ATV Polska
A A A

Gość specjalny z Kanady na Elka Suspension Cross Country Cup 2009

Quady Śrem 19.05.2009
Kto nie przyjechał na pierwszą edycję Elka Suspension Cross Country Cup - niech żałuje! Firma Quady Śrem przygotowała dla quadowców nie lada gratkę w postaci zamkniętej imprezy na torze w Obornikach Wielkopolskich. W dniach 9-10 maja 2009 temperatura na torze sięgała zenitu za sprawą ochotników stawiających sobie za cel poprawienie osiągów maszyny i wygranie niedzielnych zawodów cross country.



Cała impreza została podzielona na dwie części – szkolenie w sobotę oraz zawody w niedzielę. Pierwszego dnia ochotnicy posiadający zawieszenie Elka stawiali się po kolei w pit stopie celem dostosowania ich zawieszenia do indywidualnych potrzeb i stylu jazdy. Firma Elka pokazała, że potrafi wspierać swoich odbiorców nawet za oceanem wysyłając wykwalifikowanego inżyniera z Kanady prosto do Polski. Pierre-Yves Deneault dokonywał regulacji amortyzatorów pozwalających wycisnąć cały potencjał quada w temacie przyczepności i pokonywania wszelkiego rodzaju nierówności. Początkiem odpowiedniego ustawienia pojazdu była prawidłowa wysokość pojazdu przy pozycji siedzącej ridera. Po ustawieniu początkowych wartości dla dobicia i odbicia wykonywane były okrążenia testowe i powrót do pit stopu na ewentualne korekty. W przypadku większości użytkowników, posiadających zawieszenie Elka właściwie dopasowane do sprzętu, dokonano kluczowych zmian mających bardzo pozytywny wpływ na ocenę ogólną wrażeń płynących z jazdy, jak i samych osiągów przekładających się na czas pokonywania okrążeń. Dla zawodników, którzy jeszcze nie uzbroili swoich pojazdów w amortyzatory Elka firma Quady Śrem udostępniła dwa pojazdy testowe: Yamaha YFZ 450 i Bombardier Renegade 800 RX na wysokiej klasy zawieszeniu Elka. Każdy uczestnik zapisany na szkolenie mógł na własnej skórze przekonać się jak pracują profesjonalne zestawy amortyzatorów.

Drugiego dnia na torze stawili się zawodnicy pragnący wystartować w pierwszej w Polsce edycji pucharu Elka Suspension i Quady Śrem. Na potrzeby tego wyścigu został przygotowany specjalny tor składający się z trasy cross country poprowadzonej na terenach położonych nad Wartą oraz ze słynnego toru motocrossowego. Cały wyścig składał się zatem z bardzo różnorodnych odcinków dających satysfakcję zarówno miłośnikom motocrossu, cross country oraz wymagających przepraw. Szybkie proste, strome podjazdy i zjazdy, odcinki pofalowane i błotne oraz zakręty z bardzo wysokimi bandami – wszystko zbudowane dla zapewnienia mocnych wrażeń. Na pierwszy ogień do biegu stanęli młodzicy, dla których przewidziano 40 minut na torze motocrossowym. Jako pierwsi na metę dojechali: Dawid Sierżant, Wiktor Lewandowski i Jakub Zajchowski. Krótko po tym nastąpiło okrążenie zapoznawcze na wytyczonej trasie cross country dla pozostałych zawodników.

Klasy 2K i 4K zawodników wystartowały razem z klasami 2K i 4K amatorów, którzy ruszyli do boju minutę później. Już na starcie zawodników z licencją na pierwsze miejsce dzięki dobremu startowi wysunął się Łukasz Eliasz, który utrzymał prowadzenie do końca wyścigu. Pomiędzy pozostałymi uczestnikami trwał nieustanny pojedynek o lepszą pozycję, co w rezultacie ukształtowało ostateczną sytuację na podium – tabela wyników poniżej.

Całość odbyła się na szczęście bez poważniejszych wypadków – jedynymi uszczerbkami były drobne obicia i połamane podłogi. Dużym, pozytywnym zaskoczeniem dla większości uczestników były nagrody ufundowane przez firmę Quady Śrem, wśród których znalazły się komplety felg DWT, amortyzator skrętu Elka oraz wiele innych cennych i niezastąpionych akcesoriów do quadów. Gwoździem programu był rozlosowany wśród zawodników komplet amortyzatorów Elka. Nagroda ta przypadła Wojciechowi Sobocińskiemu, który do tej pory ścigał się na seryjnym zawieszeniu swojego Renegade’a. Biorąc pod uwagę, iż nie były to zawody organizowane seryjnie przez Polski Związek Motorowy, trzeba przyznać, iż zarówno przygotowany tor, jak i pula nagród były imponujące i nie powstydziłyby się ich zawody rangi Mistrzostw Europy. Uśmiechnięci zawodnicy schodzący z podium umawiali się już na drugą edycję Elka Suspension Cross Country Cup w przyszłości. Sporym paradoksem przy tak zorganizowanej imprezie okazało się stosunkowo małe zainteresowanie samych zawodników, co spowodowało, iż łącznie wystartowało ich zaledwie 22. Jako ciekawostka na Elka Suspension Cross Country Cup 2009 w Obornikach pojawił się również jedyny w swoim rodzaju Raptor 700 Rafała Sonika – pierwszego Polaka na podium rajdu Dakar. Każdy zainteresowany mógł na własne oczy przekonać się jaki sprzęt pomógł osiągnąć tak dobry wynik na tegorocznej edycji słynnego na całym świecie rajdu.

Podsumowując: Bardzo ciekawa koncepcja imprezy quadowej, która ucierpiała z powodu niezbyt licznej rzeszy uczestników. Wpłynęło to ujemnie na samą rywalizację na torze, jednakże pamiętajmy, iż było to przedsięwzięcie skierowane dla wszystkich chcących dowiedzieć się czegoś więcej o amortyzatorach. Poniżej prezentujemy zdjęcia z imprezy dla tych, których ominęła jedyna taka w roku okazja przeżycia weekendu.

Specjalne podziękowania za ufundowanie nagród dla firmy JG SPORT – importera produktów marki SCOTT.