Autor |
Wiadomość |
kołek
Moderator Działu Samoróbki
Rejestracja: 28.09.2007 17:59 Posty: 719 Miejscowość: Ziebice, Opole
Imię: Szymon
Quad: kiedyś był
Poprzednie quady: chińczyk 200 -> samoróbka CB500 -> samoróbka AT650 -> KFX700-> trx450
|
Wysłany: 19.12.2012 19:42
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
tvaeoow napisał(a): Nie ma to jak konkretna odpowiedź Nie jestem specjalistą w sprawach materiałowych dlatego nie podpowiadam konkretnego materiału. Widzę jednak błąd który aż się rzuca w oczy więc odnoszę się do niego. Moim zdaniem taka wypowiedz nie powinna zostać bez odniesienia się do niej bo wiele osób może to przeczytać i popełnić błąd przy konstrukcji. Zawsze też większa szansa na rozwinięcie się dyskusji na ten temat i uzyskaniu konkretniejszej odpowiedzi.
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kriss20
Rejestracja: 29.10.2012 14:22 Posty: 336
Quad: 600 + 125
|
Wysłany: 19.12.2012 21:39
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
ja się na materiałach nie znam ani grama i gdyby ktoś powiedział, że wata jest najlepsza na ośkę to bym prawie uwierzył ![:^^D: :^^D:](./images/smilies/zeby.gif) . Ale czytałem trochę o tym i większość robi z 45 i jakoś to jeździ więc jeśli już to pewnie pójdę w tą stronę ale ciągle zastanawiam się nad aspektami technicznymi i czy czasem nie opłaci mi się kupić ośki z Raptora niż bawić się w jakies struganie kawałka metalu. Praca wre, głowa pełna pomysłów, jestem dobrej myśli ![;) ;)](./images/smilies/icon_wink.gif) Jeśli uda mi się sprzedać sliki to możliwe, że uda się wyjechać przed nowym rokiem ale nie chcę zapeszać ![:) :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
Łukasz125
Rejestracja: 09.02.2012 20:45 Posty: 1547
Imię: Łukasz
|
Wysłany: 19.12.2012 21:45
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Tak szybko budujesz zostało 12 dni do końca roku ,a przecież 21 koniec świata hehe. ![:metal: :metal:](./images/smilies/metal.gif)
_________________ Pozdrawiam ,Łukasz
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
johny0688
Rejestracja: 03.02.2011 10:16 Posty: 131 Miejscowość: Kolbudy
Quad: w trakcie budowy 126p 4x4
|
Wysłany: 20.12.2012 00:14
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
kriss20 napisał(a): czy czasem nie opłaci mi się kupić ośki z Raptora niż bawić się w jakies struganie kawałka metalu. Jeżeli masz dostęp do znajomego tokarza to warto robić samemu, możesz wtedy wszystko zaplanować pod swoją konstrukcję, jak kupisz gotowca to trzeba kombinować i konstruować pod fabryczną oś a to zawsze więcej roboty, no ale za to z Raptorka masz pewniaka. Generalnie ja miałem bardzo nieprzyjemne doświadczenia jeżeli chodzi o tokarzy i zakłady ślusarskie, dlatego jestem zmuszony kupować gotowe i kombinować ![;) ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
_________________ "Zrobić coś z czymś to jest nic, zrobić coś beż czegoś, żeby było jak z tym czymś, to dopiero coś..."
https://picasaweb.google.com/1035379839 ... dowaQuada#
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kołek
Moderator Działu Samoróbki
Rejestracja: 28.09.2007 17:59 Posty: 719 Miejscowość: Ziebice, Opole
Imię: Szymon
Quad: kiedyś był
Poprzednie quady: chińczyk 200 -> samoróbka CB500 -> samoróbka AT650 -> KFX700-> trx450
|
Wysłany: 20.12.2012 08:10
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Kupując oryginalną ośkę jesteś zmuszony kupić też oryginalne piasty, zębatkę i tarcze hamulcową a bardzo często też i łożyska które nie są tanie i łącznie zbiera się kwota. Minusem jest także miejsce zamontowanie zębatki. Nie zawsze jest tak ze ułoży się w jednej lini z zębatką silnika. Musisz sprawdzić przed zakupem czy będzie możliwość zamontowania silnika w +/- środku ramy tak żeby zgrać linie zębatek.
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kriss20
Rejestracja: 29.10.2012 14:22 Posty: 336
Quad: 600 + 125
|
Wysłany: 20.12.2012 11:56
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Tak tak, właśnie zdaję sobie sprawę z tych problemów o których piszecie dlatego ciagle szukam jakiegoś sensownego rozwiązania. Osobiście znam tylko jednego tokarza który 40 lat pracował na tokarni ale w domu ma starą tokarkę i stare narzędzia i nie wiem czy był by w stanie wytoczyć mi to co bym chciał z odpowiednią dokładnością.
