszenia napędu 2WD z
open rear differential do zastosowania podczas jazdy po trawnikach itp, 4WD z diff lockiem na tył oraz 4WD z diff lockiem na cztery koła.
Chłodnica oleju wyposażona w
engine heat dispersion coś w rodzaju termostatu umożliwia szybsze osiągnięcie wymaganej temperatury silnika w chłodne dni , bak paliwa o pojemności 30L w tym rezerwa 5.8L ,
fuel system shut-off czujnik przechyłu wyłącza silnik podczas dachowania , trzypunktowe pasy bezpieczenstwa z napinaczami.
I jeszcze króciutki filmik z premiery nakręcony przez dziennikarzy motorcycleUSA
http://pl.youtube.com/watch?v=E4dKu2zZUpo
2009 Rancher AT with Power Stering
W 2009 roku model Rancher AT otrzymał niezależne zawieszenie z tyłu zamiast sztywnej ośki w modelu poprzednim oraz wspomaganie kierownicy EPS. Silnik o pojemności 420cc OHV jednocylindrowy czterosuwowy.Skrzynię biegów pięciostopniową + wsteczny można obsługiwać manualnie ESP lub przełączyć na tryb auto. Model ten dzięki swojej niezawodności używany jest chętnie przez myśliwych , rybaków , podróżników. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom i EPS znalazł względy również u płci pięknej.