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
tvaeoow
Rejestracja: 26.04.2009 10:56 Posty: 82 Miejscowość: Nowy Żmigród
Quad: smc 250
Poprzednie quady: sam mz250,sam 125
|
Wysłany: 23.12.2012 00:40
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
to, że tokarka jest stara nie stanowi problemu . przy toczeniu osi aż takiej precyzji nie potrzeba ważne jest dobre ustawienie konika i dobranie obrotów oraz sprawnych noży . myślę że lepiej jednak oś zrobić i mieć wszystko dopasowane poza tym długość możesz dopasować do potrzeb i nie jesteś skazany na rozstaw np. Raptora .do tego łożyska samonastawne w obudowach nie wymagają skomplikowanej budowy wahacza i są łatwo dostępne mnie oś wyniosła 200 zł i jestem pewien że żadna seryjna w tej cenie nie zniosłaby tyle. tak w ogóle jaki rozstaw kół planujesz ?
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kriss20
Rejestracja: 29.10.2012 14:22 Posty: 336
Quad: 600 + 125
|
Wysłany: 27.12.2012 15:05
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
więc tak: projekt niestety nie ruszy przed nowym rokiem bo nie dostałem przelewu i nie kupiłem materiałów ale co się odwlecze to nie uciecze, jak to mawiali nasi pradziadowie :] Dużo czasu spędziłem na przemyśleniach i mam już w zasadzie jasny obraz jak to będzie wyglądać. Opisze go poniżej: oś: jeśli chodzi o długość ośki, jeszcze nie wiem dokładnie ponieważ nie wiem jakiej długości dostane piasty, jak szerokie i z jakim et felgi itp. W każdym razie quad ma być szeroki. Nie mylcie z tym, że będzie duży bo dążę do tego aby jego gabaryty były jak najmniejsze ( zachowując oczywiście proporcje ) ale tak jak pisałem, ma być dosyć szeroko, stabilnie. Tylny wahacz też będzie możliwie krótki. Średnica osi będzie w granicach 40-50 mm. Dużo ? Wiem, ale to ma być wytrzymałe a silnik z pewnością poradzi sobie z taką osią. Piasty kół, mocowania zębatki i tarczy hamulcowej mocowane będzie raczej na 1 klin, osobiście wolał bym na wieloklin ale bardzo dużo przy tym zabawy :/ Po nowym roku wybieram się do uniwersyteckiego tokarza z wydziału fizyki, zobaczymy co mi doradzi i jakie materiały zaproponuje, może coś lepszego niż ogólnodostępne. Żeby nie pchać się w koszty mocowanie tylnej osi będzie na łożyskach samonastawnych. Generuje to dużą wagę całego tylnego wahacza więc jak ogarnę się z kasa to zrobię to jak należy. Teraz przednie zawieszenie które nie daje mi ciągle spokoju ale w końcu znalazłem to czego szukałem: zwrotnice będą pochodzić z poloneza/ fiata 125p. Dlaczego ? Ponieważ wyglądają tak: ![Image](http://img35.imageshack.us/img35/5217/479632.jpg) Dzięki temu będę mógł w ludzki sposób przygotować wahacze do których w równie ludzki sposób będę mógł przymocować sworzeń górny jak i dolny który wygląda tak: ![Image](http://img141.imageshack.us/img141/9651/2872514335.jpg) Takie rozwiązanie bardzo upraszcza budowę wahacza, jest trwałe, tanie, mało waży a jednocześnie bardzo łatwe w ewentualnym serwisowaniu. Rozstaw śrub to 4x98, trochę lipa bo wolał bym 4x100 bo łatwoiej znaleźć felgę 10" z tym rozstawem kół. Ale mam już kilka pomysłów jak to rozwiązać więc nie stanowi to problemu. To chyba tyle z tych ważniejszych rzeczy. Chyba nie ma sensu rozwodzić się na temat kolumny kierowniczej, drążków kierowniczych i innych bzdetów.
Ostatnio zmieniony przez kriss20, 27.12.2012 15:05, edytowano w sumie 1 raz
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kołek
Moderator Działu Samoróbki
Rejestracja: 28.09.2007 17:59 Posty: 719 Miejscowość: Ziebice, Opole
Imię: Szymon
Quad: kiedyś był
Poprzednie quady: chińczyk 200 -> samoróbka CB500 -> samoróbka AT650 -> KFX700-> trx450
|
Wysłany: 27.12.2012 23:15
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Zastanawia mnie fakt dlaczego nie czytasz co piszą inni ![:) :)](./images/smilies/icon_smile.gif) O zwrotnicach z poloneza pisałem w Twoim temacie a także jest o nich dużo na całym forum. Dobra rada: poczytaj trochę tematów o samoróbkach już zrobionych. Jest tam bardzo dużo gotowej, sprawdzonej wiedzy ![;) ;)](./images/smilies/icon_wink.gif) ps. kriss20 napisał(a): Chyba nie ma sensu rozwodzić się na temat kolumny kierowniczej, drążków kierowniczych i innych bzdetów Uwierz mi że układ kierowniczy to nie są żadne "bzdety". To jeden z ważniejszych układów w quadzie, a rozmowy i rozważania na ten temat można by ciągnąc w nieskończoność. Może pozornie wydaje się prosty do zrobienia, ale zrobienie go poprawnie to jedna z trudniejszych rzeczy w quadzie.
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kriss20
Rejestracja: 29.10.2012 14:22 Posty: 336
Quad: 600 + 125
|
Wysłany: 28.12.2012 01:17
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
hehe... właśnie przekopałem większość forum i jak zobaczyłem posty o zwrotnicach z poloneza/125p to zrobiło mi się głupio, że z takim newsem tutaj wyjechałem a ameryka już dawno była odkryta ![:D :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif) Ale nie ma tego złego, dzięki temu że sam do tego doszedłem to wiem co, jak i za ile jest na rynku więc moje zarwane noce nie pójdą na marne. Tak, było też dużo pisane na forum o układzie kierowniczym, jego problemach i jakich materiałów użyć. Jednak tak jak własnie pisałeś, jest to temat rzeka dlatego nie będę się rozwodzić za bardzo na ten temat. W skrócie więc: Kolumna będzie konkretna, fi + - 6,5 cm. Półka na końcówki drążków z otworami bez stożków, grubość półki taka na jaką max pozwolą końcówki drążka. To chyba tyle z ważniejszych. Może i nie wygląda teraz to wszystko jakoś bardzo profesjonalnie i panuje lekki chaos, ale uwierzcie mi lub nie ( jak kto woli ) wszystko jest przemyśliwane 100 razy, zakładane są różne alternatywy a internet przekopywany jest w 3 wymiarach 10 razy dziennie. Jestem trochę pedantem i quad ma być jak z fabryki, bez kół od malucha, bez baku od komarka, amortyzatorów z golfa czy blachy zamiast plastików. Będzie dobrze ![;) ;)](./images/smilies/icon_wink.gif) Pod warunkiem, że nauczę się dobrze spawać -- dodano 28.12.2012 01:14 --
Ostatnio zmieniony przez kriss20 28.12.2012 01:17, edytowano w sumie 3 razy
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
tvaeoow
Rejestracja: 26.04.2009 10:56 Posty: 82 Miejscowość: Nowy Żmigród
Quad: smc 250
Poprzednie quady: sam mz250,sam 125
|
Wysłany: 28.12.2012 19:00
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
![:oops: :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif) mam felgi z malucha i bak z komarka . ale chyba nie wygląda tak źle dlatego proponuje Ci w miedzy czasie trwania budowy polować na jakieś plastiki
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kriss20
Rejestracja: 29.10.2012 14:22 Posty: 336
Quad: 600 + 125
|
Wysłany: 06.01.2013 23:32
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Chodzi mi o to, żeby to nie wyglądało jak koza. Nikogo nie chciałem obrazić tylko wyrażam swój światopogląd ![:) :)](./images/smilies/icon_smile.gif) Mam nadzieje, że to nie Twój i nikogo z forum :] Na plastiki poluję już od dawna ale jest hierarchia priorytetów. ![Image](http://img803.imageshack.us/img803/2463/demotywatorquad.jpg) Z nowości: po nowym roku czeka mnie wycieczka do stolarni i pogawędka z inż. materiałoznawstwa i obróbki metali mająca na celu konkretne dogranie całości związanej z ośką. Plusem jest to, że mogą zamówić każdą ilość w zasadzie każdego materiału, mam tylko nadzieję, że nie obedrą mnie z kasy do golasa ![:D :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif) Wiem, że trochę się z tym bawię ale chciał bym zrobić ośkę raz i o niej zapomnieć ![:) :)](./images/smilies/icon_smile.gif) Kupiłem dzisiaj też kilka bzdetów i w niedzielę będę " tworzyć " ![:wizi: :wizi:](./images/smilies/wizi.gif) Owocami pracy raczej się z Wami podzielę -- dodano 06.01.2013 23:24 --Coś tam się dzieje w temacie choć o dużo za dużo za wolno niż bym chciał. Mam do was pytanie: czy mógł by mi ktoś napisac które rozwiązanie i dlaczego wybrać ? Chodzi o mocowanie wahaczy przednich do ramy. Zazwyczaj to jest to kawałek rurki w której jest tulejka gumowa ale czasami ( a często w zestawach tuningowych ) stosuje się końcówkę z przegubem kulowym tzn takie coś jak poniżej. Po mojemu to taka końcówka z przegubem kulowym przenosi za dużo drgań na ramę i rama może pękać ale plusem jest pewnie to że układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny. Ja to tak sobie tłumaczę ale czy może mi to ktoś wyjaśnić ? Chodzi o taką końcówkę : ![Image](http://img7.imageshack.us/img7/786/elementymocujacezpk.gif) Druga sprawa. Zanabyłem sobie dzisiaj coś z częgo albo będę zadowolony albo będę wyklinał ![:wizi: :wizi:](./images/smilies/wizi.gif) Jednak z kilku względów musiałem to kupić i sam przetestować. Jak się rozsypie, nie będzie pasować itp itd... trudno ![:o :o](./images/smilies/icon_surprised.gif) Jest trochę grubsza od tych 200 cc. ![Image](http://img838.imageshack.us/img838/5123/2923080384.jpg) A do kompletu wahacz, wzmocni się tu i tam i powinien hulać ![Image](http://img822.imageshack.us/img822/694/2923079900.jpg) Dodam, że nie jest to element docelowy i zapewne zrobię nowy z lepszych materiałów no chyba, że będzie dzielnie znosić trudy to go zostawię. Na razie tzn do testów i leczeniu chorób wieku dziecięcego musi wystarczyć bo i tak na max-a nie będę tym szaleć dopóki nie upewnię się że wszystko jest ok.
Ostatnio zmieniony przez kriss20 06.01.2013 23:32, edytowano w sumie 6 razy
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
michalnz
Rejestracja: 28.08.2011 14:09 Posty: 488 Miejscowość: Nowy Żmigród/Krakow
Quad: Warrior 350, bashan200, wsk175 quad
|
Wysłany: 07.01.2013 22:48
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Końcówki które podałeś są montowane w szayowozach więc i w quadzie powinny spełnić się pod względem wytrzymałości. Co do wahacza i ośki - złamie się szybciej niż myślisz ![:wizi: :wizi:](./images/smilies/wizi.gif)
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kriss20
Rejestracja: 29.10.2012 14:22 Posty: 336
Quad: 600 + 125
|
Wysłany: 07.01.2013 23:06
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
michalnz napisał(a): Co do wahacza i ośki - złamie się szybciej niż myślisz Nie strasz nie strasz ![:) :)](./images/smilies/icon_smile.gif) Pewnie masz racje ale jestem z tych dziwaków którzy uczą się na swoich błędach. Poza tym jeszcze o tym nie pisałem ale chcę upiec 2 pieczenie na 1 ogniu więc zakup jest troszkę bardziej przemyślany niż się wydaje ![:^^D: :^^D:](./images/smilies/zeby.gif) Jednak nie ukrywam że ten wahacz a w szczególności ośka są przeznaczone na straty. Co do końcówek: tak, wiem że są montowane w różnych pojazdach ale chciał bym wiedzieć dlaczego standardowe mocowanie z tulejką zastępuje się właśnie końcówkę z przegubem kulowym. Np tutaj, tuningowy zestaw do YFZ 450: dolne wahacze mają tulejki gumowe a górne wahacze mają końcówki z przegubem kulowym. Jaka jest wyższość takiej zmiany i czy ma to sens ? Ja planowałem wstawic tulejki od malucha ale teraz już sam nie wiem co jest lepsze. ![Image](http://img826.imageshack.us/img826/9826/yfz450.jpg)
|
|
|
![](./styles/orangestyle/theme/images/spacer.gif) |
kołek
Moderator Działu Samoróbki
Rejestracja: 28.09.2007 17:59 Posty: 719 Miejscowość: Ziebice, Opole
Imię: Szymon
Quad: kiedyś był
Poprzednie quady: chińczyk 200 -> samoróbka CB500 -> samoróbka AT650 -> KFX700-> trx450
|
Wysłany: 08.01.2013 16:44
Re: Budowa quada na bazie GPX 600
Dzięki temu rozwiązaniu uzyskujemy regulowane kąty koła i zwrotnicy.
|
|
|
|